• Humsebumsen

Sonen springer upp hundra ggr innan han somnar

Har en son på snart tre år. I somras köpte vi en vanlig säng som vi lade på golvet. I början gick läggningen bra. Han grejade lite i sitt rum i sängen innan han somnade.
    De senaste veckorna har det varit mer och mer jobbigt. Han springer ut till oss och vill att vi skall lägga på han filten/ täcket/ mm hundra ggr innan han somnar.
    Idag testade vi med att inte lägga honom på dagen. Men samma visa. Är precis som han får ny energi så fort han skall lägga sig. Ngn som har tips på vad man skall göra?

• Svar på tråden Sonen springer upp hundra ggr innan han somnar
  • Humsebumsen
    norrlandsflicka skrev 2015-11-04 20:46:03 följande:

Stanna med honom till han sommar ? Låter som han inte är redo att somna själv.

Tack, vi har försökt med det. Men nätterna blir jättejobbiga då eftersom han somnat när vi är där och vaknar på natten och vi inte är där. Så somna själv gör att han sover mkt bra på natten:)
  • Mollan79

Rutiner på kvällen.
    Med mina har jag ätit samma tid varje kväll, badat dom och sen läst saga. Det har varit kämpigt i början men är man konsekvent så går det över. Ljudböcker i all ära men det ersätter aldrig tryggheten och den egna lilla stunden med en förälder.. Sedan är det olika perioder av trots och så men det går över, kämpa på :) kram

• Fru Ve

Ni kanske måste testa flera dagar i sträck att han inte får sova middag. Om han ändå är pigg på kvällen så lägg honom ½-1 timme senare än ni brukar. Det låter som om han inte är tillräckligt trött tycker jag.

Min äldsta son brukar lyssna på ljudbok eller musik när han ska sova. Han har svårt att slappna av om det är helt tyst. Yngsta sonen får faktiskt se film i sängen då han ska sova (äldsta får inte det för han somnar aldrig då). Men yngsta somnar bäst till en film. Vi har gjort så i flera år och det funkar jättebra. Vet att många "experter" avråder från detta på kvällen men för oss gör det att sonen slappnar av och somnar fortare.

• Fru Ve

Tillägg: vi läser alltid saga innan vi sätter på ljudbok eller film. Jag instämmer i att rutiner är jättebra och gör barnen trygga med att de ska sova.

• Humsebumsen

Tack alla:)
    Idag gick det bättre även ifall han sovit, dock har han varit på förskolan och är tröttare då:)
    Satte faktiskt på musik ikväll. Kanske skall fortsätta med det då.
    Ja, vi får nog sluta med sova på dan, iaf börja lite smått med varannan dag och se där oxå :)

Svar på tråden Sonen springer upp hundra ggr innan han somnar