Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Flash Gordon skrev 2023-01-19 09:46:37 följande:
    Det gällde fram till ca millennieskiftet och alla appar och smartphones, va?
    Haha, typ.
    Flash Gordon skrev 2023-01-19 07:42:04 följande:
    Bombdåden får Sverige att likna ett land i krig

www.expressen.se/ledare/bombvagen-i-sverige-saknar-motstycke/

Det går att gå tillbaka i den här tråden och se hur de som då talade om krigsliknande tillstånd kallades det ena och  det andra.

2023 är det gammel-media självt som skriver så.

Så fort har den negativa utvecklingen gått.
    Low-key civil war. Tillståndet existerade i vissa stadsdelar redan på 80-90-talet men vem ville höra om det?

Vi som redan då växte upp med klaner och gäng som gjorde upp på våra skolgårdar och som torterade och avrättade varandra på våra gator - vi har aldrig haft något att berätta som inte samhällsgräddan och folket förmer kan berätta bättre.

Vår alldeles egna Titta inte upp!-cirkus verkar dock få slut på clowner.
  • Digestive
    Digestive skrev 2023-01-20 03:48:04 följande:

Två till sedan Södermalm.

Och utöver dessa två bombningar så har vi skjutningar mot hus och lägenheter i Uppsala, Farsta och Husby sedan bomben på Södermalm.

Såg precis att lägenheten i Farsta besköts även i natt.
  • Digestive
    Rataxes skrev 2023-01-20 08:38:58 följande:
    Vi har släkt som bor i Farsta ,  från att ha varit ett hyfsat lugnt område har det förvandlats till detta.

Men vissa ser tjuvfiske som ett större problem...
    Jag kan tänka mig att mycket har förändrats.

Själv växte jag upp i Kronogården som var den mest invandrartäta stadsdelen i Sverige under 80 och 90-talet. Tittar jag på statistik idag så ser jag att andelen invånare med utländsk bakgrund var 77%  och att Trollhättan är den mest segregerade staden i Sverige.

I tre stadsdelar - Lextorp, Sylte och Kronogården - har över 50% invånare som är utländskt födda medan en stadsdel som Halvorstorp har 6,7%.

Gissa vilka det är som oavbrutet i över 100 år har skött styret i Trollhättan fram till 2022? - alltså sedan demokratin infördes i Sverige.

Du kan få en ledtråd, det börjar på S. 🤡
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2023-01-20 12:43:53 följande:

Två motstridiga berättelser.

Den ena om den moraliska stormakten Sverige. Den andra om skottlossning på öppen gata

Jag bodde vid tiden i ett av Stockholm ghetton, som vi kallade det då - idag heter det NoGo-zon. Jag jobbade på en väldigt progressiv, eller åtminstone godtrogen och naiv, arbetsplats.

Det var jättesvårt för folk på jobbet att ta till sig att det ibland var skottlossning på gatorna i området när jag berättade om det. Inte ens en sådan "enkel" sak som att det förekom öppen drogförsäljning vid tunnelbanan kunde riktigt landa. 

Jag känner igen mig och mer behöver väl inte sägas. ✌️

Läs inlägget ovan till Rataxes och sup in det.

Där har du ett så kallat skyltfönster i all sin prakt.
  • Digestive
    Rataxes skrev 2023-01-20 19:43:31 följande:

Jo, det har verkligen förändrats... Det har gått så långt att de funderar på att sälja sin BR och flytta till våra trakter, lugnare och helt andra priser. Företaget kan de flytta med då det alltid finns behov av den verksamheten oavsett bostadsort. 

Jag växte upp på Norrby, som på den tiden var det invandrartätaste området i staden. Skillnaden mot dagens Norrby är oerhörd. Då var det inte etniskt segregerat som idag, det var inte svenskar mot greker, italienare mot jugoslaver osv, utan vi på Norrby mot Tullen, Sjöbo osv. Mer än halva klassen hade olika invandrarbakgrund. Som jag själv, vi fick frågan i första klass om jag skulle ha finska som hemspråksundervisning, Inte sa mor, det lär vi oss hemma. 

Det var iallafall vänsterstyre när jag växte upp, har dålig koll på hur det gått sedan jag flyttade därifrån.

För oss var det Kronogården mot Lextorp fram tills Lextorp blev en förlängning av Kronogårdens demografi. Er situation lät mindre präglad av härkomst än vår - jag vill dock påpeka att konflikten var mer än rolig grej än något blodigt allvar.

Rasisterna och nazisterna bodde i Lextorp men andelen genuina var väldigt få och det var mer av en ytlig trend och ett socialt spel. Båda stadsdelarna var i stort lika politiskt eftersatta men demografin var mer homogen i Lextorp.

Ett steg längre från Kronogården fanns Sylte som jag har mindre koll på. Kronogården var helt klart stökigast men Sylte var den enda stadsdelen som jag faktiskt undvek, det fanns ingen rationell anledning utan området i sig har alltid gett mig dåliga vibbar.

Visst var det andra tider och ett helt annat umgänge mellan svenskar och invandrare.

Slutet av Ramadan var en av de bästa tiderna på året i Kronogården med fester överallt och jag kände mig på riktigt, riktigt, fullkomligt villkorslöst, inbjuden. Även om jag hade muslimska vänner så var det inte deras fester jag gick till - jag bara försvann i ett hav av kärlek varje år runt 10-årsåldern och kom hem vid gryningen. Mor var inte orolig. Far var inte orolig. Det gick att ta på luften.

Jag är säker på att det hade fungerat om inte det sociala tillståndet hade pressats till bristningsgränsen och förbi - helt enkelt tills ljusen vi tände kvävdes.

Aja, nu har vi mer av detta istället.

• Digestive
    Padirac skrev 2023-01-22 01:18:45 följande:
    [Kortar ner inlägg #5547]
    Padirac skrev 2023-01-22 01:23:07 följande:
    [Kortar ner inlägg #5548]
    Allting hänger på hur väl gängen kommer överens och hur nöjda de är med situationen för stunden.

Forceras ordningen för dem så är gängens grepp så hårda i delar av Göteborg att de kan utfärda utegångsförbud för allmänheten och spärra av hela bostadsområden.

Olyckan om situationen i Stockholm skulle uppstå i Göteborg vore minst sagt grav.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-01-23 21:24:37 följande:

SD, M och KDs politik leder till en slakt av välfärden. År 2024 kommer det att saknas 47 miljarder kronor..

www.dagenssamhalle.se/offentlig-ekonomi/kommunal-ekonomi/ekonomirapporten-orimligt-fa-en-budget-i-balans/

Är det bankerna, riksbanken, kommunerna eller någonting annat som du tänker att SD, M och KD borde styra upp?

Artikeln är bakom betalvägg så det finns inte mycket att gå på.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-01-23 23:15:23 följande:
    Statsbidragen förstås. Statens momsintäkter ökar kraftigt och det är helt orimligt att staten inte kompenserar kommunerna för den ökade inflationen. Resultatet av SDs Ms, KDs Ls politik blir sämste vård och omsorg, sämre skola, ökade klyftor och ökad utslagning.
    Padirac skrev 2023-01-23 23:21:06 följande:
    och ökad brottslighet, gängkriminalitet, narkotikahandel och med det våldsbrott.

Allt det här är väl kända mekanismer som ökar utanförskap och social utsatthet. SKR har skrivit en hel del om det.
    Med andra ord ett ärende som sammanfaller med den ekonomiska vårpropositionen - som en regering lämnar in under april månad.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna