• Rigor

Välja stallplats

Hallå!

Letar stallplats och funderar över alternativen.

Vad är ett rimligt pris för uppstallning av storhäst?

Hittat ett stall med boxplats för 2400. Då ingår ut och insläpp, hösilage, strö och morgon/kvällsfodring vardagar samt av och på med täcken men inga lindor på, endast av. Inga benskydd. Det finns stort, eget ridhus för stallets egna hästar ca 20 st. Oftast ledigt, men ibland upptaget för träning med inhyrd tränare. Hästarna får vara ute från 0700 -1900. Vid hemskt väder tidigare insläpp. Inget solarium, skrittmaskin, spolspilta eller annat lull-lull, men liten varmvattenberedare och uppvärmt fikarum. Plats för ridkläder i värmen men stallådor och skåp i kallt utrymme.

Eget jobb; Helgjour fredag kväll till söndag kväll, ca 1 gång var 6;e vecka. Lunchfodring sköter man själv likaså mockning. Bära vatten till hagen.

Jag skulle nog inte utnyttja ridhuset ofta, en gång per vecka kanske, jag är skogsmulle på tanthäst, men spöregnar det och är becksvart så är jag inte sist in dit.

Stallet ligger mitt ute i "Ingenstans" och det är många mil till närmsta stad. Transport för att komma till andra stall/ridhus gäller.

Är det ett rimligt pris för en box? Jag gillar tanken på att det finns ett ridhus, men det kostar ca 1000 kr mer för detta om jag jämför med andra stall som ligger lika långt utanför "stan" och har samma saker/service som ingår i priset. Jag har inte några planer på att tävla men ska naturligtvis rida lektion varje/varannan vecka men sannolikt på ridskolan som ligger 4-5 mil ifrån och inte privatlektion, för ekonomins skull. Det finns stall på ridavstånd från ridskolan men där är det inte mycket lediga tider och det kostar ju pengar att utnyttja ridhuset även om man inte rider lektion. Vet inga priser ännu för det.

Vad tycker ni? Kommer jag sakna ridhus och ångra mig om jag väljer en billigare stallplats?

• Svar på tråden Välja stallplats
  • Majsan70

Vi betalar 1200 kronor för stallplats. Då ingår 13 kilo hösilage om dagen samt havre om man vill ha det. Utsläpp 5 dagar i veckan samt morgon och lunchfodring alla dagar i veckan. Vi är 10 boxar som delar på insläpp och helger. 
    För abonnemang i ridhuset betalar vi 400 per månad. Det är ca 15 minuters skrittavstånd till detta ridhuset. Vi har en fin travslinga att rida på samt oändligt med övriga vägar för långritter. 

Vad som är rimligt pris kan ju bara var och en avgöra. För mig innebär rätt stallplats så mycket mer än bara ovanstående. Det innebär säker hästhantering, bra hagar, bra bete, trevliga stallkamrater som tar hand om sina hästar och en hel del annat. 

• Fanny b

I ditt fall skulle jag inte sakna ridhuset eller tycka det är värt att betala 1000 kr mer för att utnyttja ridhuset en gång i veckan.

• CitronLime

Priset är rimligt i mina öron. 

Däremot är det nog bara du själv som kan svara på om du kommer sakna ridhus eller ej. Jag har klarat mig utan ridhus i 20 år, men jag skulle gärna ha tillgång till ett om det var möjligt, och skulle då kunna betala 1000:- för det. Men det är nog något du får känna efter själv.. Glad

• Royalle

Helt rimligt tycker jag utifrån vad du beskriver, men hur ser hagarna ut? Det är det som hade varit viktigast för mig.

Svar på tråden Välja stallplats