Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-19 19:26:27 följande:
Vad jag tycker behövs, och vad jag glädjande nog sett en del tendenser till under sommaren är att problem med skjutningar och gängkriminalitet uppmärksammas och verkligen tas på allvar utan att hela gruppen "invandrare" får skulden.
De gånger det inträffat allvarliga incidenter i min stadsdel har de invandrare / personer med invandrarbakgrund som bor här varit exakt lika oroliga, upprörda , förbannade, frustrerade, rädda och ledsna som urspungssvenskarna. Bara tankebyggnaden att det här är ett "invandrare vs svenskar" problem blir så galet absurd när man bor i en stadsdel av den typ jag gör och ser och hör med egna ögon och öron att reaktionerna är så universella oavsett födelseland, föräldrars födelseland, religion, hudfärg och så vidare.
Och då bor jag som sagt inte ens i något extremt otryggt område, det finns inte med på polisens lista eller så.
Jag minns en debatt mellan Reinfeldt och Åkesson ism kravallerna i Husby. Åkesson smetade ut ansvaret på alla som bor i Husby medan Reinfeldt påminde om alla de som inte var delaktiga i upploppen, i synnerhet de som aktivt stod upp mot våldet.
De allra flesta människor är ganska lika, vare sig vi bor i Husby eller Saltsjöbaden - vi vill ha lugn och ro, kunna känna trygghet för våra barn och oss själva. Vi vill jobba, vara en del av såväl små som större sammanhang.
Visst behövs det fler poliser och visst kan politiker skapa bättre förutsättningar - men lösningen på problem med kriminalitet och utanförskap finns i civilsamhället, i Husby och hos dig och mig.