Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Padirac skrev 2022-07-28 19:35:31 följande:
    Ok, du förstod inte det jag skrev tidigare?  Jag menar att man ska sätta ljuset på det som faktikt händer  - 

- inte att man ska oroa sig eller bli deprimerad för saker som är ur proportion. Hur säger man , när trollen kommer ut i ljuset så spricker de.

Om jag förstår dig rätt så känner du att all oro som uttrycks för våld och kriminalitet är alarmerande?  

Jag menar att det finns de som lever på att odla och förstärka oron för att skapa splittring och misstroende.
    Vilket vi har gjort. Du verkar fast i dina förutfattade meningar.

Du hänger inte med. Alternativt är du likgiltig inför oron som folk känner och det mentala lidandet som den skapar.

Är det av senare skäl som du själv skriver alarmerande texter? - oron den skapar är inte befogad och därmed har det ingen större betydelse för dig.

Ja, och i alla läger. Du verkar dock enbart se bjälken i andras ögon. Det är intressant att se dig försäkra omgivningen om ett tryggt Sverige, med ena handen, medan du med andra handen slår på trumman för en slags konspiration som involverar flera länder, flera partier, mörkermän och en stor normaliseringsprocess.

Tror du att din alarmerande retorik är annorlunda från den som du gärna kritiserar?

Du får gärna bestämma dig om vi lever i ett Sverige där oron i mätningen är obefogad eller om vi lever i denna konspiration som du målar upp och som vi bara har sett början av. För om det första så behöver vi inte oroa oss nämnvärt för det senare.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-28 20:33:59 följande:
    Nu pratar du om känslor igen och inte den faktiska verkligheten. Verkligheten är vad den är oavsett vilka känslor du jag och andra har.

Jag vet inte var du fått konspisationen och mörkermän från - är det faktisk verklighet du pratar om eller är det saker du känner eller tror att andra känner?
    Det har ingen betydelse om dina konspirationer har verklig förankring eller inte. Antingen har vi anledning att oroa oss eller inte - och du kan inte stå med fötterna i båda tillstånden samtidigt.

Igen, självklart pratar jag om känslor under ämnet oro. Vad tro du att oro är? Om du själv får gissa, vad tror du att oro är: 1) en sjukdom 2) lägsta vinsten i A-lotteriet eller 3) en känsla?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-29 06:30:52 följande:
    Nä, det är ju du som drar iväg om konspirationer. Solig

Jag ska återkomma och bokstavera ur SÄPOs rapport
    Ja, jag drar iväg om konspirationer när du drar iväg i konspirationer.

Jag har inte ifrågasatt SÄPOs rapport så det enda du skulle poängtera är att du kan bokstavera.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-29 16:40:33 följande:
    Då har du missförstått, konspirationerna finns inne i ditt huvud. 
    Prova att sätta ord på dessa konspirationer som jag skulle ha i huvudet. Lycka till.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-29 17:12:11 följande:
    Det är dina, så enbart du kan sätta ord på dem. 
    Ok, så du har ingenting som jag har uttryckt i det här sammanhanget som du kan sätta i ett konspiratoriskt kontext utan du utgår från att jag har konspirationer i huvudet.

I det skiljer vi oss verkligen åt för jag kan utan problem sätta ord på vad jag finner konspiratoriskt - av det som du har uttryckt i det här sammanhanget - medan du verkar utgå från enbart förutfattade meningar.

Aja, har vi eller har vi inte skäl att vara oroliga i Sverige?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-29 22:51:48 följande:
    Det finns nog många som har fler olika skäl att vara oroliga - få behöver dock vara oroliga för att som gängmedlem bli sjkuten av andra eller sitt eget gäng.

Se där - du har konspirationsteorier smo du kan sätta ord på.
    Och hur stort är då hotet från högerextremism jämfört med gängvåldet?

Även om du trollar bort 2/3 av meningen så blir inte objektet specifikt. Det finns ingen stor våg av radikalkonservatism och högerextremism, det finns dock en större våg av förändring som reser många båtar. Just radikalkonservatism och högerextremism är en barkbåt och en optimistjolle på denna våg.
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-07-30 10:28:36 följande:
    Gängvåldet drabbar leder självklart till fler skadade/dödade men drabbar nästan bara personer andra gängmedlemmar. Att kriminella dödar varandra är inget nytt utan har skett i alla tider.

Det högerextrema våldet drabbar inte andra högerextremister utan helt oskyldiga människor bara för att de har andra politiska ideal, annan sexuell läggning eller för att de utgör representanter för samhället.
    Givetvis drabbar uppgörelser mellan gäng i första hand gängmedlemmar.

Du verkar dock inte räkna med den brottsliga verksamheten som inte direkt riktas mot andra gängmedlemmar överhuvudtaget - det vill säga personrån, inbrott, utpressning, bedrägeri med mera liksom våldet som kan knytas till den här delen av gängens verksamhet.

För att kort svara på övriga inlägg så hanterar inte SÄPO organiserad brottslighet/gäng och högerextremism under rubriken extremism - utan SÄPO hanterar olika extremistiska falanger under denna rubrik.

Tror du att andelen brott och våld med extremistiska förtecken är i närheten av andelen brott och våld som den organiserade brottsligheten/gängen står för?

Som ett exempel så är enbart kriminella mc-gäng fler till antalet än de extremistiska falangerna du tittar på och de har alltså brott och våld som sitt primära levebröd.

Lägg sedan till maffia, fotbollsfirmor, kriminella nätverk och gäng i övrigt.

Jag tror att du - som så många andra, inklusive mig själv - gärna tar på sig skygglappar som får en att fokusera på sådant som man personligen är orolig för.

Låt mig dock göra en snabb jämförelse:

Det totala antalet hatbrott uppgick till 3398 anmälningar året 2020 och under samma år anmäldes 7369 personrån.

https://skma.se/2021/12/ny-rapport-fran-bra-om-anmalda-hatbrott-2020/
    https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/ran.html
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-30 12:14:34 följande:
    [...] 

Vilak förändringar pratar du om som en större våg?
    Nationalism och konservatism i bredare bemärkelse.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-30 23:21:46 följande:
    Det är radikaliseringen av nationalism och konservatism som SÄPO skriver om.
    Jag utgick från att du kan skilja mellan nationalism samt konservatism från extrema diton. Var det fel av mig?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-30 23:53:32 följande:
    Jag är inte säker på att du kan se var skiljelinerna går

Hepp.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna