Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2019-07-27 16:04:27 följande:

Man får bedöma olika datakällor, beakta omvärldsfaktorer och som vanligt bedöma resultatet av olika enkäter med försiktighet.

Och det har aldrig blivit av eller vad beror oviljan med att presentera denna - då legitima - uppskattning av våld mot kvinnor på?
    Digestive skrev 2019-07-27 15:13:33 följande:

...? Nja. Du får förklara lite närmare hur du menar för om 100% svarar på en enkät så blir den inte automatiskt representativ för befolkningen - då 100% kan kan innebära 40 svarande.

I det aktuella fallet så hade BRÅ skickat enkäten till 200 000 individer och av dessa svarade 74 032.

Besvarar inte ökända provokatörer.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-27 16:46:41 följande:

[quote=79786230][quote-nick]Digestive skrev 2019-07-27 16:20:13 följande:[/quote-nick]Och det har aldrig blivit av eller vad beror oviljan med att presentera denna - då legitima - uppskattning av våld mot kvinnor på?[/

Det är nog en komplicerad bild och det är därför som kriminologerna inte drar klara slutsatser.

Och emellertid tar alltså våra politiker beslut helt i blindo kring dessa frågor och har refererat till NTU i flera år (vart enda riksdagsparti görs sig skyldiga till detta). Ingen vet någonting om något angående trenden, huruvida insatser ger önskvärda resultat eller inte, medan projekt efter projekt sjösätts som självklarheter. Mitt i allt basunerar även den etablissemangsvänlig media ut att män ska ta ansvar - men ingen kan ens uppskatta huruvida ansvaret tas, har tagits eller för all del om män tar mindre ansvar.

Vilket fiasko. Ska vi skattebetalare betala för kalaset så borde första bästa kvittot gälla en mätmetod som överhuvudtaget fungerar att se trender med.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-27 18:44:21 följande:

Vad är det för beslut som tagits helt i blindo? Kan du ge exempel?

Det finns ett överflöd av allt ifrån budgetpropositioner och skrivelser till statliga utredningar och lagförslag som hänvisar till NTU - som du menar är en oanvändbar källa med gigantiska felmarginaler.

För att inte säga alla beslut som berör ämnet - då ingen vet någonting om något om den faktiska trenden.
  • Digestive

En skrivelse (det vill säga dokumentsformen där regeringen beskriver sin politik som ska sättas i praktik): www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skrivelse/tillsammans-mot-brott---ett-nationellt_H403126

Justitieutskottets betänkande för en del av budgetpropositionen (observera att budgeten gäller för i år):

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/utgiftsomrade-4-rattsvasendet_H601JuU1

Statlig utredning från i fjol:

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/statens-offentliga-utredningar/att-bryta-ett-valdsamt-beteende--_H6B337

Do I need to go on? NTU har varit välanvänd inom politiken sedan Fredrik Reinfeldt var statsminister och lade mycket fokus på den.

• Digestive
    KillBill skrev 2019-07-27 20:29:47 följande:

Inga av dessa betänkande eller utredningar är enbart baserade på NTU utan man har också beaktat faktiskt anmälda brott och annan väsentlig data. Jag förstår därför inte hur du kan prata om beslut helt i blindo. 

Hur anser du att det versalamarkerade ordet >>och<< ska läsas i följande mening?

>>Och emellertid tar alltså våra politiker beslut helt i blindo kring dessa frågor OCH har refererat till NTU i flera år (vart enda riksdagsparti görs sig skyldiga till detta).<<

Hur menar du att politikerna inte skulle ta beslut som berör våld mot kvinnor i blindo - när inte en levande själ kan avgöra huruvida trenden är positiv eller negativt liksom huruvida tidigare åtgärder/insatser gett resultat eller inte?
  • Digestive
    Digestive skrev 2019-07-27 19:12:41 följande:

Det finns ett överflöd av allt ifrån budgetpropositioner och skrivelser till statliga utredningar och lagförslag som hänvisar till NTU - som du menar är en oanvändbar källa med gigantiska felmarginaler.

För att inte säga alla beslut som berör ämnet - då ingen vet någonting om något om den faktiska trenden.

