En käftsmäll till undergångsprofeterna
Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 16:44:13 följande:
Alltså, jag ser ju inte gängkriminaliteten och dödsskjutningarna som enbart eller främst ett invandringsproblem och därmed inte heller som enbart eller kanske ens främst ett integrationsproblem. Visserligen har i princip alla som skjutits någon form av invandrarbakgrund, men märk väl :Invandrarbakgrund är ju inte detsamma som att vara invandrare.Många av kvinnorna i grupperna Mammorna och Fuck Våldet , kvinnor vars söner har blivit skjutna är svenska eller sverigefinska kvinnor vars söner fötts och levt hela sina liv i Sverige och haft svenskt (och ibland enbart svenskt) medborgarskap sedan födseln. Däremot har sönernas pappor, som i vissa fall levt med familjen och i vissa fall inte varit första eller andra generationens invandrare.
Klassiska integrationsåtgärder, som bättre SFI-undervisning blir ju helt absurda i de fall de skjutna faktiskt haft svenska som modersmål och huvudspråk och därför ser jag kanske inte en "bättre integration" som du uttrycker det som den mest nödvändiga åtgärden. Även om jag förstås vet att många i de kriminella gängen, kanske framför allt i Malmö absolut hade haft behov av mer klassiska integrationsåtgärder tidigare i livet , som bättre svenska undervisning.
Jag har räknar upp en del åtgärder som skulle behövas i inlägg 3381 men som sagt inbillar jag mig inte att det finns någon Quick Fix på problemet.
Vittnesskydd och stöd till avhoppare är viktiga bitar, mer polisiära resurser och att locka fler till polisyrket är viktiga bitar, att de människor som köper droger av gängen (ofta medelklassmänniskor från finare områden) i betydligt högre utsträckning än idag lagförs är en viktig bit, att förebygga och störa nyrekryteringen till gängen är en oerhört viktig bit och där kan polis, socialtjänst, skola och det lokala föreningslivet agera tillsammans. Fler positiva manliga förebilder i de drabbade områdena är en viktig bit.
Fler fritidsgårdar som vissa delar av vänstern ständigt föreslår, ofta som enda konkret förslag de har att komma med har jag ingenting emot i sig men då gäller det att ha en övre åldersgräns som man inte kompromissar med på dessa fritidsgårdar. Sorgligt nog har ju en del av rekryteringen till gängen ägt rum på just fritidsgårdar.
Fler poliser, vittnesskydd, manliga förebilder, krafttag mot narkotikaaffärer. Kanske det - till det skulle man kunna lägga till ändrad lagstiftning så att t ex "övergrepp i rättssak" klassades som ett mycket allvarligt brott. Man skulle i ännu större utsträckning än idag kunna rekrytera civilanställd personal till polisen som kunde sköta mer av utredningar och administration, man skulle kunna höja lönerna väsentlgt för poliser som vill arbeta i områden med hög kriminalitet. Det skulle förmodligen vara fullt möjligt att ha en konstant och kraftig polisiär närvaro i dessa områden, gärna en hög andel kvinnliga poliser och gärna sådana som har sina rötter i dessa områden.
Manliga förebilder - jag tror att det är minst lika viktigt med kvinnliga förebilder.
Jag vet inte vad priset för detta skulle bli - men det vore knappast en kostnadsfråga utan mer en fråga om det skulle bidra till att avglorifiera utanförskapet gentemot det svenska samhället.
"Gamla älskade barn - vad drömde din mamma om när du blev till.". Det skrev Barbo Hörberg för 1.000 år sen. Ingen förälder vill nog att deras barn ska bli kriminella, att de ska sälja narkotika, att de ska skjuta andra eller bli skjutna