Gerbiler eller hamster?
Vi går i tankarna att utöka djurfarmen här hemma med en gnagare. Någon som har erfarenhet av båda? Vilken är "roligast"? Läst mig till att Gerbiler inte luktar så illa. Stämmer det?
Vi går i tankarna att utöka djurfarmen här hemma med en gnagare. Någon som har erfarenhet av båda? Vilken är "roligast"? Läst mig till att Gerbiler inte luktar så illa. Stämmer det?
Ja, gerbiler luktar inte särskilt mycket. Jag tycker gerbiler är roligare, de är aktiva dygnet runt, hamstrar sover så mycket på dagen. Gerbiler är lätta att få tama. Gerbiler bygger tunnlar, så man kan bygga med dem med kartong och rullar under spånet och se hur de bygger. Både hamstrar och gerbiler är ju rätt springiga och hoppiga att hålla.
Gerbils tycker jag är mycket roligare än hamstrar, har haft båda och det är så mycket mer fart på gerbilerna! Så är dom sjukt söta med! :)
Ungefär den uppfattningen har jag fått också under mina efterforskningar. Tråkigt för barnen om hamstern bara sover på dagarna när de är vakna.
Någon mer som har kloka råd att ge? Vilken bur/akvarium är att föredra?
Någon mer som har kloka råd att ge? Vilken bur/akvarium är att föredra?
Det många inte vet är att hamstrar inte är mycket för att gräva. Det är ett väldigt vanligt missförstånd. Gerbiler föredrar att klättra.
Varken gerbil eller hamster luktar sålänge man städar. Stark odör kan däremot förekomma hos råttor hur väl man än håller rent.
Fundera över hur länge ni vill ha husdjuret.
Guldhamster har livslängd på 1-2 år
Dvärghamster 3-4 (kan bli äldre också)
Gerbiler 4-6 (kan bli betydligt äldre)
Jag skulle rekommendera att ha samtliga arter i ett akvarium (ej i solljus) med gallertak.
Till gerbiler då fyllt med kutterspån/hö/äggkartong/kartong/stenar/grenar/toaruller etc. Ju mer desto bättre.
Till hamster skulle jag lägga 5cm spånlager och sedan inreda med träpinnar och grenar (4-7cm tjocka) toarullar, bark, hö etc. och gärna tänka på att bygga lite på "höjden" så de får möjlighet att klättra. Tänk klätterställning.
Gerbiler är roligare! Har två hanar på ett år nu, bor i stort akvarium :) de är väldigt sociala, gillar att vara lösa i soffan och busa.
Hamstern väckte jag varje dag vid 17 när jag kom hem så var den vaken hela kvällen. Gör man inte det så är de bara vakna på natten, men man kan ställa om deras dygnsrytm. Fick möblera om mycket och aktivera den mer än gerbilerna som har varandra och har hyss för sig hela tiden. Hamstern blev lätt deprimerad...