KillBill skrev 2016-04-22 08:03:06 följande:
Jag förstår att Sveriges positiva utveckling av BNP per capita inte passar din agenda
Jag har ingen agenda,till skillnad från de beslutsfattare som valde att öppna fördämningarna.
förra årets kraftiga invandring har bara marginellt påverkat den svenska bruttonationalprodukten.
Påverkat positivt eller negativt?
Svensk BNP ökade i fjol med mer än 4,1 % och det var bara en femtedel av denna ökning (0,8%) som berodde på invandringen.
Om 100% av ökningen berodde på invandringen,hade det då varit en ökning eller minskning per capita?
Resten av ökningen berodde bla på att svensk industri går starkt just nu.
Har det något med invandringen att göra?
Du behöver inte förklara för mig att nyckeltalet BNP per capita har vissa brister, det är allmänt känt, men som jag sagt förut så finns det förmodligen inget bättre enskilt nyckeltal (jag noterar exempelvis att du inte kan nämna något som du tycker är bättre).
Det har inte vissa brister förutsatt att man är medveten om att det endast visar produktion och inget annat.
Det vore mer intressant att de hur den statistiken ser ut historiskt samt hur den förutspås utvecklas.
Avslutningsvis så verkar det som att du blandar ihop välstånd med välbefinnande. Jag är helt införstådd med att pengar inte är allt och därför är det inte konstigt att psykisk ohälsa kan öka i ett land med ökande välstånd.
Till skillnad från BNP/capita och välbefinnande så finns det en kausalitet mellan välstånd och välbefinnande.
Men eftersom saker går som på räls så kan väl du förklara varför psykisk ohälsa ändå ökar.
Världsmedborgare skrev 2016-04-22 08:54:04 följande:
Igen, Sveriges tillväxt och ekonomiska framgångar beror inte på invandringen,
Bingo!
och därmed kan vi fastslå att den inte heller nämnvärt varit negativ för Sverige.
Beror på vad du menar med
"nämnvärt",du tycks ju själv medge att invandringen påverkat Sverige negativt men att det är irrelevant då Sverige ändå inte imploderat och allt således är frid och fröjd.
Att vissa problem ökar med en ökad befolkning är givetvis en självklarhet,
Ökad befolkning är inte nödvändigtvis dålig,ökad befolkning till följd av oreglerad asylinvandring från tredje världen är dock det.
men de problem som invandring har skapat är långt mindre än vad som kan ha förväntas.
Du är alltså medveten om att invandringspolitiken ger upphov till problem med väljer att stödja den ändå?
Varför?
Fakta är att vi själva har bidragit mest till uppkomna problem, som avsaknaden av bostadsbyggandet, landstinges oförmåga att behålla sin personal inom vården, och en undermålig skola..., saker vi kunde ha undvikit om inte Alliansen varit så förbannat ivriga på att sänka skatterna.
Fakta är att ni bidragit till
alla uppkomna problem då den inte är nyanlända invandrare som fattar politiska beslut i Sverige utan sedan länge etablerade medborgare,varav de flesta är svenskar.