Rataxes skrev 2023-01-20 19:43:31 följande:
Jo, det har verkligen förändrats... Det har gått så långt att de funderar på att sälja sin BR och flytta till våra trakter, lugnare och helt andra priser. Företaget kan de flytta med då det alltid finns behov av den verksamheten oavsett bostadsort.
Jag växte upp på Norrby, som på den tiden var det invandrartätaste området i staden. Skillnaden mot dagens Norrby är oerhörd. Då var det inte etniskt segregerat som idag, det var inte svenskar mot greker, italienare mot jugoslaver osv, utan vi på Norrby mot Tullen, Sjöbo osv. Mer än halva klassen hade olika invandrarbakgrund. Som jag själv, vi fick frågan i första klass om jag skulle ha finska som hemspråksundervisning, Inte sa mor, det lär vi oss hemma.
Det var iallafall vänsterstyre när jag växte upp, har dålig koll på hur det gått sedan jag flyttade därifrån.
För oss var det Kronogården mot Lextorp fram tills Lextorp blev en förlängning av Kronogårdens demografi. Er situation lät mindre präglad av härkomst än vår - jag vill dock påpeka att konflikten var mer än rolig grej än något blodigt allvar.
Rasisterna och nazisterna bodde i Lextorp men andelen genuina var väldigt få och det var mer av en ytlig trend och ett socialt spel. Båda stadsdelarna var i stort lika politiskt eftersatta men demografin var mer homogen i Lextorp.
Ett steg längre från Kronogården fanns Sylte som jag har mindre koll på. Kronogården var helt klart stökigast men Sylte var den enda stadsdelen som jag faktiskt undvek, det fanns ingen rationell anledning utan området i sig har alltid gett mig dåliga vibbar.
Visst var det andra tider och ett helt annat umgänge mellan svenskar och invandrare.
Slutet av Ramadan var en av de bästa tiderna på året i Kronogården med fester överallt och jag kände mig på riktigt, riktigt, fullkomligt villkorslöst, inbjuden. Även om jag hade muslimska vänner så var det inte deras fester jag gick till - jag bara försvann i ett hav av kärlek varje år runt 10-årsåldern och kom hem vid gryningen. Mor var inte orolig. Far var inte orolig. Det gick att ta på luften.
Jag är säker på att det hade fungerat om inte det sociala tillståndet hade pressats till bristningsgränsen och förbi - helt enkelt tills ljusen vi tände kvävdes.
Aja, nu har vi mer av detta istället.