Pehrmedh skrev 2023-05-31 18:12:13 följande:
Så där har det nog alltid varit om du frågar valfri vänsterpolitiker.
Skillnaden är att vi pratar mer om problemen idag.
KillBill skrev 2023-05-24 11:17:26 följande:
Vi får gå tillbaka till 2009 då Sverige också leddes av en moderat statsminister för att finna lika svag kronkurs som idag..
Sverige var inte med i WW2 och har haft en enormt stark export, trots det är kronan oerhört svag.
Ett resultat av S-politik som tyvärr fått styra och dominera Sverige med undantag av några få högerregeringar.
Nja, jag tror snarare att någon glömde att betala pizzorna, Fantan och Netflix-abonnemangen - troligen sittande regering - och nu står vi här. 🙄
Är det bara jag som känner att debattklimaten har gått in i en ny fas? Fler verkar ha mindre att säga och fler verkar bara hålla tummarna för att det blir bättre.
Exempelvis här på Familjeliv i stort så ältas samma saker om det förgångna sedan flera månader tillbaka, knappt några nya trådar skapas och de som dyker upp verkar göra det för att de alltid har gjort det.
Själv har jag ingen lust att säga "- I told you so!" vilket knappast hade varit fallet för 5-10 år sedan, det känns bara meningslöst, en slags känsla av pyrrhusseger.
I ~15 år har man varnat om den här utvecklingen - om hur SD skulle växa, för folk som påstod att de brydde sig om det, om samhällstillståndet idag och det här är kanske 1/3 av skidbacken innan marken iallafall blir plan.
Pandemier, krig och ekonomin har säkerligen gjort sitt men vi är väl bara en större katastrof ifrån att stora delar av yngre generationer tackar för sig och försvinner in i VR och AI - istället för att ta del av vårt (alltså även ditt och mitt) mänskliga arv.
Man blir inte glad när man tänker på vad människor födda på 2000-talet har gått igenom och går igenom. Som 80-talist så vill jag minnas tillvaron som objektivt enklare men det är såklart ingen nödvändig sanning i det.
Förhoppningsvis så är allt det här bara växtvärk för dem. 💪