• Lavish

Berätta för barn om terrordåd?

Sitter och funderar på om jag ska slå på TVn och följa nyhetsrapporteringen om terrordåden i Paris. Gör jag det kommer jag att bli tvungen att förklara för sonen 4,5 år vad det är som visas.

Hur tycker ni att man bör göra?

Jag är kluven. Å ena sidan har jag lovat mig själv att tala ärligt med mina barn om de svåra sakerna i livet och strävar efter att de ska bli allmänbildade och upplysta. Detta då jag tror att det skapar större oro att vuxna försöker mörka och undvika jobbiga saker. Hade jag varit säker på att han skulle få höra om detta förr eller senare hade jag tveklöst tyckt att det är bättre att ta upp det själv. Men nu är jag inte säker på det, det kan mycket väl hända att han inte kommer få höra om detta alls förrän han är mycket större, om inte jag säger något. Då kanske jag ska låta honom fortsätta tro sig leva i en tryggare värld i okunskap om sådana hemskheter tills han blir äldre?

• Svar på tråden Berätta för barn om terrordåd?
  • ninasord

Har haft tankar kring detta med hur föräldrar kan mörka mycket för sina barn vilket inte gör att dom blir mer rustade inför prövningar i livet. Jag tycker att du ska vara uppriktig och förklara det på barnets nivå utan att göra fantasisagor av det du säger. Lycka till.

I'm not your driver
  • Annelie 76

Personligen tycker jag 4 år är för litet för att höra såna här saker. Jag har aktivt valt att min son inte ska se eller höra nyheter just nu för han förstår inte och det blir bara missförstånd. Frågar han om nåt så svarar jag men vuxennyheter får vara.

• Lavish
    Annelie 76 skrev 2015-11-14 10:47:31 följande:

Personligen tycker jag 4 år är för litet för att höra såna här saker. Jag har aktivt valt att min son inte ska se eller höra nyheter just nu för han förstår inte och det blir bara missförstånd. Frågar han om nåt så svarar jag men vuxennyheter får vara.

Ja det är ju lite det jag tänker på, som vet hur han fungerar kring andra "vuxensaker" han frågar om eller vi tar upp. Alltså att han lätt missförstår och snurrar iväg med egna tankar och idéer som ligger ganska långt ifrån verkligheten. Samtidigt beror det ju på att han saknar en massa grundläggande kunskaper för att verkligen förstå dessa saker, och det kommer han ju att fortsätta att sakna om man avhåller sig från att berätta saker för honom... 
  • Milleman

Vi hade på teven imorse när sonen 4,5 år pärlade. Han såg ambulanser och frågade vad de gjorde. Vi sa att det var jättemånga som hade skadats av en bomb. Sen hörde han när de sa att 80 personer var svårt skadade och han utbrast "80 stycken?! Det var många!" Sen pärlade han vidare.
    De är för små för att få detaljerad förklaring. Men vi ser ofta ambulanser/poliser/brandbilar här (bor centralt i Gbg) och man får förklara enkelt.

• fluu

Märker barnet något, dvs tittar och tar in och liknande så fråga om barnet undrar något och berätta utifrån det. Det värsta jag visste som barn var när jag såg/hörde hemskheter på nyheterna som jag inte förstod och vuxna som sedan inte ville förklara vidare för att jag var "för liten".
    Min dotter är snart fyra år och henne har vi inte pratat med eftersom hon inte har märkt av något än. Hon lyssnar inte på vad som sägs på radion så i det läget känner jag att det är bättre att inte ta upp det alls.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Annika 702

Jag tänker, och har hört från barnpsykologer, att barn inte behöver bli presenterade för alla obehagligheter som livet kan medföra - det kommer till dem i sinom tid ändå. När det kommer så ska vi vuxna finnas där med svar, tröst och förklaringar. Vi undviker att berätta om exempelvis tragedin i Paris för vår 5-åring av den anledningen. Nyheterna kan vi läsa eller se sedan - hennes liv är fullt upptaget som det är.

• mammalovis

Ja, min dotter kom ju hem från sin pappa och berättade om en djurpark där många människor dog, men djuren klarade sig. Hon drog ungefär samma harang 3 gånger. Jag fick aldrig ihop om hon sett något på tv som han hade förklarat eller hur hon visste det. Jag hade ju hoppats att hon kunde undanhållits det.

• Fru Ve

Just terrordåden känns för svårt att förklara för ett förskolebarn tycker jag. Min 4-åring har inte frågat men skulle han göra det skulle jag bara kort förklara att det är vissa i andra länder som gör dumma saker. För 8-åringen som ju hör saker i skolan får man förklara lite mer. Jag tror heller inte på att undanhålla svåra saker men ibland blir det ju nästan omöjligt att förklara saker om barnen är för små. T.e.x. att förklara för små barn vad en våldtäkt är eller när mina barn frågar vad "fuck you" egentligen betyder, nej då svarar jag att jag kommer att förklara då de blir större.

Svar på tråden Berätta för barn om terrordåd?