• theotherone

Vill sova lite på natten, mer på dan

Vår 20-månaders son har successivt gått över till att sova allt mindre på natten och vill istället sova längre på dagen. Ungefär såhär ser sovschemat ut:

Somnar oftast mellan 20:00 och 20:30 på kvällen. Vaknar minst en gång (ibland fler) under natten och vill då dricka vatten. Oftast inga problem att somna om, men ibland kan det ta flera timmar.
    Vaknar oftast mellan 04:45 och 05:30 på morgonen och vägrar somna om. Är pigg och glad.
    Vill sedan gå och lägga sig och sova middag runt 11:00 på förmiddagen och sover helst nästan 3 timmar. Vi brukar alltid väcka efter 1.5 till max 2 timmar på helgerna.

Problemet blir på förskolan på vardagarna - de meddelar att han blir trött och hängigt på förmiddagen och orkar ibland inte äta lunch klockan 11:30 - 12:00, som är deras lunchtid. Sedan är det lunchvila 12:15 och även om vi har sagt till personalen att han bara ska sova 1.5 timmar så hävdar de på förskolan ofta att det inte har gått att väcka honom efter 1.5 timmar utan det har fått bli närmare 2. Oavsett om sömnen är 1.5 timmar eller 2 på dagen så blir resultatet gällande nattsömnen detsamma. Och lägger vi honom senare på kvällen vaknar han lika tidigt ändå, men är ännu tröttare sedan på förmiddagen.

Så, vad finns det för tips? Vi vill ju gärna att han sover längre på natten och mindre på dagen, medan han själv alltmer går över till att göra motsatsen. Och problemet blir ju när de på förskolan meddelar att han är för trött för att orka hänga med, utan att han är sjuk. Och man kan ju inte vabba för att ett barn är sömnigt!

• Svar på tråden Vill sova lite på natten, mer på dan
  • isolande

Ni får vara hårda helt enkelt. Max 1,5 timmes sömn på dagen, punkt slut! Bli förbannade om dagis inte lyssnar, de förstör ju! Min lille sov max 45 min på dagen i den åldern, annars var det hopplöst med sömnen nattetid.

• Valkyria75

Kanske får ni uthärda fram till julledigheten. Men då får ni vara stenhårda. Somna någon gång mellan kl 11-12 och sen sova max 1 timme. Han blir säkert väldigt trött och svårväckt i början, men ge det minst två veckor innan ni utvärderar.
    När han sen kommer tillbaka till förskolan så får ni be dem att de också verkligen är hårda på att väcka honom efter max en timme.

Ni kan också testa över en helg, men jag tror att många barn behöver längre tid för att ställa om.

• theotherone

Efter tre dagar med mindre än 7 timmars nattsömn (och max 1.5 h på dagen) tyckte jag det fick vara nog och har ringt till BVC:s telefonsvarare för att få ett möte och utreda sömnbristen. Väntar på svar.

Svar på tråden Vill sova lite på natten, mer på dan