Flash Gordon skrev 2016-03-30 11:03:06 följande:
Ja, det är ju alternativet. Att starta en ny, egen skola. Till sist har alla sin alldeles egen skola. För att vara fria från "tvånget" att finansiera den skola som andra har startat, innan man själv hade input på den.Vilka "ni"?
Menar du mig också?
Jag har inget emot en liten stat, låga skatter och ett stort civilsamhälle med mycket frihet, men det innebär inte att jag inte kan se att även den där nattväktarstaten i princip blir samma sak, om igen, bara med nya herrar.
Är det ens ambitioner så visst och jag behöver nog inte påpeka tveksamheten till att alla har ambitionen att starta en egen skola. Ibland så får man finnas sig i tillvaron och prioritera sin energi och tid på andra håll, ingenting nytt under solen där Annars så var det som sagt frivilligt och om det inte har framgått än så kan jag förtydliga Rataxes modell - eleven bidrar inte med finanser till skolan, varken som elev eller som senare inkomsttagare (om då denna inte vill det), utan föräldrarna som valde skola till eleven/sitt barn är de som bidrar med finanser till skolan.
Jag citerade två skribenter - du som gjorde uttalanden och Dorian Ertymexx som höll med dig i sak. Om du är uppmärksam så der du att jag längst ner, angående anarkistiska hjul, enbart adresserar en person, närmare bestämt den som tog upp anarkism.
Skapas samma sak på en plats så har det iallafall skapats genom frivilliga val (utöver det gemensamma polis- och militärväsendet då) medan det garanterat skulle finnas flertalet andra samhällsmodeller strax inpå att välja mellan, för den som hellre vill det. Människor är olika och hade sökt sig till olika samhällsmodeller eller varit med och format den de vill ha. Att livet likväl skulle komma med kompromisser är en självklarhet.