Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 16:44:13 följande:
    Alltså, jag ser ju inte gängkriminaliteten och dödsskjutningarna  som enbart eller främst ett invandringsproblem och därmed inte heller som enbart eller kanske ens främst ett integrationsproblem. Visserligen har i princip alla som skjutits någon form av invandrarbakgrund, men märk väl :Invandrarbakgrund är ju inte detsamma som att vara invandrare.

Många av kvinnorna i grupperna Mammorna och Fuck Våldet , kvinnor vars söner har blivit skjutna är svenska eller sverigefinska kvinnor vars söner fötts och  levt hela sina liv i Sverige och haft svenskt (och ibland enbart svenskt) medborgarskap sedan födseln. Däremot har sönernas pappor, som i vissa fall levt med familjen och i vissa fall inte varit första eller andra generationens invandrare.

Klassiska integrationsåtgärder, som bättre SFI-undervisning blir ju helt absurda i de fall de skjutna faktiskt haft svenska som modersmål och huvudspråk och därför ser jag kanske  inte en "bättre integration" som du uttrycker det som den mest nödvändiga åtgärden. Även om jag förstås vet att många  i de kriminella gängen, kanske framför allt i Malmö absolut hade haft behov av mer klassiska integrationsåtgärder tidigare i livet , som bättre svenska undervisning.

Jag har räknar upp en del åtgärder som skulle behövas i inlägg 3381 men som sagt inbillar jag mig inte att det finns någon Quick Fix på problemet.

Vittnesskydd och stöd till avhoppare är viktiga bitar, mer polisiära resurser och att locka fler till polisyrket är viktiga bitar, att de människor som köper droger av gängen (ofta medelklassmänniskor från finare områden) i betydligt högre utsträckning än idag  lagförs är en viktig bit, att förebygga och störa nyrekryteringen till gängen är en oerhört viktig bit och där kan polis, socialtjänst, skola och det lokala föreningslivet agera tillsammans. Fler positiva manliga förebilder i de drabbade områdena är en viktig bit.

Fler fritidsgårdar som vissa delar av vänstern ständigt föreslår, ofta som enda konkret förslag de har att komma med  har jag ingenting emot i sig men då gäller det att ha en övre åldersgräns som man inte kompromissar med på dessa fritidsgårdar. Sorgligt nog har ju en del av rekryteringen till gängen ägt rum på just fritidsgårdar.
    Nu kanske jag har en helt egen syn på vad integration innebär - för mig behöver den när den handlar om människan i samhället inte nödvändigtvis vara kopplad till invandrare. Om jag saknade arbete och inte heller försökte skaffa något utan att jag vore sjuk - så skulle jag enligt min definition inte vara särskilt välintegrerad. Likaså om jag inte delade eller åtminstone accepterade svensk lagstiftning och levde efter den. Alltså SFI och språket är visserligen en grundläggande del av vad jag ser som integration eller internalisering.

Fler poliser, vittnesskydd, manliga förebilder, krafttag mot narkotikaaffärer. Kanske det - till det skulle man kunna lägga till ändrad lagstiftning så att t ex "övergrepp i rättssak" klassades som ett mycket allvarligt brott. Man skulle i ännu större utsträckning än idag kunna rekrytera civilanställd personal till polisen som kunde sköta mer av utredningar och administration, man skulle kunna höja lönerna väsentlgt för poliser som vill arbeta i områden med hög kriminalitet. Det skulle förmodligen vara fullt möjligt att ha en konstant och kraftig polisiär närvaro i dessa områden, gärna en hög andel kvinnliga poliser och gärna sådana som har sina rötter i dessa områden.

Manliga förebilder - jag tror att det är minst lika viktigt med kvinnliga förebilder.

Jag vet inte vad priset för detta skulle bli - men det vore knappast en kostnadsfråga utan mer en fråga om det skulle bidra till att avglorifiera utanförskapet gentemot det svenska samhället.

"Gamla älskade barn - vad drömde din mamma om när du blev till.". Det skrev Barbo Hörberg för 1.000 år sen. Ingen förälder vill nog att deras barn ska bli kriminella, att de ska sälja narkotika, att de ska skjuta andra eller bli skjutna
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-02 12:34:32 följande:
    Du har så rätt, så rätt  i det du skriver i sista stycket.

