Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Omvärlden delar inte Sverigebild med statsministern i alla fall:

www.expressen.se/dinapengar/varning-kronan-riskerar-att-rasa-till-krisniva/

"Sverigechefen för Nordea markets, Kristin Magnusson Bernard, utesluter inte att kronan faller till finanskrisens nivåer. 
    - Nu finns det ingen som har en positiv vy på kronan oavsett var de kommer ifrån ..."

"Hon har nyligen undersökt hur kronan hade utvecklats i år, och kom fram till att bara Haiti, Jamaica och Gambias valutor hade gått sämre av de över 140 valutor som handlas mot euron ..."

Bättre än Haiti?! Alltid något!

• Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-03-01 19:40:40 följande:
    Nej, jag har sagt att det är en liten risk att skadas av gängens våld mot varandra,
    Jag har citerat dina exakta ord många gånger nu.

"Så länge du inte är en del av dem är du fortfarande trygg i Sverige idag."

Smidigare då för dig att erkänna att du var lite för kategorisk i ditt påstående.

.
    När bomber sprängs i trappuppgångar i Värnamo och det skjuts urskiljningslöst på pizzerior i Uppsala och på Icabutiker i Jakobsberg så är inte folk trygga.

Befinner du dig i fel park eller i fel restaurang eller i fel trappuppgång eller i fel matbutik vid fel tillfälle så kan du bli offer för en kula eller en sprängladdning.

När (främst) kvinnor säger att de vågar inte gå ut längre ("den tiden är förbi") eller är oroliga för sina barns liv pga bomber i bostadsområdet - då svarar man inte dem med "löjligt att dra så stora växlar" och "monster under sängen".
  • Flash Gordon
    XL perspektiv skrev 2019-02-28 10:35:37 följande:
    100 skjutningar per år i Stockholm ger 10000 skjutningar på 100 år. Risken att just du är i närheten vid någon av dessa är inte helt liten. Det är sannolikt att du eller någon i din närmsta krets får uppleva ett grovt våldsbrott med egna ögon.

När det gäller risk så har den ökat ifrån obefintlig till  befintlig. Tror inte det handlar om rädslor, utan mer om oro över utvecklingen. Positivt att antalet skjutningar nu verkar sjunka, men långt kvar till acceptabla nivåer.

Hur är man egentligen funtad om man införskaffar skjutvapen och använder det mot andra människor?
    Framförallt är risken oändligt mycket större än för 20 år sedan. På 90-talet var en skjutning på öppen plats bland vanligt folk förstasidesstoff i veckor.

Idag är det vardagsmat och knappt värt en halvsida på sidan 5.

Innan ca år 2000 kände jag ingen som drabbats av skjutningar. Nu känner jag två.

En arbetskamrat som fick sin bil sönderskjuten i en uppgörelse på gatan. En bekants dotter som fick kulor intill sitt fönster när det sköts i hennes bostadsområde.

Och ingen av dem är med "dem"
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-03-02 11:07:15 följande:
    Anton,

Det är fruktansvärt just nu.

Det är fler som är ute och skjuter med sina automatkarbiner och kastar granater än det är folk ute som tar en promenad i vårsolen, är på väg till aktiviteter för sig och barnen eller till vänner och familj, är på väg till affären eller till caféer och restauranger.

Dessutom är alla hundar som nu rastas eller är ute för att få sin motion på väg att bita alla barn som finns ute och leker, vargarna stryker runt husknutarna och vildsvinen har tagit över varje tomt och park.

Glöm inte heller att alla pojkar, flickor, män och kvinnor kommer att gängvåldtas under dagen.
    Skulle du säga det där,  ansikte mot ansikte, till den kvinna i Värnamo som intervjuades och sa att hon tyckte det var hemskt att våldet kommit så nära?
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-03-03 09:58:05 följande:
    Ah.. Ironi är svårt på nätet, också i verkligheten.

Kommentaren var till Anton som kanske eller kanske inte förstod den.

Det är naturligtvis hemskt att gängens våld mot varandra kommit ut på gatan och tangerar människors vardagsliv.

Hur var det med den där frågan du duckar hela tiden, vad du skulle säga till barn om monster under sängen?
    Det var inte var inte ironi. Det var ett försök att vara lustig.

Och du kan inte svara på frågan om du skulle våga säga detsamma i ansiktet på kvinnan som var rädd pga bomber i hennes bostadsområde.

När du står med henne. Skulle du då våga "ironisera" över det hon lever med i sin vardag? Är du så rakryggad?

.
    Ditt prat om "monster under sängen" är bara en omskrivning för att det kvinnan i Värnamo är rädd för, bomber som exploderar i hennes bostadsområde, egentligen bara finns i hennes fantasier. Hon tror på "monster under sängen". Skäms du inte ens lite grand när du försöker driva den ståndpunkten?

.
    Vad har vad man svarar barn som tror på monster under sängen med Värnamo, Fruängen och Jakobsberg att göra? Om jag säger att man talar med barnet om att det inte finns monster under sängen så innebär inte det att det inte skjuts bland vanligt folk på pizzerior i Uppsala men det är dit du vill försöka komma med ditt resonemang.
    Padirac skrev 2019-03-03 11:02:23 följande:
    Ja, den som befinner sig på del plats vid fel tillfälle kan råka illa ut 
    Så, alltså hade du fel när du påstod att om man inte är med "dem" så är man trygg.

Kan vi enas om det? 
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-03-04 07:49:22 följande:
    Vi kan enas om att vi pratar om olika saker. Du pratar om känslor och jag pratar om verkliga risker.

.
    Varsågod Padirac. Här har du dina verkliga risker.

www.expressen.se/nyheter/en-skjuten-vid-pendeltagstation/

www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/nasta-gang-kan-det-vara-du-som-traffas/

monster under sängen

Det är lite löjligt att dra så stora växlar 

Man måste se hela bilden

Så länge du inte är en del av dem är du fortfarande trygg i Sverige idag
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-03-10 13:49:39 följande:
    Risker finns över allt och oskyldiga kan och kommer att dödas och/eller förolyckas  
    Åh, fan!

Jag tyckte nämligen du skrev att:

"Så länge du inte är en del av dem är du fortfarande trygg i Sverige idag"

Men där ser man ...
    Padirac skrev 2019-03-10 13:49:39 följande:
    Det var så vitt uppgifter gör gällande minst två som 'var med dem' - brottsoffret och gärningsmannen- av dessa två som 'var med dem' är en avliden. 

Och alla andra dussintals (hundratals?) som var i skottlinjen ... ?

• Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-03-10 14:35:50 följande:
    Ja, du TYCKER att jag skriver en massa som jag inte skriver -.
    Ja kan man tänka sig.  Jag TYCKER att du har skrivit det jag citerar direkt ur dina inlägg.

Konstigt va?

Inte för att du för en sekund skulle våga SÄGA samma saker till mamman i Värnamo som är rädd för sina barns skull när bomber exploderar i trappuppgångar i deras bostadsområde ...
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna