• tjejenA

Julbord

Hej alla! Jag har ett dilemma. Jag har lovat jobbet att gå på julbord redan innan jag visste att jag var gravid...är i vecka 8 och vad jag läst och hört så är det riskabelt att gå på julbord. Vill ju inte säga till kamraterna att jag är gravid redan nu. Och julbordet är om 3 veckor. Känner panik över att jag inte har någon plan och försöka komma undan. Hoppas att nån kan hjälpa mig här. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Julbord
  • Melinoe

Jag hade gått, ätit innan sedan ätit lite av "säkra" rätter och skyllt den lilla aptiten på dålig mage/huvudvärk, samma med alkoholen. Skulle jag gå med mina kollegor skulle umgänget vara viktigare en maten :)

• amalie79

Klart man kan gå på julbord?

Jag är gravid i v 36 när vi har vårt och tänker gå. Man måste ju inte äta av allt, men det gör man ju inte annars heller

• Eleonor01

Eh va? Risker m julbord? Jag e i v31 å inget kan hålla mig borta från det. Jag äter allt m måtta. Funkade bra förra gången å även denna

• Melinoe
    Eleonor01 skrev 2015-11-18 18:07:30 följande:

Eh va? Risker m julbord? Jag e i v31 å inget kan hålla mig borta från det. Jag äter allt m måtta. Funkade bra förra gången å även denna

Gissar att det är bakterier genom dålig uppvärmning, för varmt för kallskuret och liknade riskerna gäller. Men går man inte till ett sunkhak som hälsovårdsnämden borde stänga ner bör det inte vara någon fara förutom det vanliga man ska undvika
  • Cyanea

Jag hade också gått. Undvik eventuellt kallskuret om du är riktigt rädd för att något inte är tillräckligt bra. Sill går bra, även köttbullar, gravad- och rökt lax (är de dagsfärska är de klart ätbara), kål, gratänger m.m. Undvik korvar som kan vara kallrökta och även ost om det är mögel- eller kittost. Men det ska finnas massor du kan äta som är säkert :) 

• fkh

Nyfiken på vad du menar skulle vara riskabelt med julbord?

• Miniflicka93

Nu blev jag ju nojig! Är ganska kräsen av mig och på julbordet äter jag bara:  Julskinka, ägg, köttbullar och rödbetssallad typ! Även en julvört med pastej typ! Kan man äta detta? (jag jag vet att jag är tråkig i maten haha)

• tjejenA

Verkar som att alla hade gått. Själv har jag aldrig ätit på det stället och dey jag menade är just det med att maten är färsk. Tycker det låter jobbigt när man inte riktigt vet vad som är färskt och inte osv. Känns som att jag behöver en lista på vad jag kan äta och slippa googla hela tiden. Sen har vi en annan som är gravid i månad 6 som ska gå....trodde bara att det fanns mer risk när man är i början av graviditeten.

• Nyfikna72

Ja fast även om de pratar om risker så tror jag att det är ungefär likvärdigt med risken att få ett flygplan i huvudet......

Det är nästan så fostret kan ta mer skada av att mamman nojjar sig över allting och undviker normal kost bara för att någon sagt att det minsann finns en liten risk att det kan ske nåt så undvik för guds skull.

Utan att ha nå belägg för det så är jag helt säker på att det i blodet i alla människor strömmar partiklar från avgaser och annat skit vi andas in och det är farligt det också för ett foster så hur ska man bete sig egentligen?

Risken att få ett barn med skador eller ett handikapp finns ju alltid där oavsett hur mamman bär sig åt så varför ens skuldbelägga sig själv och hur man lever? I slutändan så kanske det var den där riskfria filmjölken som bar på nå otäckt som kroppen reagerade på och hur ska man tackla det då?

• Cyanea

Om det inte är ett direkt sunkigt ställe hade jag nog oroat mig mer för att äta på snabbmatskedjor och liknande. Där har man verkligen ingen aning om hur länge det legat innan det hettas upp och serveras, eller för all del hur länge det legat färdigupphettat och väntat på att bli köpt. 

Har du läst på Livsmedelsverkets sida om kostråd för gravida? Där står vilka bakterier som är farliga för foster och hur man undviker dem. 

• amalie79
    tjejenA skrev 2015-11-19 05:14:04 följande:

Verkar som att alla hade gått. Själv har jag aldrig ätit på det stället och dey jag menade är just det med att maten är färsk. Tycker det låter jobbigt när man inte riktigt vet vad som är färskt och inte osv. Känns som att jag behöver en lista på vad jag kan äta och slippa googla hela tiden. Sen har vi en annan som är gravid i månad 6 som ska gå....trodde bara att det fanns mer risk när man är i början av graviditeten.

Om jag inte varit säker på matens fräschhet hade hag inte gått, bebis eller ej.

Matförgiftad innan jul är inge kul för någom
  • Royalle

Jag har ätit med bägge mina tidigare graviditeter och kommer att göra det denna gång också. Älskar julbord!

• tjejenA

Tack för svaren...då går jag på julbordet och äter bara det jag känner är säkert :) älskar också julbord

Svar på tråden Julbord