KillBill skrev 2019-07-28 11:07:04 följande:
Jag är inte av åsikten och har aldrig hävdat att man inte ska ta hänsyn till NTU.
Det jag menar är att resultaten av NTU ska tolkas med försiktighet. Detta gäller i synnerhet NTU 2018 som avser år 2017. Detta eftersom BRÅ bytte undersökningsmetod det året och bortfallet ökade dramatiskt till att hamna över 60 % (i viktiga åldersgrupper var bortfallet så högt som 77%. Man måste också beakta om omvärldsfaktorer kan ha bidragit till förändringar i NTU (tex #metoo). Det finns annan officiell data som är viktig när man bedömer brottsutveckling tex antal polisanmälda brott och statistik från landets sjukhus. beaktar man även sådan statistik så år man en mer nyanserad bil av brottsutvecklingen.
[quote=79787685][quote-nick]Padirac skrev 2019-07-28 11:20:54 följande:[/quote-nick]NTUs siffror ska inte användas hur som helst
www.svd.se/bra-forsvarar-kritiserad-trygghetsenkat
"Syftet med trygghetsundersökningen, som genomförts sedan 2006, är att följa utvecklingen hur medborgarna upplever brottslighet och otrygghet i samhället. Men Marie Demker, statsvetare vid Göteborgs universitet, är kritisk till att den ofta används i den politiska debatten för att slå fast hur brottsligheten ser ut i landet.? Om man använder den i syfte att tala om brottstatistik och kriminalitetens utbredning då används den på ett sätt som den inte är avsedd för. Jag är rädd att detta görs för att det är siffror som är tillgängliga och att man inte har reflekterat tillräckligt över vad de här siffrorna står för, säger hon."[/
Bytt undersökningsmetod? Det som förändrades var att telefonintervjuer byttes ut mot webbaserade enkäter samt att enkäten riktade sig till 200 000 istället för tidigare 20 000 -BETYDLIGT mer svarande, ändå vill ni få den senare formen till mindre representativ. Hur tänkte ni där? BRÅ själva går i god för den nya enkätformen, som anses vara en förbättring av den tidigare på flera plan, men ni vet såklart bättre och är bättre informerade i ämnet statistik än dessa blåbär... givetvis.
Sedan går det en aning längre än blott NTU och det förstår ni mycket väl - inte minst så står det i inlägget ni svarar på MEN väljer att fult ignorera. Ingen vet någonting om något angående trenderna eller huruvida åtgärder/insatser får önskade effekter, är inte det flera bussvändor ett större problem än NTU-whatever? Men ni ignorerar väl den biten då det ack och ve skulle kunna se illa ut även för favoritpartiet, favoritideologin och favoritfärgen... de där superviktiga sakerna i sammanhanget.
Aja, jag är mättad på fulspel för den här veckan. Vill ni fortsätta någon form av hederlig diskussion så inleds den genom att bemöta ALLT jag för fram och UTAN att förställa någonting (som att exempelvis påstå att jag enbart fokuserar på det dödliga våldet som drabbar kvinnor och andra lögner).
Annars så svarar jag när jag åter igen orkar med fulspel för blott sportens skull. Så är dock inte fallet med 31 grader i skuggan...