Du ser inte två skilda punkter som tas upp i det här inlägget, KillBill?
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-28 11:07:04 följande:

Jag är inte av åsikten och har aldrig hävdat att man inte ska ta hänsyn till NTU.

Det jag menar är att resultaten av NTU ska tolkas med försiktighet. Detta gäller i synnerhet NTU 2018 som avser år 2017. Detta eftersom BRÅ bytte undersökningsmetod det året och bortfallet ökade dramatiskt till att hamna över 60 % (i viktiga åldersgrupper var bortfallet så högt som 77%. Man måste också beakta om omvärldsfaktorer kan ha bidragit till förändringar i NTU (tex #metoo). Det finns annan officiell data som är viktig när man bedömer brottsutveckling tex antal polisanmälda brott och statistik från landets sjukhus. beaktar man även sådan statistik så år man en mer nyanserad bil av brottsutvecklingen. 

[quote=79787685][quote-nick]Padirac skrev 2019-07-28 11:20:54 följande:[/quote-nick]NTUs siffror ska inte användas hur som helst

www.svd.se/bra-forsvarar-kritiserad-trygghetsenkat

"Syftet med trygghetsundersökningen, som genomförts sedan 2006, är att följa utvecklingen hur medborgarna upplever brottslighet och otrygghet i samhället. Men Marie Demker, statsvetare vid Göteborgs universitet, är kritisk till att den ofta används i den politiska debatten för att slå fast hur brottsligheten ser ut i landet.? Om man använder den i syfte att tala om brottstatistik och kriminalitetens utbredning då används den på ett sätt som den inte är avsedd för. Jag är rädd att detta görs för att det är siffror som är tillgängliga och att man inte har reflekterat tillräckligt över vad de här siffrorna står för, säger hon."[/

Bytt undersökningsmetod? Det som förändrades var att telefonintervjuer byttes ut mot webbaserade enkäter samt att enkäten riktade sig till 200 000 istället för tidigare 20 000 -BETYDLIGT mer svarande, ändå vill ni få den senare formen till mindre representativ. Hur tänkte ni där? BRÅ själva går i god för den nya enkätformen, som anses vara en förbättring av den tidigare på flera plan, men ni vet såklart bättre och är bättre informerade i ämnet statistik än dessa blåbär... givetvis.

Sedan går det en aning längre än blott NTU och det förstår ni mycket väl - inte minst så står det i inlägget ni svarar på MEN väljer att fult ignorera. Ingen vet någonting om något angående trenderna eller huruvida åtgärder/insatser får önskade effekter, är inte det flera bussvändor ett större problem än NTU-whatever? Men ni ignorerar väl den biten då det ack och ve skulle kunna se illa ut även för favoritpartiet, favoritideologin och favoritfärgen... de där superviktiga sakerna i sammanhanget.

Aja, jag är mättad på fulspel för den här veckan. Vill ni fortsätta någon form av hederlig diskussion så inleds den genom att bemöta ALLT jag för fram och UTAN att förställa någonting (som att exempelvis påstå att jag enbart fokuserar på det dödliga våldet som drabbar kvinnor och andra lögner).

Annars så svarar jag när jag åter igen orkar med fulspel för blott sportens skull. Så är dock inte fallet med 31 grader i skuggan...
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-07-28 11:20:54 följande:

NTUs siffror ska inte användas hur som helst

www.svd.se/bra-forsvarar-kritiserad-trygghetsenkat

"Syftet med trygghetsundersökningen, som genomförts sedan 2006, är att följa utvecklingen hur medborgarna upplever brottslighet och otrygghet i samhället. Men Marie Demker, statsvetare vid Göteborgs universitet, är kritisk till att den ofta används i den politiska debatten för att slå fast hur brottsligheten ser ut i landet.? Om man använder den i syfte att tala om brottstatistik och kriminalitetens utbredning då används den på ett sätt som den inte är avsedd för. Jag är rädd att detta görs för att det är siffror som är tillgängliga och att man inte har reflekterat tillräckligt över vad de här siffrorna står för, säger hon."

NTU utgör en brottsindikator liksom anmälningsfrekvensen med mera, men man ska givetvis förstå bristerna vardera har. Jag har nämnt flertalet brottsindikatorer...

Summan är likväl att inte en enda själ vet någonting om något angående trender och vilken effekt tidigare åtgärder/insatser har gett. Men låt oss låtsas som att det inte är ett problem som ens är hälften så värt att bemöta än, ja... vad du nu bemöter av det särskilt utvalda här.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-28 11:07:04 följande:

Jag är inte av åsikten och har aldrig hävdat att man inte ska ta hänsyn till NTU.

Det jag menar är att resultaten av NTU ska tolkas med försiktighet. Detta gäller i synnerhet NTU 2018 som avser år 2017. Detta eftersom BRÅ bytte undersökningsmetod det året och bortfallet ökade dramatiskt till att hamna över 60 % (i viktiga åldersgrupper var bortfallet så högt som 77%. Man måste också beakta om omvärldsfaktorer kan ha bidragit till förändringar i NTU (tex #metoo). Det finns annan officiell data som är viktig när man bedömer brottsutveckling tex antal polisanmälda brott och statistik från landets sjukhus. beaktar man även sådan statistik så år man en mer nyanserad bil av brottsutvecklingen. 

Och ja, bortfallet ökade till (ett till synes skyhöga) 60-77% men det ska ses ur ett perspektiv där även antalet enkäter ökade 10 gånger rent kvantitativt och när det är lättare att vifta bort webb-enkäter än telefonintervjuer.

Tidigare hade man dock under 20 000 svarande, totalt, och med nuvarande NTU hade man senast över 70 000 svarande. Det är ett underlag som är mer än tre gånger så stort än tidigare... men paradoxalt nog ska det ses som ett sämre underlag än tidigare, enligt dig då.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-07-28 14:25:06 följande:
    Enligt den artikel du citerade efter att jag citerat den säger  Demker följande:

"Syftet med trygghetsundersökningen, som genomförts sedan 2006, är att följa utvecklingen hur medborgarna upplever brottslighet och otrygghet i samhället. Men Marie Demker, statsvetare vid Göteborgs universitet, är kritisk till att den ofta används i den politiska debatten för att slå fast hur brottsligheten ser ut i landet.

? Om man använder den i syfte att tala om brottstatistik och kriminalitetens utbredning då används den på ett sätt som den inte är avsedd för. Jag är rädd att detta görs för att det är siffror som är tillgängliga och att man inte har reflekterat tillräckligt över vad de här siffrorna står för, säger hon."

Du finner det här viktigt att rikta till mig? Det här är några utdrag ur en skrivelse som Stefan Löfven, vår statsminister då som nu, och Morgan Johansson, i egenskap av justitieminister, har författat (en skrivelse är alltså dokumenttypen där regeringen redogör för sin politik som ska sättas i praktik):

Även om NTU inte täcker alla brottstyper och inte når de mest utsatta grupperna i samhället kan dessa undersökningar i vissa fall ge en bättre bild av brottsutvecklingen än statistiken över anmälda brott.

I NTU ställs frågor om egendomsbrott mot hushåll och brott mot person1. Av undersökningarna framgår att ungefär hälften av egendomsbrotten och en fjärdedel av brotten mot person resulterar i en anmälan. Enligt NTU har egendomsbrotten mot hushåll blivit allt färre sedan mätningarna startade. Framför allt har de fordonsrelaterade brotten minskat, medan bostadsinbrott och cykelstölder har legat på en i stort sett oförändrad nivå.

Av NTU framgår vidare att brottsligheten är ojämnt fördelad i befolkningen. Knappt två procent av de tillfrågade har drabbats av över hälften av de rapporterade brotten. Unga vuxna och ensamstående föräldrar, i synnerhet kvinnor, är särskilt utsatta för upprepade brott.

Enligt NTU är ungdomar och unga vuxna i flera avseenden mer utsatta för brott än äldre personer, en bild som också framgår av de skolundersökningar bland elever i årskurs nio som genomförs sedan 1995.
    Men vilka är dessa herrar när man kan meddela mig om problematiken som följer med att dra orimliga slutsatser ur NTU-resultat?

Kaffet hade väl flugit ur munnen på er om jag hade använt NTU på överstående vis...

riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skrivelse/tillsammans-mot-brott---ett-nationellt_H403126/html.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna