Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Någon mer som känner att man i början lade ut det mesta av den sorgliga våldsutveckling i Sverige i den här tråden för att sedan varken orka eller ha ens möjligheten att hålla tempot?

Det har passerat hur mycket våldsamheter som helst sedan jag tog upp ett fall i den här tråden men vi är helt klart i ett läge där man helt enkelt får välja vilka fall som man överhuvudtaget tar upp (om man inte tänker sitta här som om det vore att halvtidsjobb). Här kommer mitt val och fall att belysa denna gången:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-13-aring-hittad-dodad-i-skogen

13-åring hittad mördad i skogen i Haninge

Det var en försvunnen 13-årig pojke som igår hittades död i ett skogsområde i Haninge. Åklagare leder nu en förundersökning om mord.
    - Att mordoffret var i så ung ålder är i sig helt fruktansvärt och visar på ytterligare en dimension av det skoningslösa grova våldet, säger Lisa dos Santos, senior åklagare.

Orkar inte lyfta ur något särskilt ur artikeln... den som vill veta mer får klicka på länken.

• Digestive

Det tar aldrig slut...

Icke kriminell, ingen som helst kriminell bakgrund och en så kallad "felskjutning" (passar på att lägga till rövhålsnyordet i ordlistan). 25 år. På väg till jobbet. Skjuten till döds i sin egen trappuppgång.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/mordade-mannen-var-pa-vag-till-jobbet-familjen-i-sorg--rufkev

Försök sätta er in i skräcken som grannarna i samma trappuppgång lever i nu... då ashorshelvetna inte är klara med uppgiften.

Kan inte ni som har tonat ner den brutala våldsutvecklingen år in och år, helt enkelt byta hem med dessa tillfälligt och tills saken är överspelad?

Herreminjössesnamngud vad jag önskar att Morgan Johansson (S) kastades in i en av dessa lägenheter medan en vettskrämd familj fick vältra sig i hans lyx ett tag. Låt dem låna bilen också men glöm inte att plocka bort barnstolen ur förarsätet ditt ålrens.

Jag hoppas att alla som har spelat med i den här "Nämen, inte så farligt ju!"-charaden reflekterar över orättvisan i den här bestialisk utveckling. Alla dessa barn liksom denna unga man är alltså människor som samma hjärtan påstår att de värnar om - HUUUUUUUR FUCKING DÅ????

Tre grabbar så unga att de knappt hunnit få lockar på pungen har avrättats på mindre än en månad.

De dör av den skitpolitik som landet har fört de senaste 10-15 åren. 👇

Och det enda som detta "Nämen, inte så farligt ju!"-klientelet förmår sig att göra i eländet är att skrika sig hesa om en ny runda skitpolitik.

Aja, bara för att ge läget en känsla:

Hon säger till Aftonbladet att hon inte fått någon hjälp av polisen med beskydd efter dådet.
    - Det är åt helvete, jag är livrädd, säger kvinnan till Aftonbladet.
    Jale Poljarevius säger att det är en omöjlig uppgift att skydda alla de som skulle kunna vara potentiella måltavlor.

- Bara i Uppsala har vi 571 nätverkskriminella individer på vår lista och av dem finns en konkret hotbild mot långt över 50 personer. Tänk att alla de har föräldrar, flickvänner och syskon. Vi har helt enkelt inte nog med personal att bevaka alla adresser hur gärna vi än skulle vilja.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6MPQR/polisen-om-skjutningar-i-uppsala-kan-inte-skydda-alla

Den här känslan brukar kallas för en knut i magen.

• Digestive
    Padirac skrev 2023-09-13 13:51:30 följande:
    Du minns säkert fel.

Det var så att det är en mycket liten risk att drabbas av gängens dödliga våld som utomstående.

Mycket liten risk betyder inte att risken inte finns. 

Skit i öron och ögon kan göra att det är svårt att ta in vad andra skriver Solig
    Problemet är inte primärt risken i den här fasen utan trenden - över 100% ökning på 9 år - samt vilka det är som dör och varför. Jag som handlar på börser är inte riktigt någon som underskattar fenomen som när en gradvis ökande trend övergår till att bli exponentiell.

Samhällsbyggen tar tid och det samma gäller parallell samhällen. Det förvånar mig inte ett dugg att folk som aldrig såg det här komma inte heller ser de imperier som håller på att byggas upp ur blod i Sveriges skugga.

Har verkligen ingen av er förstått hur sofistikerade gängen och deras metoder är?

Polischefer talar om ett nytt paradigm på området gällande råhet och om resurser som knappt går att jämföras med vad gängen hade för bara några år sedan. Samtidigt som samma polischefer mer eller mindre talar klarspråk om att de inte klarar sig uppgift.

