Vad är det för typ av gråt? Liksom, argt, skrikigt, ledset, högt, lågt?
Jag kände som du typ varje gång jag sövde min femmånaders förut. Att hon kanske inte är trött och jag tvingar henne att somna. Hon har väldigt sällan somnat bara sådär, liksom slappna av, blunda och somna av sig själv. När hon är övertrött skriker hon ursinnigt för att tuppa av direkt när jag lägger henne i sovställning i famnen. Men annars hörs det på skriket/gråten att hon är trött. Typ att hon skriker för att hon blir arg för att hon inte kan aktivera sig in i sömnen (om du hajar). Och när jag vaggar henne blir skriket svagare och svagare medan ögonen stängs mer och mer tills hon sover. För min lilla tjej är det magont och gaser som gör att hon inte kan slappna av (och vaggande och bärande från min sida antar jag). Jag kör inga metoder där jag lägger ner henne och hon får skrika av sig, utan somnar hon bäst i famnen får hon somna i famnen.
Nåt som fått sövandet att funka mer utan fight för oss är att jag väntar med att försöka söva henne typ en timme efter att de första tecknen på trötthet visas (gnugga ögon, gäspa). Mer vakentid för henne, mindre frustration och lättare sövning :)
Hoppas att mitt svar är till nån hjälp!