• Erfdgt

Samsovning?

Är det någon familj här som samsover och har lite äldre barn? Alltså inte spädbarn. Hur har ni löst det rent praktiskt? :) Vad var det som fick er att välja det? Hur tycker ni att det går?

• Svar på tråden Samsovning?
  • Dixie
    Erfdgt skrev 2015-11-01 20:00:44 följande:

Är det någon familj här som samsover och har lite äldre barn? 

inte frivilligt
    men vår 5åring kommer fortfarande in till oss varje natt - hon somnar alltid i sin säng - så det kanske inte räknas som samsovning egentligen - men jag väljer att alltid låta henne sova kvar hos oss - för jag anser att så känge hon har behov att sova nära får hon göra det! 
  • SandraS23

Vår 3 åring sover jämte oss somnar i vår säng och vaknar vår 1 åring sover i egen säng men inne hos oss. Vi har provat att barnen delar rum och sover men de vaknar mitt i natten och ropar mamma så de sover med oss.

• SandraS23

Vår 3 åring sover jämte oss somnar i vår säng och vaknar vår 1 åring sover i egen säng men inne hos oss. Vi har provat att barnen delar rum och sover men de vaknar mitt i natten och ropar mamma så de sover med oss.

• blomman 2

Jag har samsovit med min dotter sedan hon föddes och hon är idag 7 år. Hon började att sova i eget rum för ett par månader sedan för att jag inte sov bra längre med henne liggandes tvärs över hela sängen. Hon kommer till mig ibland och det gör mig inget,det viktigaste är att hon känner trygghet.

• Erfdgt

Tack för svar :)

Vi har en 9-åring och en som är 1,5år. I nuläget delar dom rum, men 9-åringen sover i princip alltid mellan oss och har alltid gjort. Den yngre sover lite varstans, ibland hos oss, ibland i sin säng, ibland på golvet osv :P

Det börjar dock vara lite trångt, speciellt dom nätter båda barnen sover med oss. Därför har vi funderat på om vi ska sova hela familjen i ett sovrum. Att barnen har kvar sina sängar och vi ställer vår säng mellan deras.

Sedan gör vi om det andra sovrummet till lekrum med en bäddsoffa. Då finns möjligheten för någon att sova någon natt där om man skulle vilja vara ensam. Plus att då kan 9-åringen sova där om det är sovkompis på besök.

• Flickan och kråkan

För tillfället samsover vi bara med vår snart 2,5-åring. Vi har breddat vår dubbelsäng med en vanlig 90-säng. Vår 6- och 7-åring kommer titt som tätt vandrandes (det går lite i vågor). Vi samsov med alla barnen fram till ett drygt år sedan. Vi hade då breddat vår dubbelsäng med en 120-säng och en 90-säng.

• Annelie 76

Vi har en dubbelsäng med en juniorsäng på ena sidan och en resesäng på andra. Alla i ett sovrum alltså. Funkar bra då den äldre inte kan sova ensam.

• Duckan

Jodå ts, min dotter är snart 9 år och hon sover med oss ännu.
    Hon har gjort försök att sova själv, men det går trögt.
    Förstår att det är svårare med två barn eftersom det tar mer plats. Er lösning med alla i samma rum kan vara nåt.
    Vi ämnar försöka locka henne att sova i egen säng genom att göra om helt i hennes rum samt köpa en bredare säng så vi kan lägga oss bredvid henne de gånger det behövs.

• fluu

Ungen börjar i sin säng och kommer sedan in till oss under natten. Ibland redan efter 2-3 timmar och ibland när det bara är en stund kvar tills vi ska gå upp. Hon är snart fyra.
    Vi har ju bara en unge så vi får plats i vår säng(även om ungen tar mer plats än vad jag och sambon gör tillsammans ). Jag är ganska lättstörd så kan jag inte sova med henne i sängen så lägger jag mig helt enkelt på soffan.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Och varför vi valde det? Tja, för att dottern verkar trivas och vi inte ser någon anledning till att tvinga henne att sova hela nätterna i sin säng. Allt går bra så länge jag som är den som blir störd flyttar på mig och det gör jag så gärna(för hur lyxigt är det inte att kunna ligga och titta på tv eller läsa halva nätterna och inte vakna med en fot under näsan? ).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jenita659

Vi samlivet med en 8-åring och en 5-åring. Har 2 st 105 sängar och 1 90 säng, dvs 3 m på bredden. Vi sover bäst så, 5-åringen testar egna sängen ibland. 8-åringen lär sova i vårt rum tills hon flyttar hemifrån typ, har måttlig utvecklingsstörning.

Svar på tråden Samsovning?