Det är lätt att bilda sig en uppfattning om de skjutna unga männens mammor, att fråga sig vad de egentligen är för slags människor . Jag har själv tidigare haft fördomsfulla och ganska iskna  tankar om dem. Kanske lite tillspetsat föreställt mig dem som superreligiösa socialbidragstagare som inte ens gjort några allvarliga försök vare sig att skaffa sig arbete eller utbildning eller att ta reda på vad deras söner egentligen gör när de är ute på kvällar och nätter.

Och visst finns det säkert en och annan sådan, och hennes sorg över sin döda son är ju inte mindre än de andra mammornas. Men på väldigt många av mammorna stämmer inte den där bilden alls. Många har arbetat vitt och betalat skatt under hela sina barns uppväxt, ibland samtidigt som de varit ensamstående med barnen på heltid. Många har verkligen ansträngt sig för att deras barn ska hitta ett annat umgänge, andra fritidsintressen. Många har bett samhället om hjälp för sina söner på olika sätt.men inte fått det. Många hade för länge sedan flyttat till en tryggare förort eller stadsdel om de haft ekonomisk möjlighet att göra det. När det gäller de mammor som relativt nyligen invandrat till Sverige går flera av dem yrkesutbildningar för att få ett arbeta de kan försörja sig på.

Ju mer jag fått veta om dessa mammor, ju mer har jag insett att skillnaderna mellan dem och mig och mina vänner är betydligt mindre än vad jag tidigare trodde.
    Ja, människor är sig lika och även om omständigheterna kan variera så vill de allra flesta ha lugn och ro, inte få sina liv begränsade av kriminella gäng.

Vi är nog överens om mycket, men definitivt inte om hur man bemöter lika alarmistisk som enfaldig högerpopulism. 

Om du läser den här tråden ut den aspekten så kommer du att se att relativiseringen just är en reaktion på högerpopulismens "tvåstegsraket" där det första steget är att smeta ut islamism, hederskultur, kriminalitet på alla som bor i de här områdena - och steg två blir då att sprida skräckversionen att det sprider sig, att Sverige är på väg att islamiseras, att gängskjutningarna sprider sig och nu är en fara för oss alla.

Ur det perspektivet är det definitivt relevant att bemöta propagandan med generell statistik - och det behöver på intet sätt innebära att man förnekar att det finns områden i Sverige där människor tvingas leva under omständigheter  som inte borde få förekomma här.
  • FDFMGA
    ?  Det vi ser nu i ett flertal områden är att polisen utsätts för mindre våld och attacker från kriminella gäng. Vi och andra aktörer har lättare att arbeta brottsförebyggande av den anledningen. Dessutom upplever vi att boende börjar visa oss tillåt och väljer att, och i viss mån också vågar, samarbeta med oss genom att till exempel berätta vad de ser och hör.

Detta enligt 
    Linda Staaf, chef för underrättelseenheten vid Polisens nationella operativa avdelning.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7234814
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-03 12:59:23 följande:
    Jag kontrar med att säga att om fler människor som inte är högerpopulister och inte delar högerpopulisternas världsbild  tidigare hade engagerat sig mer mot dödsskjutningarna och gängvåldet , så hade aldrig den otroligt märkliga situationen där antirasistiska, krafter som någon slags strategi mot högerpopulismen paradoxalt nog bagatelliserar en våldskultur vars offer till absolut största delen är  människor med invandrarbakgrund från arbetarklassen eller socialgrupper lägre än klassisk arbetarklass .
    Första delen av ditt inlägg är jag helt införstådd med. 

Men jag utesluter inte att man kan ha två tankar i huvudet samtidigt, d v s att man kan argumentera mot högerpopulisters världsbild där islamism och gängskjutningar framställs som ett oerhört hot mot hela Sverige samtidigt som man inte bortser från att det finns områden i Sverige där företeelser som inte hör hemma här inskränker människornas liv.
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-03 13:00:09 följande:
    Det var en väldigt glädjande nyhet som jag blev glad av att läsa.
    Ja, ett gott tecken.

