Anonym (Sparar till surrogat) skrev 2015-11-24 20:25:29 följande:
Vi har ett barn men pga komplikationer vid förlossning opererade de bort min livmoder så syskon kräver extra allt kan man säga. :) Vi har hittills resonerat att vi inte vill adoptera. Orsakerna är att adopterade barn löper större risk för psykisk ohälsa och därmed också har större behov av att få trygghet och stabilitet tillgodosedd.
Kärlek har vi gott om, men komplikationerna efter förlossningen gjorde att jag inte kunde vara mammaledig utan var sjukskriven. Så min anknytning kom av sig lite, inget som märks nu flera år senare men vi är osäkra på om vi är tillräckligt psykiskt starka att hantera anknytningsproblematik igen som är troligt att det blir när barnet inte är alldeles nyfött.
Surrogat däremot har vi funderat på under flera år och kommit fram till att vi ska göra. Jag hat äggstockarna kvar så vi kommer i så fall plocka ägg från mig och befrukta med makens spermier. Vi är också medvetna om att vindarna håller på att vända i Sverige. Dels utredning som gjorts, och att SMER och RFSL är positiva till altruistiskt surrogatskap. Vi sparar för tillfället för att kunna göra det i USA, också via Circle i så fall. Dock förstått det som att det kan ligga mellan 1 -1,5 miljon i omkostnader totalt så vi har en del kvar att spara. ;)
Hej!
Beklagar det som hänt er :/
Ja Circle är sjukt dyra, men enligt den infon jag har fått så är dom också säkrast. Kan ha fel dock.
Vet att dom har en sån garanti för cirka 300.000kr att om man inte blir gravida på första försöket så får man göra om processen hur många gånger som helst tills kvinnan blir gravid vilket är positivt. Men dyrt haha.
Sen känns det som att de sköter allt pappersarbete och liknande vilket är rätt skönt.
Men ja, det är otroligt mycket pengar att spara ihop. Vi har dock turen med föräldrar och farföräldrar som kommer hjälpa till med en del.
Jag hade gärna haft en egen surrogatmamma och gjort processen i Skottland men det är svårt att hitta en egen surrogatmamma. :)
Adoption har alltid varit en sak jag velat göra, men det är som du säger att det är många adoptionsbarn som inte mår bra längre fram. Jag vet dock folk som är adopterade som mår bra så det kanske beror på hur man uppfostrar dom och hur öppen man är med adoptionen?
Usch är så kluven.