• calabalic

hur sover era 4-6 månaders?

Intressant att jämföra bara. Jag tror att min son sover ovanligt lite men jag vet inte. Han är 5 mån och somnar för natten ca 23. Sen vaknar han och vill äta 2-3 ggr per natt vanligtvis. Omkring 7 vill han gå upp. Så det blir väl totalt ca 7h sömn på natten om man räknar bort amning. Sen sover han ca 30 min omkring 10, 1-2h efter 13 och ca 30 min omkring 18. Sen somnar han inte förrän 23 trots mkt nattningsmetoder. Så 9-10h totalt på dygnet. Jag trodde att små barn sov mer än så. Men han mår bra och är glad och lugn när han är vaken så det verkar räcka.

• Svar på tråden hur sover era 4-6 månaders?
  • Varit där

Min är 5 månader och somnar mellan 19.30-20 och sen vaknar hon vid 21 för att äta och sen ssover hon till 5 typ för att äta och somnar till 7. Sen somnar hon vid 9 och sover drygt 2 ttimmar, ibland mer sen somnar hon vid 14 och sover till 16

• Fjällsippa

Min 4,5 månaders sover 19- 6.30, äter 1-3 gånger på natten. Sover sen 0,5-1,5 timme 3 gånger under dagen, totalt ca 2-2,5 timmar.

• Rosa Fluff

Nu är min 3,5 månad men han sover ca 7-8 timmar per natt om man tar bort alla långa uppvak vi har. (Varje uppvak varar i ca 1,5-2,5 timme) På dagen har vi tur om han sover 2 timmar. Vi ligger oftast på 1-1,5 timme uppdelat på några pass.

Så länge han är glad tycker jag inte det är ett jätte problem med så lite sömn.

• Snuttispluttis

Min femmånaders håller just nu på att ändra sina sömnvanor på natten, men vanligtvis sover hon mellan 19-06 med en eller två matningar. Sen mellan 08-09, 11-13 och 15-16. Med lite variation från dag till dag. F.ö flaskmatad så blir lite oftare att hon vaknar på natten än förut när vi kunde liggamma.

• calabalic

Jämfört med de flesta av er sover ju min son definitivt lite. Det gör mig inte så mkt, det enda jag saknar är att man aldrig får nån vuxentid eftersom han alltid är vaken hela kvällen och somnar runt 23. Min man somnar före oss varje kväll. Så jag får ju heller ingen hjälp med nattning.

Ni som skrivit att era barn sover ca 12h/natt, har de alltid sovit så mkt eller har det kommit nu?

• Eliinaw

Min son blir 5 månader nu på fredag. Han somnar mellan 7-8 på kvällarna. Han är morgonpigg så han vaknar oftast mellan 05-06. Somnar sen kanske runt 9 tiden och sover till 11-13. Men han sover bara så länge ifall man tar en promenad med vagnen och helst låter vagnen stå på altanen om vädret tillåter.

Sen sover han på eftermiddan en sväng men vaknar mellan 16-17 tiden.

Vissa dagar vill han inte alls sova. Kanske sover max 30 min åt gången. Men han blir väldigt gnällig då också.

Svar på tråden hur sover era 4-6 månaders?