Det måste vara skönt att ha råd med skor som inte ens skaver när tre barn hittas avrättade i Stockholms skogar på några veckor och när polischefer menar att knappt damage control är möjlig i situationen.

Polisens teori om varför två av barnen blev avrättade är att de inte utförde uppdrag åt gängen och om inte den extremt aggressiva rekryteringsmetoden får skorna att skava för dig så föreslår jag att du går barfota ett tag.
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-09-13 17:00:35 följande:
    Dagens samhällsutveckling med organiserad brottslighet har hållit på sedan åtminstone 1980-talet.  Utvecklingen är inte i sin slutfas ännu som jag förstått det.

Skönt att du har hittat skor som inte skaver på dig.  Vad du inbillar dig om andras skor är helt och hållet en del av dig och din föreställningsvärld.

Du drar märkliga slutsatser om andras föreställningar. Du kan bättre.
    Som sagt - det är skillnad mellan gradvis och exponentiell ökning. Vatten som har ett stadigt ökande flöde är inte att jämföra med en lavin som samlar momentum och storlek, öhm... lavinartat.

Visst har utvecklingen pågått sedan 80-talet. Håller vi oss till börshandlarens fackspråk så kallas det här för ackumulering.

När en organiserad brottslighet har ackumulerat resurser tillräckligt länge så bryter den sig tillslut ut ur en gradvis ökande trend och börjar öka exponentiellt.

Är du bara en gängkriminell och rekryterar en till så har du (teoretiskt) fördubblat verksamhetens effektivitet/konsekvenserna för oss. Rekryterar du ytterligare en till så har (teoretiskt) effektiviteten/konsekvenserna för oss ökat med 50%. Nästa rekrytering (teoretiskt) med 100% och fördubblingen efter sker (teoretiskt) vid 8 sedan 16, 32, 64 och så vidare.

Någonstans i en den här processen så är gängmedlemmarna tillräckligt många, har samlat in tillräckligt med resurser och skaffat tillräckligt med kontakter - för att effektiviteten/konsekvenserna för oss inte längre följer en gradvis ökning som ovan utan börjar öka exponentiellt.

Hittade inget diagram över just dödsskjutningar som gick ordentligt långt bak i tiden men här kan du i praktiken se hur det ser ut och när något lämnar en gradvis ökande trend på detta vis (trenden är det svarta strecket):

Ska vi även tillämpa teknisk analys så är tre stigande vågor en potentiell utveckling sedan trendbrytet och vi har precis avslutat den första (statistiken gäller dock inte dödsskjutningarna som - förhoppningsvis - är vid en potentiell top just nu).

Nu är inte teknisk analys att sia om utfall eller ett system man ska skaffa sig förväntningar genom - utan drygt 200 års studier som bygger på att sannolikheten till ett potentiellt utfall är högre än 50/50.

Kommande dip är dock en köpsignal och hade jag sett en aktie som liknade diagrammet ovan - har ackumulerats under 50 år sedan sitt första trendutbrytning, varit i en positiv trend sedan slutet av 50-talet - och som nu smälter upp... så hade jag inte tvekat en sekund på att lägga en köporder. That stuff is what dreams are made of! 🤑

What we're really talking about though... is what nightmares are made of. 💀
  • Digestive

*(statistiken gäller dock inte dödsskjutningarna som är - förhoppningsvis - vid den potentiellt första vågens top just nu).

• Digestive
    KillBill skrev 2023-09-13 19:17:32 följande:
    Var kommer diagrammet ifrån?  Uppgifterna verkar högst tvivelaktiga. År 2022 hade Sverige 116 fall av dödligt våld och sett till Sveriges befolkning så prata vi om ca 1,1 fall av dödligt våld och det är samma nivå som i början av 2000-talet.
    Syftet med diagrammet var att illustrera en exponentiell trendutbrytning och jag hittade inget bättre material än det här och som gick tillräckligt långt bak i tiden.

Det kunde lika gärna varit ett diagram över utsläppen i Östersjön - om sådan trendutbrytning återfanns i det - men jag sökte såklart på dödsskjutningar, det här var dock det bästa materialet jag hittade på sökningen. 

Differensen beror på att dödssiffrorna kommer från polisens register och vill polisen prioritera ett misstänkt mord/dråp/et cetera-fall så registreras de fallet därefter. Diagrammet tar alltså inte hänsyn till fall som senare visade sig vara exempelvis självmord eller någonting annat som inte räknas som "Dödligt våld".

Diagrammet är ifrån Wikipedias artikel om just dödsskjutningar i Sverige (vad diagrammet har för relevans där kan jag dock inte svara på):
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Skjutningar_i_Sverigec 
  • Digestive
    Rataxes skrev 2023-09-13 20:04:06 följande:

Det här är mer intressant:

Dödligt våld minskar i Europa, liksom dödligt våld med skjutvapen. 

Utom i Sverige.

"Monster under sängen" var det någon liten lort som sa.

Ja, det hade varit intressant om man kunde se hur det dödliga våldet hade sett ut om vi inte hade skaffat oss de här problemen. Förmodligen i den topp som vi har varit i och möjligtvist varit ledande i den positiva utvecklingen.

Man stirrar sig gärna blind på statistik och ser hur vi relativt sett inte har någon märkvärdigt hög mordkvot, exempelvis.

Det är dock en aning fel frågor att ställa sig om man nu intresserar sig för samhällsbyggen - ett så kallade slippery slope av missad potential.

Och så som trenden ser ut så är det inte ens säkert att vi överhuvudtaget har något att stirra oss särskilt blinda på överhuvudtaget, inom en relativt snar framtid - övriga Europa trendar nedåt, Sverige uppåt, håller trenden ii sig så når vi tillslut brytningspunkten och börjar leda ligan.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-09-13 20:34:29 följande:

Det är alltså du som har skapat "trendkurvan" från en graf som inte är korrekt när man pratar om dödligt våld?  Hade du gjort din trendkurva från den graf som är relevant dvs grafen från SCB/Socialstyrelsen så hade din trendkurva lutat nedåt (antal fall av dödligt våld var högre på 80 och 90-talet än idag)

Jag letade efter ett diagram som sträckte sig bak till den tidsperiod som berördes, alltså hela vägen bakåt till minst 70-talets början. Lite svårt att få till det på ett diagram som sträcker sig bakåt till 2002 och det samma gäller tidigare diagram som jag har postat här och som jag annars kunde ha använt.

"Trendkurvan"? Det var en trendlinje men jag reagerar mest på citationstecken.

Ser du inte hur galant diagrammet följer trendlinjen? Det här är alltså data som har uppstått helt slumpartat (iallafall så som vi förstår fenomenet som vi kallar slump) men likväl går det att dra en så rak linje som korrelerar med exakt hela diagrammet, från tå till topp. Är inte det - för ett mänskligt intellekt - nästintill obehagligt märkligt?

I trading-gruppen där mitt intresse för teknisk analys började så roade vi oss att göra sådant här med exempelvis Covid-statistik, antalet Google-sökningar på Bitcon med mera - alltihop med samma galanta resultat och om någon "satsade" på ett framtida utfall så var vinst och förlust ration likadan som om det hade handlat om aktier, priset på kyckling, priset på timmer, priset på guld, valutor och så vidare. Ingen som helst skillnad.

Börjar man även använda verktyg som bygger på matematiska talserier som exempel Fibonacci-serien och andra talserier som återfinns och kan observeras i vårt Universum (Fibonacci-talet 1.618 är exempelvis spiralformen vi ser i galaxer, när vattnet rinner ner i avloppet och i spiralformade snäckskal, och kallas för det "Gyllene Snittet").

Ja... då har jag mer än en gång fått ta en liggande paus. 🤯

Aja, sorry för utsvävning.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-09-13 21:07:19 följande:
    KillBill skrev 2023-09-13 21:17:55 följande:
    Sveriges Kommuner och Regioner, SKR estimerar att Regionerna kommer gå 28 miljarder i underskott nästa år. Om regeringen bara skjuter till 6 miljarder så blir det en katastrof.  På varje miljard så går det ca 2 000 vårdanställda så om underskottet riskerar att bli > 20 miljarder så riskerar tiotusentals anställda sina jobb i vården. 
    Vad kan man göra när stora statslån vore förödande för inflationstakten? Är det verkligen klokt att riskera att SEK förlora ytterligare ~20% av sitt värde om inte mer? Är det klokt att utmana en sådan här ekonomisk mekanism överhuvudtaget i det här läget och när vi inte har någon som helst kontroll på den utan att bli bitna från andra hållet (alltså av skenade styrräntor)? Jag är väldigt osäker på om det är särskilt klokt men någon får väldigt gärna ha en klockren lösning, om vi säger så...

Jag misstänker att Sverige och svensken kommer att få gå igenom en riktigt obekväm period som vi - med en vanan att ha en hyggligt hög standard - inte alls är vana vid.

Många länder har fått känna av de senaste finanskriserna ända in till benmärgen och nu kan det även vara vår tur. Vi kom ut väldigt svaga ur pandemin med sämst tillväxt i EU.

Någon gång vänder det dock och det kan ske plötsligare än man tror. 🤞
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna