Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2022-07-12 08:18:02 följande:
    Vad menar du? Dådet skedde i förra veckan och det har skrivits om detta i alla stora medier och nyheten har tom toppat nyheterna. Både brottsoffer och gärningsman barn och det pågår en förundersökning och detta gör att det inte publiceras några detaljer. 

Vad är syftet med ditt inlägg? Det är väl inte som Nattuw kritiserar mig för politiskt?
    nattuw skrev 2022-07-12 05:15:48 följande:
    Jo. Du struntar i själva mordet och är bara intresserad av hur det kan användas politiskt.
    Tyst som att det inte görs till en större händelse.

Självklart är det politiskt. Om det här faktiskt är gärningsmannen - hur kan Skellefteå stå utan svar i så viktiga ärenden?

Jag ser dock försvinnande få partipolitiska poänger kring den här bestialiska händelsen men jag kan bara tala för mig själv.
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-07-12 10:31:14 följande:
    Nyheten toppade flera tidningars förstasidor på nätet i går och gör det även idag. räcker inte det? Det verkar som att du försöker göra politik av något som inte stämmer med verkligheten. 
    Padirac skrev 2022-07-12 11:26:02 följande:
    Jag tänker att du vill dra någrar sorts växlar på en uppebarligen störd pojkes dåd.

Jag tänker att du inte kan skilja på de två olika dåden då det endna var riktitat mot ett litet barn och det andra mot en betydligt äldre person.

Jag tänker att du fortfarande inte kan skilja på flashback och seriös media

Jag tänker att du inte känner till, förstår eller respekterar pressetiska överväganden

Jag tänker att du inte respekterar personlig integritet för offer eller andra närstående
    Digestive skrev 2022-07-12 10:10:14 följande:
    Tyst som att det inte görs till en större händelse.

Självklart är det politiskt. Om det här faktiskt är gärningsmannen - hur kan Skellefteå stå utan svar i så viktiga ärenden?

Jag ser dock försvinnande få partipolitiska poänger kring den här bestialiska händelsen men jag kan bara tala för mig själv.
    Jag tänker att du verkar ha politiska mål med att lyfta en nyhet som det rapporteras om, men du säger att det inte rapporteras om.

Jag tänker att försöken att politisera och polarisera debatten är en del av alternativhögerns metoder och mål

Jag tänker att radikaliseringen tilltar. 
    Vad är det för partipolitik som ni ser i den här händelsen? Jag kan bara se att systemet i Skellefteå svek.

Som redan påpekat så tycker jag att händelsen borde ha blivit större nu och efter fem dagars vetskap om den. Det var det jag menade med relativt tyst och inte att medial rapportering skulle ha uteblivit, vilket redan är förklarat.

De enda som pratar om politiska poänger är ni. Hade jag velat göra politiska poänger så hade det även funnits sådan substans - exempelvis varför den här händelsen uppstod och vad lösningen skulle vara, vilket då faller något politisk parti i favör.

Läser ni per automatik in sådana politiska poänger så säger det mer om er än om mig och känner ni er politiskt hotade av händelsen - vilket verkar vara fallet i och med denna offensiva attityd - så bör ni i min mening se över ert politiska förhållande.

Det här hände, det är fruktansvärt och förs era tankegångar till något i stil med Nu får det stygga laget vatten på sin kvarn. så är det ett tecken på hur ni tänker, inte jag.

Rent politiskt så vill jag främst se en majoritetsregering efter valet liksom en tydligare majoritet/linje i riksdagen. I andra hand så får den regering gärna vara borgerlig, men - det är i min mening inte lika viktigt som att Sverige slutar trampa vatten och kan börja arbeta mer effektivt med vårt land. Nu vet ni det.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2022-07-12 19:11:14 följande:
    Det tragiska är att vi förväntar oss att sådant här händer numer. Det blir bara ett våldsbrott i mängden.

När 15-åringar häktas för mord är en 13-åring som begår ett överfall på en flicka inte särskilt märkvärdigt längre.

Sverige år 2022.
    Jag vet inte vad som ska till så att aktuellt Skellefteå kan handskas förebyggande med sådana här fall, om det nu är misstänkt som är skyldig. Att som stad stå helt svarslös när larm trillar in och om en tidigare förbrytare, är oacceptabelt och ett system som sviker.

Samhället måste i god tid kunna handskas med individer som den misstänkta och måste kunna vårda dessa individer i tid. Det är extremt viktigt att sådana system fungerar och får hög prioritet när det kommer till resurser men även när det handlar om metoder och befogenheter.

Vi måste ha en duglig strategi.
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-07-13 12:55:42 följande:
    Det är i så fall en fråga om mardrömsreklam. 

Det ska bli intressant att se om Rataxes åtkommer med info om när KDs kampanj sjösattes eller om det visar sig att han har fel.. 
    11 juli är vad jag kan hitta Facebook. På Twitter och under officiella @kdriks är inte bilden upplagd överhuvudtaget.

• Digestive
    KillBill skrev 2022-07-13 14:54:08 följande:
    Jo bilden ligger även uppe på Kristdemokraternas officiella Facebooksida. Även den är publicerad den 11 juli d.v.s. efter dådet i Skellefteå. 

Det ska bli intressant att se om Rataxes kan visa att KD-kampanjen sjösattes före den 6 juli eller om han sprider felaktigheter om publiceringen. 
    Inte på KDs officiella Twitter men på deras Facebook, ja.

8 juli på Ss officiella Facebook-sida: https://www.facebook.com/socialdemokraterna

8 juli på Eva Nordmarks Facebook: https://www.facebook.com/photo?fbid=461013032514978&set=a.269118061704477

• Digestive
    Padirac skrev 2022-07-13 15:37:03 följande:
    Det ser ut som att SD valt samma väg som en del av FLs radikala skribenter: 'Det har mer effekt att anklaga regeringen'

Att förhålla sig till fakta ger tydligen inte rätt eller tillräcklig effekt för alla - det här lös förhållningssättet till fakta och sanningdenlighet har länge hittats bland alternativhögern och extermhögern - jag tror att såväl SDs utspel som en del av de radikaliserade skribenterna befinner sig där.

Utspel och att skjuta skarpt på civilister, andra utspel om att sätta in militär mot medborgare/befolkning och andra galenskaper som EB md förjare kallar retoriska grepp...

I det stora grannlandet har retrorik som är 'effektiv'  ersatt fakta och sanningsenliga beskrivningar, att landet gått från kommunism till fascism har inte ändrat saken.    De BRUNA måste jubla när effektiv kommunikation ersätter fakta... Kräks 
    Jag bryr mig inte riktigt om färger och vad de håller på med under ett valår. Det är för min del viktigast att Sverige får en majoritetsregering och en tydlig linje i riksdagen.

Ett så effektivt styre som möjligt är önskvärt och sedan kan man bara hålla tummarna för att lösningarna - oavsett vilka det blir - också är effektiva i praktiken.

Att vända den sociala utvecklingstrenden är troligen det viktigaste att göra i nuläget. Vem, vilka eller vad som lyckas med det spelar mindre roll men jag kan tänka mig att en till mandatperiod av misslyckanden - oavsett vilka som regerar - får oroväckande följder.
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-07-13 16:19:28 följande:
    Bilden från Eva Nordmarks Facebook är kopplad till kampanjen mot mäns våld mot kvinnor. Information om Kampanjen gavs på en presskonferens den 8/7 kl 11:30.

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/07/presstraff-om-kraftfull-forstarkning-av-arbetet-mot-mans-vald-mot-kvinnor/

Tidningarna började publicera nyheter om flickan i Skellefteå på eftermiddagen samma dag. 
    Folk på Flashback kunde skriva om händelsen redan 19:28 den 7/7.

Ville någon vara tidig på bollen i det politiska spelet så kunde de vara detta utan problem.

Ärligt talat så bryr jag mig inte om det politiska spelet - det är sällan snyggt och under valåren bara ett spel för galleriet - jag tänker dock inte misstänkliggöra partier och deras ponerade uppsåt med bara ett öga öppet.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-13 15:37:03 följande:
    Det ser ut som att SD valt samma väg som en del av FLs radikala skribenter: 'Det har mer effekt att anklaga regeringen'

Att förhålla sig till fakta ger tydligen inte rätt eller tillräcklig effekt för alla - det här lös förhållningssättet till fakta och sanningdenlighet har länge hittats bland alternativhögern och extermhögern - jag tror att såväl SDs utspel som en del av de radikaliserade skribenterna befinner sig där.

Utspel och att skjuta skarpt på civilister, andra utspel om att sätta in militär mot medborgare/befolkning och andra galenskaper som EB md förjare kallar retoriska grepp...

I det stora grannlandet har retrorik som är 'effektiv'  ersatt fakta och sanningsenliga beskrivningar, att landet gått från kommunism till fascism har inte ändrat saken.    De BRUNA måste jubla när effektiv kommunikation ersätter fakta... Kräks 
    I min mening så bör man alltid fokusera mest på toppen av maktpyramiden och inte dra sig från att klaga.

Lönen för ett gott arbete på toppen är inte lovord utan en mer rofylld befolkning som klagar mindre - lovorden när det går bra kommer i regel från fansen medan övriga är nöjda i tystnad.

Var det verkligen galenskaper i sammanhanget?

Jag hänger inte med i sista stycket. Formulera om det om du vill.
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-07-13 17:16:33 följande:
    Det är tydligt att du vill blanda ihop korten. Eva Nordmarks kampanj riktar sig mot våldsutsatta kvinnor och innehåller följande insatser:

- Uppdrag att stärka kommunernas arbete för våldsutsatta
    - Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck
    - Uppdrag till Socialstyrelsen om att stödja genomförandet inom vård och omsorg
    - Exitprogram för personer som är utsatta för prostitution
    - Stärkt stöd till tandvård för våldsutsatta
    - Polisens kompetens att bemöta psykisk ohälsa ska stärkas
    - Utredning om en översyn av kontaktförbudslagstiftningen
    - Lars Wallinder är utsedd till utredare.
     Att insinuera att kampanjen skulle ha koppling till händelsen i Skellefteå är löjligt. 
    Det finns ingen anledning att blanda om två synliga kort.

Att misstänkliggöra och döma en part negativt utifrån egen bias gör alla så vad du anser är löjligt att insinuera är vice versa lika löjligt för en annan.

Både Visby och Skellefteå har använts i politiska syften och för att ta hem diverse politiska poänger. Det är så världen ser ut och det är så människor fungerar.

Ingen S-motståndare kommer att köpa att Eva Nordmarks kampanj var en slump och ingen KD-motståndare kommer att köpa att Kristdemokraterna Haparandas kampanj var en slump.

Själv är jag så jävlig att jag inte tror på slumpen överhuvudtaget i sådana här sammanhang och lägger mer vikt på vår mänskliga natur och beteende. Om något så är båda fallen värda att diskutera - sansat samt med fokus på fallen och ingenting annat - det är dock inte den bästa tajmingen för sådant med bara några månader kvar till ett val.
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-07-13 18:32:55 följande:
    KDs Skellefteåkampanj publicerades på deras officiella Facebooksida.

Kan du ge exempel på ett parti som  som utnyttjat den tragiska händelsen i Visby politiskt?
    Precis som Eva Nordmarks kampanj och ingendera nämner Skellefteå utan berör trygghet mer generellt.

Nej, inte på rak arm.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna