• mickaa

När får man börja med IVF ?

Hej. Jag undrar hur länge ni har fått kämpa med olika behandlingar innan ni blivit tilldelad IVF el dylikt? Jag kör provera, letrozol.ovitrelle just nu men hur länge brukar man behöva försöka om o om igen innan läkaren säger att det är nog dags för alt IVF. Jag har själv pcos men det borde inte spela någon större roll gentemot kvinnor som ej har det. O när ni väl fått frågan om ivf, hur länge fick ni vänts innan ni kom igång. Ha det bäst //

• Svar på tråden När får man börja med IVF ?
  • FruGrävling

Jag har också PCOS. Vi gjorde totalt 6 cykler med Pergotime. Jag fick ägglossning men blev ändå inte gravid (plussade faktiskt på cykel 4 men fick ett tidigt missfall i vecka 6)

När vi träffade läkaren efter att vi gjort de avtalade sex cyklerna rekommenderade han IVF. Vid första läkarbesöket inför IVF fick vi alternativet att gå vidare med ägglossningsstimulerande injektioner (Gonal-F) men vi valde att köra på med IVF vilket läkaren tyckte var en bra idé.

Vi har dock gjort alla våra behandlingar privat så jag kan tänka mig att det möjligen kan gå långsammare om man går via landstinget?

Vad det gäller IVF så var vi på läkarbesök i början av april och fick påbörja vårt första försök i mitten/slutet av maj. Det hade nog kunnat gå snabbare men vi skulle flytta i början av maj och ville undvika att IVF blev samtidigt. Första försöket fick dock avbrytas och nästa försök blev slutet av augusti.

• FruGrävling

Jag har PCOS. Vi gjorde totalt 6 cykler med Pergotime. Jag fick ägglossning men blev ändå inte gravid (plussade faktiskt på cykel 4 men fick ett tidigt missfall i vecka 6)

När vi träffade läkaren efter att vi gjort de avtalade sex cyklerna rekommenderade han IVF. Vid första läkarbesöket inför IVF fick vi alternativet att gå vidare med ägglossningsstimulerande injektioner (Gonal-F) men vi valde att köra på med IVF vilket läkaren tyckte var en bra idé.

Vi har dock gjort alla våra behandlingar privat så jag kan tänka mig att det möjligen kan gå långsammare om man går via landstinget?

Vad det gäller IVF så var vi på läkarbesök i början av april och fick påbörja vårt första försök i mitten/slutet av maj. Det hade nog kunnat gå snabbare men vi skulle flytta i början av maj och ville undvika att IVF blev samtidigt. Första försöket fick dock avbrytas och nästa försök blev slutet av augusti.

• Cyanea

Bra fråga... Vi slussades direkt till IVF efter utredningen. Makens spermier är boven i dramat. De finns, men är inte så pigga eller många, så det var väl därför antar jag. 

Vi hade otur, så remissen försvann (eller skrevs aldrig av vikarien?). Tre månader efter att de lovat oss IVF ringde jag, fick reda på att remissen inte existerade och bröt ihop. BM som jag pratade med visade sig vara en livs levande ängel, för hon vaskade fram en tid till oss veckan därpå. Sen kom en sommar emellan, så äggen plockades inte förrän kanske 6 månader efter vi lovats IVF. 

Har du frågat din läkare om IVF? :) 

• mickaa

Okej jag e själva bara inne på 2a kuren med letrozol men man funderar ju ändå på hur lång tid allt ska ta ovs. Nej jag har inte frågat något om ivf, tänkte göra det nästa gg om det inte tar sig nu, 5 dagar efter äl nu så får väl se;) antar att det beror på personen i fråga. Vi med pcos får väl köra lite behandling innan då äggen brukat vara finfina sålänge de vill lossna.;) spermier fina o starka o mina blåsa har sätt bra ut men slemhinnorna e så tjocka så ägget har svårt att färdas dit den ska. Får fråga gyn o se vad han säger. :)

Svar på tråden När får man börja med IVF ?