Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2023-09-13 21:43:05 följande:

Jo du har ritat en trendlinje men gjort det baserat på en graf som visar i sammanhanget meningslösa data. Som jag förklarat så innehåller antal anmälningar ytterst osäkra data. Där ingår en hel del dödsfall som visar sig ha naturliga orsaker, där ingår dödsfall som visar sig bero på självmord, det finns exempel när samma dödsfall rapporterats dubbelt o.s.v. Dessutom kan du inte utesluta att policys för vilka anmälningar som registreras har förändrats över tid. 

Om du vill förstå brottsutvecklingen bör du i ställer utgå från SCBs eller BRÅs statistik (dessa är tvättade från eventuella fel) och det hade gett en helt annan trendlinje än den som du ritade. 

Kan du berätta vad det var som du ville förmedla med din trendlinje?

Vad sådan här data återspeglar är helt ointressant för syftet så det spelar ingen roll vilket diagram jag använder. Kriterierna för att dra ett illustrerande streck är inte särskilt höga. Hade lika gärna kunnat göra ett diagram i Paint men utan faktisk data går tjusningen bort och det finns ingen anledning att tro att det jag försöker illustrera faktiskt finns ute i verkligheten också.

Det står hyggligt tydligt vad syftet med diagrammet är och vad denna data återspeglar har aldrig nämnts, refererats till eller på något vis blivit använt i diskussionen. Jag kan koka ner det:

Jag ville illustrera ett trendfenomen, trendfenomenet återfanns i aktuellt diagram - trendfenoment kan återfinnas i vilket diagram som helst, jag valde det här diagrammet när jag sprang på det och sökte på specifikt dödsskjutningar en längre tid.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-09-13 22:47:33 följande:
    Du ville visa hur man ritar trendlinjer i tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna och att diagrammet som du valde inte var relevant för ämnet spelade ingen roll? :)
    Jag tror allt att du förstår men du kan alltid påpeka ut den tekniska skillnaden på vardera illustration:

Blev det på något vis lättare att ta till sig hur en exponentiell trendutbrytning ser ut för att rubriken har texten "Totalt antal dödsskjutningar i Sverige" istället för "Dödsskjutningar i Sverige"?

Diagrammet sträcker sig inte tillbaka till 70-talet men det var helt klart roligare att göra teknisk analys på:

Samtliga termer går att söka på för närmare information och om intresse finns för någon. Bara den här kunskapen plus riskhantering will change your trading/investment game (1:3 i Risk:Reward-ratio brukar många använda som standard = du gör tre trades i tre olika assets och enbart en trade behöver nå sitt mål för att du ska slippa ta någon förlust och till och med kan hamna på plus - för att bjuda lite på det med).

No financial advice.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-09-14 06:22:05 följande:

Den första trendlinje som du ritade indikerade 3 fall per 100 000 innevånare (oklart om du menade att det avsåg antal fall av dödligt våld eller antal fall av dödligt skjutvåld men oavsett vilket så hamnade din trendlinje flera hundra procent fel.

Tittar vi på de trendlinjer som du nu hänvisar till och som landar kring 20 dödsskjutningar per år 2015 så motsvarar det "bara" 0,21 fall av dödsskjutningar per 100 000 innevånare.

Jag vet inte vad du ger trendlinjen för egenskaper men den besitter ingen som resulterar i siffror - den markerar dalarna i diagrammet (och på bild nummer två markeras även topparna med den horisontella trendlinje).

Diagrammets Y-axel börjar vid värdet 10.
    KillBill skrev 2023-09-14 06:42:46 följande:

Regeringen hade inte behövt sänka drivmedelsskatten. Effekten för konsumenten har bara varit några tiotals ören medan kostnaden för staten uppgår till 10 tals miljarder (om vi räknar med den straffskatt som EU kommer kräva av Sverige när utsläppen ökar). Den SD styrda regeringen hade inte heller behövt öka bidragen till de rika genom att höja både Rut och Rot bidragen från 50 000 kr till 74 000 kronor. 

I svåra tider så bör regeringen hjälpa de som har det sämst. Hitintills har den SD styrda regeringens politik tvärtom mest gynnat rika i landets storstäder.  Att den SD-styrda regeringen ger mer pengar till de rika i stället för att ge den svenska sjukvården (som drabbats så hårt av inflationen) visar att den skiter i vanligt folk och skiter i den svenska välfärden. 

www.expressen.se/ledare/har-ni-glomt-att-centern-inte-sitter-i-regeringen/
    Potentiella straffskatter är potentiella. Att konsumtionskraftiga nyttjar Rut och Rot i större utsträckning än konsumtionssvaga säger sig självt och avdragens syfte är bland annat att stimulera berörda sektorer. Rut och Rot är överlag ett bra sätt att hantera de politiska konfliktytorna på - avdragen kan höjas och sänkas utan att påverka allt för mycket i övrigt. Det var bra att efterkommande regeringar valde att behålla avdragen och dylikt borde införas för fler sektorer - exempelvis för hälsofrämjande tjänster som massage och för dito produkter som gymmedlemskap.

I svåra tider så kanske det inte finns någon hjälp att få överhuvudtaget och det är inflationen som är vår huvudfiende.

Ekonomin är inte heller ett nollsummespel och att resonera som att så vore fallet blir bara fel. Du missunnar ingen pengar genom att tjäna pengar utan det är snarare tvärt om beroende på samhällssystemet i övrigt.

Om alla svenskar som tjänar över 300 000 om året slutade att tjäna pengar så innebär det inte att de som tjänar under 300 000 får ett enda öre mer i plånboken - utan Sveriges ekonomi hade enbart blivit extremt nedmonterad.

Jag önskar att sådant här vore allmänbildning i större utsträckning. Man kan dock trösta sig med att det är lätt att förklara.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-09-14 22:49:27 följande:

Jodusåatte..

Det går inte att se bilderna ordentligt.

Gäller det satsningen på 21 miljarder (från 39 till 60 miljarder) på rättsväsendet fram till 2026?
  • Digestive

2014 låg vi på 12:e plats på Global Peace Index. 2022 låg vi på plats 29 och i år på plats 28.

• Digestive
    KillBill skrev 2023-09-15 07:52:20 följande:
    Även den satsning som regeringen presenterade igår vår känd sedan tidigare men såldes in som en ny satsning. Regeringen framstår som mer och mer desperat..
    Antingen kommunicerar regeringen för lite eller för mycket om sitt arbete. Var gärna rimlig.

Att politiker påminner allmänheten om X under olika steg i processen är klassisk politik. Målet är att framstå som arbetsam/handlingskraftig och respirerar en politiker så vet man att den samme använder metoden vid varje tillfälle.

I övrigt så hade jag också varit desperat i dessa tider och när SKR, Svenskt Näringsliv samt Arbetsgivarverket kommer fram till sådana här siffror ihop:

Det vill säga ett arbetskraftsunderskott på över 265 000 vid året 2023. Hur löser man det utan metoder som redan nu splittrar landet i allsköns riktningar och håll?
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-09-16 11:10:32 följande:

Ja detta är obegripligt. 

Verkligen?

Vi håller sakta på att ta oss ur inflationens gissel med en krona som precis har varit rekordsvag mot dollarn och flera andra valutor. Statslån i det läget skulle åter igen elda på inflationen istället för att sakta ta oss ur den.

Att justera en budget i efterhand är möjligt medan nytryckta pengar som sätts i omlopp är omöjligt att få ogjort.

Jämför med att salta din mat: för lite salt under matlagningen går att justera vid matbordet medan för mycket salt under matlagningen inte går att få ogjort och riskerar att förstöra en hel middag.

Om det här är vänsterns förståelse för makroekonomi - uttryckligen obegripligt hur basala mekanismer fungerar - så bör vi tacka gudarna för att vi har dem i opposition i dagsläget.

Du och Gunnar Björnsson anser i praktiken att vi ska sparka och fäkta oss ur kvicksand.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-09-16 14:33:53 följande:
    Jaså?

www.dn.se/debatt/starka-statsfinanser-kan-ha-skapat-var-svaga-krona/
    Jag tycker inte att vi ska leka med elden för att en professor spekulerar om hur vi har hamnat här och han föreslår inte heller att lösningen är nya statslån.

Hade vi haft en högre efterfråga på kronan utomlands så hade vi kunnat sätta fler kronor i omlopp och på ett relativt säkert vis.

Jämför med dollarn och hur mycket bättre USA har klarat sig från inflationen och trots rekordstora statslån de senaste åren - cirkulerar dock allt för mycket tillbaka till USA i slutändan så får de genast problem, något som exempelvis China har hotat med otaliga gånger (som håller i en stor del av USAs statsobligationer).
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-09-16 16:47:43 följande:
    Nä vad är orden från en professor i Nationalekonom värt i förhållande till dina :)
    Jag säger inte emot professorn i fråga.
    Padirac skrev 2023-09-16 17:02:44 följande:
    Nu säger ju professorn att de låga statsskulderna och med det den låga tillgången på svenska statsobligationer internationellt (eftersom dessa till stor del nu ägs av Riksbanken) ger en låg efterfrågan på kronor - vilket ger ett lägre pris på den svenska kronan. 

'Att den svenska kronan har sjunkit i värde kan paradoxalt nog bero på den låga statsskulden. Den gör att Sveriges lånebehov blir mindre, vilket reducerar mängden statsobligationer som utländska investerare kan köpa. Att Riksbanken äger en stor del av dessa papper hjälper inte ­heller valutakursen, skriver Anders Åkerman, professor i nationalekonomi'
    Ödesfrågan är likväl den internationella efterfrågan på svenska statsobligationer och av den anledning som vederbörande tar upp något svepande här: 

Att Riksbanken äger en stor del av dessa papper hjälper inte ­heller valutakursen, skriver Anders Åkerman, professor i nationalekonomi

Vem skulle äga allt fler svenska statsobligationer om omvärlden inte är intresserade av dem? - det vill säga om vi tog nya statslån i ett sådant läge.

Svar: Riksbanken.

Det är mycket möjligt att vi skulle ha haft fler statsobligationer i omlopp genom åren men det förklarar bara (till viss del) hur vi hamnade där vi är nu - att så att säga titta i backspegeln. Lösningen är inte att göra idag vad vi eventuellt borde ha gjort igår (alltså för flera, flera år sedan).

Av alla länder som det går att satsa på i nuläget så tror jag inte att kön är lång för landet med en av de sämsta tillväxtprognoserna på hela Europas kontinent. Man investerar när någonting börjar lämna botten och inte när någonting är påväg mot botten.

Varför skulle omvärlden - just nu - vara intresserade av våra statsobligationer när de får mer än någonsin av våra produkter, tjänster och naturresurser för en dollar/euro?

När vi dock börjar vända trenden positivt igen så lär kön till våra statsobligationer att bilda sig rätt fort! - tills dess så bör vi dock utgå från att även omvärlden vill göra bra affärer och att de förstår vad någonting sådant innebär.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna