En käftsmäll till undergångsprofeterna
Det är ju tråkigt att du ser renovering av kulturminnesvärda hus där den svenska demokratin har regering och riksdag verkar och som inte renoverats sedan 80-talet som att det handlar om att det bara ska bli trevligare för riksdagsledamöterna....
www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/riksdagsforvaltningen/framtidens-riksdagshus/
"Riksdagens byggnader på Helgeandsholmen och i Gamla stan i Stockholm är i behov av renovering. Planen är att stegvis renovera och utveckla de olika husen för att skapa bästa möjliga förutsättningar för ledamöternas och riksdagens arbete. Först ut att renoveras inom ramen för Framtidens riksdagshus är ledamotshuset i Gamla stan"
"Ambitionen med renoveringen är att med respekt för de kulturhistoriska värdena föra ledamotshuset in i framtiden. Huset ska omvandlas till en modern kontorsbyggnad anpassad till riksdagens och ledamöternas arbete."
"Vissa av riksdagens byggnader är runt 100 år gamla och har inte renoverats sedan 80-talet. Husen behöver anpassas till en nutida såväl som en framtida riksdag. Målsättningen är bland annat att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagens arbete och att det ska bli lättare att besöka riksdagen."
Men, jag gillar hur man problematiserar förhållandet för att sköta landets viktigaste uppgifter och med problem som kan säkras för flera år framöver - genom att gå ur byggnader och sätta sig med verksamheten någon annanstans.
Att du sätter ner foten för sådana här kvasiproblem framför en uttalad anarkist gör mig nästan lycklig. Vad tror du jag ser? Jo, jag ser falska auktoriteter, Play-Doh-ledare som man håller under armarna genom att insinuera att rikets allra viktigaste uppgifter skulle äventyras om inte Buller och Klang får sköta dem från ett välpolerat palats.
Det finns ingenting som genuina auktoriteter/ledare inte skulle kunna göra av riksdagens arbete - med rätta verktyg, med rätt kompetens och från ett nedlagt skolkomplex, sittandes i IKEA-möbler.
Genuina auktoriteter/ledare hade marscherat ut ur riksdagen sekunden de hörde att 1.) riksdagen behöver renoveras och om de visste att 2.) resurser fattas inom Stockholms vård och polis.
Människor lider för att det inte finns nog med resurser i Stockholm och till skillnad från materiella ting så kan man inte renovera dessa varelser till nära nog nyskick om och om igen, och i en behagligt flexibel takt om så önskas.
Snälla berätta hur du lyckas köpa sådana här kvasiproblem för jag funderar verkligen på att sälja. Herreminjössesnamngud... man kan väl lyckas hamna i ledningen för landet genom att bara se viktig ut.