Välja stallplats
Hallå!
Letar stallplats och funderar över alternativen.
Vad är ett rimligt pris för uppstallning av storhäst?
Hittat ett stall med boxplats för 2400. Då ingår ut och insläpp, hösilage, strö och morgon/kvällsfodring vardagar samt av och på med täcken men inga lindor på, endast av. Inga benskydd. Det finns stort, eget ridhus för stallets egna hästar ca 20 st. Oftast ledigt, men ibland upptaget för träning med inhyrd tränare. Hästarna får vara ute från 0700 -1900. Vid hemskt väder tidigare insläpp. Inget solarium, skrittmaskin, spolspilta eller annat lull-lull, men liten varmvattenberedare och uppvärmt fikarum. Plats för ridkläder i värmen men stallådor och skåp i kallt utrymme.
Eget jobb; Helgjour fredag kväll till söndag kväll, ca 1 gång var 6;e vecka. Lunchfodring sköter man själv likaså mockning. Bära vatten till hagen.
Jag skulle nog inte utnyttja ridhuset ofta, en gång per vecka kanske, jag är skogsmulle på tanthäst, men spöregnar det och är becksvart så är jag inte sist in dit.
Stallet ligger mitt ute i "Ingenstans" och det är många mil till närmsta stad. Transport för att komma till andra stall/ridhus gäller.
Är det ett rimligt pris för en box? Jag gillar tanken på att det finns ett ridhus, men det kostar ca 1000 kr mer för detta om jag jämför med andra stall som ligger lika långt utanför "stan" och har samma saker/service som ingår i priset. Jag har inte några planer på att tävla men ska naturligtvis rida lektion varje/varannan vecka men sannolikt på ridskolan som ligger 4-5 mil ifrån och inte privatlektion, för ekonomins skull. Det finns stall på ridavstånd från ridskolan men där är det inte mycket lediga tider och det kostar ju pengar att utnyttja ridhuset även om man inte rider lektion. Vet inga priser ännu för det.
Vad tycker ni? Kommer jag sakna ridhus och ångra mig om jag väljer en billigare stallplats?