Säker migränmedicin under graviditet?
Jag tillhör en av de fåtal som lider av migrän 7 dagar i veckan året om. Jag måste ta en dos zomig nasal när jag stiger upp om jag vill kunna leva ett normalt liv och göra annat än att ligga och gråta i sängen.
Innan jag blev gravid sökte jag därför mycket information om huruvida zomig kunde användas under en graviditet. Allt jag hittade var att det inte finns tillräckliga studier så man vet inte än om det är skadligt eller ej. Rådgör därför med läkare. Vidare sökning visade att många använt sig av zomig under graviditeten efter klartecken av läkare. Jag fortsatte därför ta min zomig varje dag när jag blev gravid.
Det tog inte lång tid innan jag fick missfall. Jag hade inte en tanke på att det skulle ha med zomig att göra.
Idag på apoteket inhandlades en ny stor kartong zomig och ett paket ägglossningstester inför nästa försök att bli gravid. Kvinnan i kassan tittade på mig och frågade om det var jag som skulle ha testerna. Hon berättade att nya studier har visat att zomig kan ge ökad risk för minskad levnadsförmåga hos embryon. När jag frågade vad hon menade med det förklarade hon att blir man gravid är det inte säkert man får behålla det.
Luften gick ur mig helt. Jag for hem och sökte på nytt information. Och mycket riktig har det alldeles nyligen kommit ut med denna infon. Och jag står nu handfallen.
Finns det någon här som har så pass mycket migrän och vad gjorde ni för att ta er igenom graviditeten? Hade jag haft som de flesta bara några anfall under hela graviditeten hade jag lätt tagit den smällen. Jag ska ringa runt läkare på måndag men tänkte se om någon i liknande sits finns här.