Så småningom kanske vi kan komma dit där vanliga människor kan göra sig hörda. Det krävs ju en hel by för att uppfostra ett barn - och innan man nått dit kommer många mammor (eller pappor) att kämpa förgäves för att deras barn ska kunna få den framtid föräldrarna drömde om när barnen blev till.
  • FDFMGA
    this is a test iii skrev 2019-06-03 20:46:06 följande:
    Det positiva är ju att mängden skjutningar per vecka har slutat öka. Därmed är nog det akuta samhällshotet avvärjt för denna gång. Detta ändrar ju inte på faktumet.

Men det finns ju risker. Våra politiker är okunniga. De kan närsom iscensätta nya irrläror. Samhällets begåvning är idag ypperligt orättvist fördelad.
    Din text tyder på att du tagit skräckpropagandan på allvar. Du kan väl din Fassbinder hans "Rädsla urholkar själen"?

Man behöver inte vara rädd för att bli skjuten om man lever utanför något av "utanförskapsområdena" - då har man bara blivit ett offer för propagandan vars syfte är att försöka normalisera "vi och dom"-tänkandet

Artikeln jag kopierade ett textstycke från handlade inte ens om skjutningar utan om att det blivit mer lättarbetat för polisen och det fundamentala är att de boende påstås känna större tillit.

Alltså - som en motpol till "vi och dom" kan du tänka dig ett "oss". Ju fler av de som bor i utanförskapsområden som ser eller börjar se sig som en del av oss som bor i Sverige, oss svenskar - desto mindre risk att ett barn växer upp och internaliserar gängkulturen.

Jag kopierar in textstycket jag citerade en gång till. Lycka till med läsningen!

Det vi ser nu i ett flertal områden är att polisen utsätts för mindre våld och attacker från kriminella gäng. Vi och andra aktörer har lättare att arbeta brottsförebyggande av den anledningen. Dessutom upplever vi att boende börjar visa oss tillit och väljer att, och i viss mån också vågar, samarbeta med oss genom att till exempel berätta vad de ser och hör.

Detta enligt 
    Linda Staaf, chef för underrättelseenheten vid Polisens nationella operativa avdelning.
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-06-04 10:09:43 följande:
    Det här är ett ganska typiskt exempel på när media enbart återpublicerar något som kommer från en myndighet utan att själva, på nyhetsplats, granska det som sägs. Man får istället gå till opinionsdelen om man vill läsa en granskning.

Här är exempelvis en ledare i ämnet:

www.di.se/ledare/polisen-morkar-kriminalitet-i-utsatta-fororter/

Polisen mörkar kriminalitet i utsatta förorter

... På måndagen publicerades en tredje [lägesrapport om utsatta områden], som har ganska lite med verkligheten att göra.

Polisen beskriver där "positiva trender i många utsatta områden". Grunden är att det totala antalet utpekade områden har minskat från 61 år 2017 till 60 stycken 2018, de mest, eller "särskilt" utsatta har minskat från 23 till 22 och fler visar en positiv trend än negativ.

Man undviker att berätta att det är en dramatisk försämring jämfört med 2015 när det totala antalet utsatta områden var 53, vilket ansågs vara hårresande många. Antalet särskilt utsatta områden var då 15. Dagens 22 innebär därför en ökning med 46 procent på fyra år. De mest kriminella områdena ökar alltså som andel av alla utsatta, från 28 till 36 procent.

Årets rapport anger att antalet anmälda brott minskade 2018 jämfört med föregående år, bortsett från övergrepp i rättssak som ökade kraftigt. Att med våld eller hot om våld försöka hindra rättvisan är dock inget obetydligt brott. Dessutom ingår många viktiga kategorier inte i statistiken, så som inbrott, rån, våld. En annan viktig invändning är att polisen räknar områden utan att kvantifiera hur många människor som berörs. Det kan ju vara ett bakslag att två små orter förbättras medan en större försämras.
    Om du läser artikeln jag citerade så handlade den inte om att antalet "utsatta" områden minskade med ett, utan om att polisen påstår att de upplever en attitydförändring.

Jag är inte polis - och även om jag så vore skulle jag inte ta för givet att just mina personliga erfarenheter skulle utgöra ett övergripande facit.

Jag kan inte bedöma om chefen för underrättelseenheten vid polisens nationella operativa avdelning är felunderrättad eller ljuger - och att det i stället är en ledarskribent på DI som äger sanningen.

Kanske journalisten Lotta Engzell-Larsson har större erfarenhet av polisarbete i dessa områden än polisen. Själv ska jag ta flyget senare idag, kanske jag ska förklara för piloten att hen gör fel och förklara hur hen ska flygaSkrattande

• FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-06-04 12:29:09 följande:
    Som du ser när du jämför din SR-artikel med ledaren i Di handlar det inte om att det antingen är den ene eller den andre som ljuger utan om vilka uppgifter man lyfter fram (och inte lyfter fram).
    Min jämförelse handlar om att det i ena fallet rör sig om en nyhetsartikel där chefen för underrättelseenheten vid polisens nationella operativa avdelning ger en lägesbeskrivning medan det i DI-exemplet handlar om en ledarskribents åsikter.

Ledarskribenten anser av någon anledning att det blir missvisande att jämföra ett år med föregående år, en något märklig uppfattning mot bakgrund av att DI regälmässigt jämför börsbolagens kvartalsrapporter med föregående kvartal, utan att någon petimeter invänder att man ska gå fyra år tillbaka i tiden.

Vill man upptäcka ett eventuellt trendbrott är polisens medod att föredra, vill man undvika att råka ut för den trista upplevelsen att uppmärksamma ett trendbrott kan man för säkerhets skull göra som DI - välja ett årtal som eliminerar den möjligheten.

• FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-06-05 08:13:43 följande:
    Det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan naturligtvis både publicera uppgifterna från polisen och göra en egen journalistisk granskning.
    Självklart.

Även en proffstyckare har rätt att uttrycka sin åsikt och Lotta Engzell-Larsson har ju en plattform för detta på Dagens Industris ledarsida.

Min fundering gällde närmast varför inte DI följer samma linje när de kommenterar andra trender - som t ex företagens kvartalsrapporter eller opinionsundersökningar: Typ, det är förkastligt att påstå att M brutit en nedåtgående trend i senaste Sifo, man måste ju jämföra med 2015Skrattande

Dessutom tycker jag att man ska respektera polisens yrkeskompetens, att de faktiskt kan göra en bättre bedömning än en proffstyckare som aldrig sysslat med polisarbete.

• FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-06-08 23:02:31 följande:
    En enkel granskning av uttalanden av polisen i intervjuer kan ge följande resultat:

www.dagen.se/nyheter/polisen-till-dagen-ingen-kristen-extremism-i-fororterna-1.1536088

Polisen till Dagen: Ingen kristen extremism i förorterna

I en radiointervju sa Mats Löfving, från polisens nationella operativa avdelning, att även kristna extremister är ett problem i förorterna.

Nu backar myndigheten från sitt uttalande.

- Det finns ingen direkt kristen extremism att tala om, säger Katarina Friskman, pressinformatör till Dagen.
    Jo, jag vet. Jag har stött på fenomenet t ex här på FL så många gånger att jag ser det som en central del av nyhögerns självbild och världsbild.

Alltså, egentligen en del av samma fenomen som att man väljer ut en eller utvalda händelser som så att säga ska bekräfta nyhögerns trosuppfattning - och då inte bara för andra troende utan även som här på FL när man missionerar för otrogna.

Kulturkrockar är intressanta. För mig är det snarare tvärtom: Att en person eller en representant för en organisation rättar ett  fel ser jag närmast som en styrka medan du tycks mena att polisorganisationen förlorat sin trovärdighet i och med att en polis korrigerat ett uttalande en annan polis gjorde.

Läs gärna diskussionen här i tråden om sjukpension så kan du se hur tokigt det kan bli när möjligheten att erkänna att man hade fel inte existerar i och med att det skulle vara ett svaghetsteckenSkrattande
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna