Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Padirac skrev 2019-06-29 08:10:11 följande:
    .

Nu önskar jag dig en synnerligen skön lördag, själv ska jag skrämma lite barn
    Du kommer inte att lyckas med mina. De är uppvuxna i Stockholm, väl medvetna om de risker som finns i stan och stans möjligheter.

Och till synes helt immuna mot skräckpropagandaGlad
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-07-03 19:40:57 följande:
    Så vad tycker du är ett bättre svar på frågan AC?
     - Tryggheten är en produkt av vad medier rapporterar och det människor får till sig. Och det är klart att i ett samhälle som många upplevt som ett folkhem väcker den här utvecklingen otrygghet. Men när det gäller den faktiska kriminaliteten och skjutningar och dödsfall handlar det mer om en massmedial bild.

En synpunkt från polisområdeschefen i Storgöteborg.

Och än värre lär det ju vara för de som skräms av vurmarnas skräckpropagande på Internet.
  • FDFMGA
    Tratte skrev 2019-07-04 18:46:08 följande:
    Ptja, jag vet inte det. När grannungen får blodstänk på sig vid en av skjutningarna och blir hörd av polis därefter så bedömer jag att det påverkar hennes upplevda trygghet en hel del. Betydligt mer än din påhittade produkt.

Jag bedömer även att hela hennes bekantskapskrets påverkas i samma riktning.

Problemet för er verkligsförnekare är att era åsikter inte rimmar med verkligheten.
    Nja, polischefen relaterar till verkliga risker generellt medan byxångesthögern tycks ha förlorat förmågan att känna lukten av annat än de likasinnades ångest.

Problemet är alltså att exempelbytandet med likasinnade har inneburit att verklighetsförankringen försvunnit.

Det finns en stackare som skapar ett dussintal nya nick här på FL i veckan och skriker ut sin skräck, men i verkligheten så är det ju betydligt större risk att hen blir överkörd när hen fått veckopeng och ska gå över vägen till Ica för att köpa tröstnappar än att hen blir skjuten.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-08-19 13:08:39 följande:
    De vänsterorienterade samt etablissemangsvänliga tenderar att missa att de som lever ett familjeliv och/eller arbetar och gör rätt för sig 

Medelklassen och utslagna har snart helt jämlika alternativ,
    Alltid lika underhållande att få ta del av dina texter och dina iaktagelser. Här dina spaningar som innebär att du kommit fram till att vänsterorienterade och etablissemangsvänliga INTE har familj och/eller arbete. Jag skulle faktiskt gissa att sysselsättningsgraden är lägre bland grabbarna som bekräftar varanda på Flashback än bland vanligt folk.

Även om du inte tror det så är det ett hån mot de som är utslagna att påstå att deras alternativ är likvärdiga med medelklassens.
    Digestive skrev 2019-08-19 13:08:39 följande:
    Folket kommer att få lösa det här själva genom en organiserad ruralisering - företagare och arbetare kommer att unisont och organiserat få söka sig ut på landsbygden, för att kunna skapa sig nya livsförhållanden. Det är dock ett projekt utan motstycke och folk kommer att få viga hela sina iv för insatsen.
    Din profetia är däremot spännande - fast knappast särskilt verklighetsanpassad. Snarare kommer landsbygdens avfolkning att fortsätta - men jag gillar bilden av företagare och arbetare som unisont lämnar städerna för att söka sig nya livsbetingelser på landet.Skrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-08-19 14:50:04 följande:
    Ja, det borde ha formulerats tydligare: de vänsterorienterade samt etablissemangsvänliga är mer nöjda med/i situationen. Som nöjd letar man sällan alternativ och man ska nog skatta sig väldigt lycklig om man är nöjd idag - för alternativen är försvinnande få. Som etablissemangsvänlig aktivist så glömmer man tydligen väldigt lätt sin egen sits, och istället för att skatta sig lycklig över den så förlöjligar man istället folket som klagar över bristen på alternativ. Men det är bra att du verkar nöjd och inte behöver söka alternativ för att bli det, FDFMGA - övriga kan dock inte leva på din lycka.

Nu skrev jag >>har snart<< och inte >>har<< så det finns inte mer att bemöta här.

Inte heller var det en profetia utan en lösning som jag tror att fler och fler börjar att se. Men i övrigt så har urbaniseringstrenden vänt iallafall för Stockholm.
    Om man odlar sin oro, göder den med skildringar av det accelererande våldet som drabbar alla - utom de som förskansat sig i områden där ingen vanlig löntagare har råd att bo - så framstår förstås dagens samhällsproblem som oövervinnliga såvida inte svenska folket reser sig och tar ansvar för samhällsutvecklingen och utkräver ansvar av dem som bär ansvaret för att det blev som det blev.

Eller också som du föreslog - unisont flyttar ut på landet och viger livet för den insatsen.

Själv tror jag att flykten till städerna kommer att fortgå och då även inflyttningen till Stockholms län. Förr eller senare kommer politikerna att tvingas hitta en fungerande bostadspolitisk lösning som innebär att det inte i princip är omöjligt för en vanlig människa att flytta hit och köpa eller hyra en bostad här i Stockholm. 

Missförstå mig inte, jag förminskar inte de problem du och "Snäll men inte tråkig" ser - men jag anser att det finns goda möjligheter att komma tillrätta med dem och jag tror heller inte att det är särskilt lösningsorienterat att enbart fokusera på problem.
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-19 19:26:27 följande:
    Vad jag tycker behövs, och vad jag glädjande nog sett en del tendenser till under sommaren är att problem med skjutningar och gängkriminalitet uppmärksammas och verkligen tas på allvar utan att hela gruppen  "invandrare"  får skulden.

De gånger det inträffat allvarliga incidenter i min stadsdel har de invandrare / personer med invandrarbakgrund som bor här varit exakt lika oroliga, upprörda , förbannade, frustrerade, rädda och ledsna som urspungssvenskarna. Bara tankebyggnaden att det här är ett "invandrare vs svenskar" problem blir så galet absurd när man bor i en stadsdel av den typ jag gör och ser och hör med egna ögon och öron att reaktionerna är så universella oavsett födelseland, föräldrars födelseland, religion, hudfärg och så vidare.

Och då bor jag som sagt inte ens i något extremt otryggt område, det finns inte med på polisens lista eller så.
    Jag minns en debatt mellan Reinfeldt och Åkesson ism kravallerna i Husby. Åkesson smetade ut ansvaret på alla som bor i Husby medan Reinfeldt påminde om alla de som inte var delaktiga i upploppen, i synnerhet de som aktivt stod upp mot våldet.

De allra flesta människor är ganska lika, vare sig vi bor i Husby eller Saltsjöbaden - vi vill ha lugn och ro, kunna känna trygghet för våra barn och oss själva. Vi vill jobba, vara en del av såväl små som större sammanhang.

Visst behövs det fler poliser och visst kan politiker skapa bättre förutsättningar - men lösningen på problem med kriminalitet och utanförskap finns i civilsamhället, i Husby och hos dig och mig.
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-20 12:38:26 följande:
    Det förvånar mig inte alls.  Åkesson och hans parti bryr sig knappast särskilt mycket om hur den "normala" delen av befolkningen i Husby och liknande områden  mår och har det. Det är ju ett parti där rasism är oerhört tolererad och utberedd , sedan kan de ropa "Partiprogrammet! Partiprogrammet! Visa var i partiprogrammet det står att vi är rasister!" hur mycket de vill.

I ett parti där rasism inte är tolererad och utberedd kommer ingen ens på tanken att under landsdagarna  ställa sig upp i talarstolen  och vräka ur sig saker som att en muslim som lämnat islam NÄSTAN är en människa.

Nu är  (till skillnad från vad SD-anhängare ofta påstår) långt ifrån alla i Husby och liknande områden utövande muslimer eller ens kulturella muslimer. Däremot har en stor del av befolkningen rötter i länder som brukar betecknas som muslimska. Och tycker man då att inte ens personer som aktivt brutit med en tidigare muslimsk tro är hundra procent människor är det ju inte konstigt att man skiter i hur de normala, icke våldsamma människorna i områden som Husby har det.

Ska man vara cynisk finns det dessutom säkert personer inom SD som gläds åt kravaller och gängvåld i områden som Husby eftersom de kan använda dessa händelser i politiska debatter. Jag minns hur en person anställd på SD:s riksdagskansli utbrast "ÄNTLIGEN" i sociala medier då en terroristjävel  försökte dra med sig oskyldiga människor i döden i centrala Stockholm strax efter att SD kommit in i riksdagen.

Civilsamhället är ett ljus i mörkret och en stor del av lösningen, ja.

Men rättsstaten måste skapa förutsättningar för att människor ska våga berätta vad de ser och hör och för att unga människor som hamnat i fel kretsar ska våga hoppa av och välja en annnan väg innan det är för sent.
    Ja - och ur den aspekten (rättsstaten) är det olyckligt att M och KD sneglar mot SD, det skulle i stället behövas en bred politisk uppgörelse om hur man ska undvika att olika subkulturer i Sverige avlägsnar sig från vissa grundläggande värderingar.

Det vore också mycket önskvärt att regeringen fick tummen ur arslet och förmådde komma med förslag som kraftigt begränsade förutsättningrarna för den typ av brottslighet som förknippas med invandring men inte har med invandring att göra - jag syftar på den öststatsbrottslighet som ser Sverige som en butik där man kan kan förse sig med båtmotorer och diverse annat som man sen kan föra ut ur landet utan att tullen har möjlighet att ingripa.
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-29 16:13:37 följande:
    Gå bredvid en grovt kriminell person vid något tillfälle finns det väldigt, väldigt många som gör utan att på något sätt själva vara insyltade i kriminalitet och många gånger utan att ens veta om att personen man går bredvid är grovt kriminell. Om det är förenat med livsfara enbart att vid något tillfälle gå bredvid en grovt kriminell person är det ganska många därute som har anledning att oroa sig.
    Jag har kört bil idag, en mycket lång sträcka. Och detta trots att det var förenat med livsfara i så gott som varje ögonblick.

Inte skulle det vaar särskilt lugnande heller att veta att risken för att vi skulle köra ihjäl oss var så oerhört mycket större än att någon av oss skulle bli offer för en gängrelaterad skjutning. Men lyckligtvis är vi alla ganska hyfsade på matte, så till och med barnen förhöll sig lugna.

Jag kanske för säkerhets skull bör påpeka att detta inte på något sätt innebar att vi inte kan känna starkt för dem som dödas i trafiken - eller för anhöriga till dem.
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-29 19:19:52 följande:
    Visst. Men att det teoretiskt sett  innebär en risk att råka ut för en dödlig olycka varje gång man sätter sig i en bil är inget nytt fenomen. Den risken har har "alltid" funnits. Till viss del har den troligtvis också minskat i takt med att vi infört lagar om vinterdäck vid vinterväglag, bilbälte oavsett var i bilen du sitter o.s.v samt byggt om fler vägar till mötesseparerade.

Det dödliga vapenvåldet däremot har inte förekommit i den här omfattningen i Sverige tidigare och både dess omfattning och dess brutalitet har eskalerat snabbt de senaste åren. Därför är det inte särskilt märkligt om folk i allmännhet oroar sig mer för det dödliga vapenvåldet än för att dö i trafiken.
    Inte desto mindre är just risken att drabbas av dödligt vapenvåld så oerhört mycket mindre än att man omkommer i trafiken - såvida man inte själv är gångkriminell.

Alltså, jag förstår inte varför det ska vara nödvändigt att förstora upp riskerna och irrationellt betona att vem som helst kan drabbas och att faran är överhängande - ja, såvida detta inte är en del av en medveten skrämselpropagande.

Jag ser heller ingen motsättning mellan att resonera rationell kring riskerna - men ändå anse att sprängningarna och skjutningarna är ett mycket allvarligt samhällsproblem som vi måste komma tillrätta med innan det blir en del av den vardagliga nyhetsrapporteringen och något den som inte drabbas förstött tar del av innan hen går vidare.

Och det handlar också om så mycket mer än bara gängskjutningar. Den här artikeln av Tove Lifvendahl fick mig att må illa av avsmak inför undfallenheten mot kriminella subkulturer.

https://www.svd.se/panikslagen-ringer-filip-13-fran-skolan-de-ar-har
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna