• Kiia

Mår illa är i vecka 7

Hej!

Är gravid i v.7 mår så illa att jag inte vet vart jag ska ta vägen ibland, efter jag ätit mår jag illa ibland får jag behålla ibland kommer det upp igen men är så rädd att jag får missfall för jag inte får mig ordentligt med mat

• Svar på tråden Mår illa är i vecka 7
  • gruvan

Det behöver du inte oroa dig för! Bebisen tar vad den behöver. Men så tidigt får den fortfarande näring från gulesäcken eftersom moderkakan inte är färdigbildad än. Det dröjer till typ v 12 eller nåt innan moderkakan tar över helt och du brukar illamåendet gå över eller iaf minska för de flesta.

• hondendärtjejen

Att få missfall pga att man äter för lite behöver du inte oroa dig för Det är så många som mår illa och går ner i vikt i början av graviditeten vissa behöver till och med näringsdropp för dom inte kan behålla mat eller vätska och dom föder friska barn, oftast vänder det och man slutar på illa efter v 12-15 och man kan äta upp sig igen. Barnet tar det den behöver, den som tar stryk av att må illa är mamman!

Du kan vända dig till mvc eller vårdcentralen, dom kan skriva ut medicin mot illamåendet!

• Cyanea

Säger som de andra - ingen risk för MF på grund av att du äter för lite. Jag kunde knappt äta alls fram till v. 16. Vätska funkade ok, så jag behövde inget dropp. Embryot tar vad det behöver, så det är "bara" din kropp som far illa. 

Ett tips är att börja med Postafen. Det är åksjuketabletter som finns receptfritt på apoteket. MVC brukar vilja att man ska ha provat dem innan de skriver ut något annat. För mig tog de den värsta udden av illamåendet så jag kunde stoppa i mig ett kex eller två. Jag körde även på seaband, små armband mot åksjuka. Tror inte att de gav effekt på mig, men det är ju svårt att säga eftersom jag hade på mig dem jämt om dagarna. 

För mig hjälpte det också att verkligen se till att få ordentligt med sömn. Dålig sömn gjorde att jag kräktes mycket mer medan jag efter en riktigt bra natt kunde äta ovanligt mycket. Ät det lilla du känner att du klarar om det så är en sked glass. Minsta lilla näring du får i dig gör skillnad. 

Lycka till :)

• Em15

Min barnmorska rekommenderade pyridoxin, det är b-vitamin och finns receptfritt på apoteket (de står sällan framme så man måste fråga efter den) Jag tyckte att det fungerade, knepet var att lära sig hur länge man klarade sig på en tablett och sen ta en ny i tid, innan man hann börja må illa igen. Seaband fungerade inte alls för mig. Mitt illamående trappades sakta ned kring v.9, så att jag bara var illamående 4 dagar på en vecka, sen tre, två osv, vecka 12 var det borta helt. 

• Kiia

Tack så jättemycket känner mig mycket lugnare, Jag köpte sea band på apoteket går hoppas att dom hjälper! Får i lite mer mat nu än dom senaste dagarna iallafall ?????

Svar på tråden Mår illa är i vecka 7