• gretasmor

Min ettåring petar, pillar på mig på nätterna, jag blir galen!

När min dotter, 12 mån, ska somna vill hon hålla handen.
    När hon gör det så grejar hon med sin hand i min. Pillar och petar lixom.
    Det är väl ok för hon somnar ju efter en stund.

Men nu har hon börjat vakna om nätterna, sover i våran säng för hon sover ännu mer oroligt ensam.
    När jag ska söva om ligger hon och pillar och grejar med min hand HUR länge som helst.. Det kan vara i säkert över en timme. Hon är i nån slags halvdvala och om jag tar bort min hand börjar hon att gråta..Och så upprepas det ofta flera ggr per natt.
    Detta pillande gör att jag inte kan sova och att jag dessutom bli tokig. Det är som tortyr att hållas vaken av petande fast man är helt slut..
    Har provat att ersätta min hand med ett gosedjur eller min mans hand men det duger inte.. Stryka henne över ryggen eller hålla om henne går inte heller.

Snälla kan någon ge tips så vi alla får sova!

• Svar på tråden Min ettåring petar, pillar på mig på nätterna, jag blir galen!
  • Pedalen

Följer... Min 14-månaders är likadan. Har provat att låta honom gråta en stund medan jag buffar eller stryker honom över ryggen och liksom ser till att han inte kommer åt mina händer. Ibland funkar det, oftast slutar det med att han väcker sin tvillingbror och så har jag dubbla bekymmer ????

• gretasmor
    Pedalen skrev 2015-10-26 20:34:00 följande:

Följer... Min 14-månaders är likadan. Har provat att låta honom gråta en stund medan jag buffar eller stryker honom över ryggen och liksom ser till att han inte kommer åt mina händer. Ibland funkar det, oftast slutar det med att han väcker sin tvillingbror och så har jag dubbla bekymmer ????

aa vad jobbigt :( 
    hur länge har han varit sån?
    pratade med bvc idag som sa att det nog är hennes "grej" att göra så..
    det går nog inte att få bukt med men de tipsade mig om att fråga andra föräldrar
    med samma problem om de hade något knep.
    sköterskan har regelbundna möten med en psykolog så hon skulle fråga honom om han kunde säga något om detta..
    så länge hoppas jag på andras föräldrars knep!
  • Anonym (håret)

Har ett liknande problem, min 15 månaders ska ligga och pilla och hålla på i mitt hår under natten (och dagen men inte lika jobbigt då). Hon sover i egen säng men varannan natt kommer hon över till oss och ska pilla i håret... Försöker få henne att sluta men hon blir sååå arg... Vet inte hur man ska få henne att sluta.

• Yngla

Gör en "clone a willy" av din hand och byt till när hon somnat

• Anonym (Samma)

Vår treåring drar oss och framförallt mig i håret. Har jobbat med att bli av med det men jättesvårt om nätterna. Nu har han autism så vi ska få hjälp av deras psykolog med detta. Ville bara säga att jag känner igen mig så väl. Det känns son tortyr när han dragit en timme innan han somnar om.

• Anonym (.)

Min partners barn höll på så när h*n var så liten också, fast det utvecklade sig till att klösa på våra händer. Till slut var det bara att vara hård och sätta stopp för det och introducera gosedjur istället. Fast för oss var det smärtsamt, inte bara irriterande ;)

• scanmia

Jag tror på att du försöker hitta ett ersättningsobjekt. En snuttefilt eller ett gosedjur. Håll något som hon redan tycker om eller något som du har valt (tvättbart och lätt att ersätta) när du lägger henne. Första kvällarna så jobba bara med att ha det närvarande och se sedan om du kan dra undan handen och låta den nya grejen ta allt större plats för att slutligen ersätta din hand helt.

• Pedalen
    gretasmor skrev 2015-10-26 20:56:41 följande:
    aa vad jobbigt :( 
    hur länge har han varit sån?
    pratade med bvc idag som sa att det nog är hennes "grej" att göra så..
    det går nog inte att få bukt med men de tipsade mig om att fråga andra föräldrar
    med samma problem om de hade något knep.
    sköterskan har regelbundna möten med en psykolog så hon skulle fråga honom om han kunde säga något om detta..
    så länge hoppas jag på andras föräldrars knep!
    Ett par månader tror jag, minns inte alla turer med sömnen men kanske sen i somras!? Han håller på mycket på dagarna också, men då stör det inte så mycket. Har försökt ersätta, hålla i gosedjur och snuttar och helt enkelt vägra honom handen, men man är ju så jäkla trött så på nätterna orkar man inte ta några strider.
  • gretasmor
    Yngla skrev 2015-10-26 22:12:34 följande:

Gör en "clone a willy" av din hand och byt till när hon somnat

haha! :D

skönt att det inte bara är min unge som har pet- och rivnoja!
    tack för tipsen, det här med gosedjur kan ju vara den bästa idén..
    fast hon visar noll intresse av gosedjur så kanske det får tvingas in.
    att ta det lite i taget är ju smart!

provade en ny grej inatt som funkade rätt bra!
    första gången hon vaknade så tog jag upp henne i famnen och vaggade 
    henne helt till sömns och då gick det bra att lägga ifrån sig henne utan pill sedan.
    för då sov hon verkligen..
    andra gången hon vaknade hade jag själv inte somnat om efter ett toabesök och jag legat vaken alldeles för länge.. jag orkade verkligen inte vagga om henne så då bröt helvetet lös.. men ska baske mig vagga inatt!
  • MrsCD

Min 20-månaders pillar med mitt hår på samma sätt. Håller på att bli galen ibland, men orkar inte vänja av henne. Klippte en kortare frisyr, men det hjälpte inte. Mitt hår är hennes snutte helt enkelt.

• gretasmor
    MrsCD skrev 2015-10-27 15:35:03 följande:

Min 20-månaders pillar med mitt hår på samma sätt. Håller på att bli galen ibland, men orkar inte vänja av henne. Klippte en kortare frisyr, men det hjälpte inte. Mitt hår är hennes snutte helt enkelt.

usch vad jobbigt. du skulle ha sparat det avklippta till henne i en tofs ;)
Svar på tråden Min ettåring petar, pillar på mig på nätterna, jag blir galen!