Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2016-03-29 17:08:03 följande:

Välfärd kan självklart drivas i privat regi men när man pratar om välfärd så menar man verksamhet som är helt eller delvis skattefinansierad. 

Gör man sådana här påståenden..
    Dorian Ertymexx skrev 2016-03-29 11:27:47 följande:

Om staten inte har hand om välfärden så gör ingen det.

..så är det rimligtvis någonting annat som åsyftas;

"Begreppet välfärd kan också tolkas som ett samlingsbegrepp på människors levnadsförhållande, som ofta bygger på en redogörelse för deras ekonomi, hälsa, utbildning, bostadsförhållanden etc. (Källa: Nationalencyklopedin)." - tinyurl.com/gnxalhm
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2016-03-29 23:02:58 följande:

Fast även i en nattväktarstat så uppstår ju ett "tvång" när folk föds in i, och tvingas delta i, strukturer de själva inte varit med och beslutat om att starta.

När civilsamhället väl fått byns skola på plats så finns det ju i praktiken små möjligheter för de som föds och växer upp där att undvika att delta i ett solidariskt finansierande av skolan.

För de som grundar skolan finns ju en frivillighet, men för de som senare föds in i det blir det ju samma "tvång" som vi har i vårt samhälle att delta i systemet. Det är i praktiken bara den första generationen som åtnjuter verklig frivillighet.

Alltså ganska så exakt som det är för oss, som inte beslutade om det stora skattefinansierade välfärdssamhället, men som tvingas leva i det.

Dorian Ertymexx skrev 2016-03-30 01:13:34 följande:

Precis så. Nattväktarstaten är inget annat än ett anarkistiskt försök till att återuppfinna hjulet. Om och om och om igen. Vilket slöseri på tid och energi...

Att barn och omyndiga får leva med vad de föds in i kommer vi nog inte ifrån men att fytta till eller rent utav skapa sig någonting annorlunda lite senare i livet, vore i en sådan ordning som Rataxes beskriver ett relativt litet projekt.

Varför har ni ett så stort behov av att ~9 miljoner ska leva under exakt likadana former? Ert i övrigt starka motstånd mot nationalism känns intellektuellt förvirrat. Det ena är bara krims och det andra krams.

Jag vet inte vad du pratar om gällande anarkistiska hjul men någonting sådant har inte ens fått snurra ifred på grund utav just allt krimskrams som ställt sig ivägen.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2016-03-30 11:03:06 följande:

Ja, det är ju alternativet. Att starta en ny, egen skola. Till sist har alla sin alldeles egen skola. För att vara fria från "tvånget" att finansiera den skola som andra har startat, innan man själv hade input på den.Vilka "ni"?

Menar du mig också?

Jag har inget emot en liten stat, låga skatter och ett stort civilsamhälle med mycket frihet, men det innebär inte att jag inte kan se att även den där nattväktarstaten i princip blir samma sak, om igen, bara med nya herrar.

Är det ens ambitioner så visst och jag behöver nog inte påpeka tveksamheten till att alla har ambitionen att starta en egen skola. Ibland så får man finnas sig i tillvaron och prioritera sin energi och tid på andra håll, ingenting nytt under solen där Annars så var det som sagt frivilligt och om det inte har framgått än så kan jag förtydliga Rataxes modell - eleven bidrar inte med finanser till skolan, varken som elev eller som senare inkomsttagare (om då denna inte vill det), utan föräldrarna som valde skola till eleven/sitt barn är de som bidrar med finanser till skolan.

Jag citerade två skribenter - du som gjorde uttalanden och Dorian Ertymexx som höll med dig i sak. Om du är uppmärksam så der du att jag längst ner, angående anarkistiska hjul, enbart adresserar en person, närmare bestämt den som tog upp anarkism.

Skapas samma sak på en plats så har det iallafall skapats genom frivilliga val (utöver det gemensamma polis- och militärväsendet då) medan det garanterat skulle finnas flertalet andra samhällsmodeller strax inpå att välja mellan, för den som hellre vill det. Människor är olika och hade sökt sig till olika samhällsmodeller eller varit med och format den de vill ha. Att livet likväl skulle komma med kompromisser är en självklarhet.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-03-30 11:45:20 följande:

Nattväktarstaten är ett nästan lika seriöst politiskt alternativ som ett militärstrategiskt alternativ vore där ett gäng pojkar förklarar krig mot Ryssland från sandlådan beväpnade med plastsoldater.

Jämförelsen är kanske lite elak mot gänget med plastsoldaterna, eftersom de knappast tar sin lek på allvar

Det är väl med samma allvar som jag tar färggranna men tomma påståenden.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-03-30 14:29:29 följande:

Bra att vi är överens om något iallafall.

Det blir liksom en minsta gemensam nämnare att hitta något man anser vara smått löjeväckande. Nattväktarstat - ett tankemässigt bygge som får ett korthus att framstå som ytterst stabilt.

Jag tar som sagt inte färggranna men tomma påståenden på allvar så återkom istället med subtans bakom dem.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-03-30 16:15:50 följande:

Aha, det var mitt inlägg du syftade på.

Ja, jag blev lite förvånad över att du insåg svagheten med pojkbygget nattväktarstat.

Nja, den här tråden handlar ju om att det går bra för Sverige, inte om nattmösseteorier. Så jag avstår nog från att delta i den tankeleken.

Men tack för frågan!

Det går inte lika bra för Sveriges välfärdsstat vilket folk främst reagerar på. Det är svårt att få cancer upptäckt i tid av att konsumtionen ökar, känna trygghet med hjälp av en tillfällesrik fluktuationsstruktur på börsmarknaden eller finna en lämplig hyreslägenhet utplacerad av negativ reporänta.
  • Digestive
    Dorian Ertymexx skrev 2016-03-31 01:22:10 följande:

Och det beror blott och enbart på just de du gissningsvis röstar på - högern. Det är de som gjort "effektiviseringar" (läs: nedskärningar) på det mesta i välfärdsväg. Men det är alltid kul att skylla på någon annan.

Regeringsskiftet hade kunnat få vänta tills 2018 eller möjligtvis 2022. Jag är inte ideologiskt fjättrad utan röstar på det alternativ som anses ligga bäst till i tiden. Politiska ideologier är olika sorters verktyg för min del och inte image.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-03-31 08:01:05 följande:

Hur ligger Sverige till internationellt vid en jämförelse? cancervård är inte mitt område, men jag trodde nog att allt fler överlever längre och att allt fler blir helt friska samt att den viktigaste faktorn vid cancerbehandling är tidig upptäckt.

Men du menar alltså att detta inte stämmer. Har Socialstyrelsen kännedom om dina forskningsrön?

FDFMGA skrev 2016-03-31 12:59:22 följande:

Jag beklagar. Socialstyrelsen publicerar en rapport idag om att medellivslängden fortsätter att stiga samt att femårsöverlevnaden i cancer fortsätter att öka.

De är tydligen inte informerade om dina forskningsrön.

Ja, cancervårdens köer har kortats ner den senaste tiden men det är fortfande ganska extrema skillnader mellan olika landsting. Resursbristen är påtaglig och är främst en systemfråga. Allt blir inte löst av att ösa pengar på ett område utan förändringar kan behövas, ibland många ibland stora. En värlfärdsstats svaghet är att man för sällan ser och bejakar behövliga förändringar eller helt enkelt gör fel förändringar - medan styrkan med privat välfärd är att sådant förändrar sig självt och blir väldigt sällan fel i stort.

Polisväsendet lider exempelvis utav dåliga besult idag. Det behövs inte enbart mer pengar på det området utan i praktiken ett system och en situation som poliserna själva är nöjda med.

Det är inte alltid som det går att muta fram ordning i leden med pengar. Ibland vill man inte ha vad som erbjuds eller vad som körs ner i halsen på en - överhuvudtaget. Vilket all marxistisk ideologi är dålig på att acceptera.

Min poäng var att den senare tidens framgångar i Sveriges ekonomi inte betyder att välfärldsstaten har mött eller ens kommer att möta samma framgångar. Det är två helt skilda saker och som skor sig på helt skilda faktorer.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2016-04-02 13:29:52 följande:

Som i det samhälle vi har idag.I teorin, ja. I praktiken blir det ju omöjligt att välja bort den skola, eller den vårdcentral som de övriga i samhället finansierar eftersom det är just, ogörligt, att alla håller sig med sin egen.

Friheten i ett nattväktar-samhälle är en chimär pga de praktiska problemen med att hålla med sina egna institutioner.

Frivilligheten här, som du antyder den, ligger i att vi skulle kunna strunta i att skicka barnen till skolan, men den friheten skulle vi kunna uppnå redan idag om vi tog bort skolplikten.Och just detta, att du skriver "ni" i stycke två men skiljer på oss och skriver "du" (uppenbart till den andre) i det tredje gör att jag utgår från att du verkligen blandar in mig i det där du skriver om 9 miljoner som lever likadant. Något jag inte tycker eller vill och därför inte ingår i det där "ni"..

Ja, som i det samhälle vi har idag. Poäng? Det handlar naturligtvis om utsträckning och om sak det gäller.

Jag kan välja vilket apotek jag ska handla i eller till vilken skola eller tandläkarmottagning jag ska ta mitt ärende till, redan idag. Huruvida jag fördelar mina pengar via skatter, plånbok eller både och skulle inte påverka den valmöjligheten överhuvudtaget.

Har inte utgått från att vi ska slopa skolplikten.

Du verkar emot idéen att folk ska få bestämma sådant här själva, rätta mig dock om jag har fel. I sitt kontext innebär det samma sak som att ~9 miljoner ska leva exakt likadant. Sedan så finns det såklart subtila skillnader kommuner sinsemellan men den övergripande modellen är den samma och kompromisslös.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2016-04-02 20:30:13 följande:

Att en nattväktarstat även den kommer att innehålla tvånget att ställa upp på vad andra redan bestämt.

Det jag svarade på var: "Det bygger på frivillighet istället för tvång."

Jag menar att frivilligheten i den typen av samhälle inte är så frivillig. Av rent praktiska orsaker.

I sak säger jag vare sig bu eller bä till nattväktarstat i det inlägget. Jag bara påpekar att den inte innebär den frihet som citatet påstår.

.Jag har alltså just suttit och tyckt att frihet att välja är bra, att jag tycker om civilsamhället och att vi gärna ska ha en liten stat som inte lägger sig i så mycket och bara tar låga skatter ...

Alternativt så menar du att även i ett land som USA är tvånget för stort.

.

Det är riktigt att jag inte tror på en exakt nattväktarstat. Jag vill ha en liten stat och stora friheter men lite mer än bara polis och militär behöver folket ordna tillsammans.

Ja, det är väl självklart?

Det känns som att du mest vill märka ord istället för att sätta dem i kontext. Skillnaden på graden av frihet att forma egna samhällssystem i dagens samhälle och i den modell Rataxes hänvisar till är gigantisk på punkterna som berörs. Den modellen bygger på frivillighet medan dagens bygger på tvång. Att det dock inte handlar om total frihet och frivillighet är givet.

Då har jag missförstått dig. Tack för rättning och förtydliggörandet.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna