En käftsmäll till undergångsprofeterna
Jo du har ritat en trendlinje men gjort det baserat på en graf som visar i sammanhanget meningslösa data. Som jag förklarat så innehåller antal anmälningar ytterst osäkra data. Där ingår en hel del dödsfall som visar sig ha naturliga orsaker, där ingår dödsfall som visar sig bero på självmord, det finns exempel när samma dödsfall rapporterats dubbelt o.s.v. Dessutom kan du inte utesluta att policys för vilka anmälningar som registreras har förändrats över tid.
Om du vill förstå brottsutvecklingen bör du i ställer utgå från SCBs eller BRÅs statistik (dessa är tvättade från eventuella fel) och det hade gett en helt annan trendlinje än den som du ritade.
Kan du berätta vad det var som du ville förmedla med din trendlinje?
Det står hyggligt tydligt vad syftet med diagrammet är och vad denna data återspeglar har aldrig nämnts, refererats till eller på något vis blivit använt i diskussionen. Jag kan koka ner det:
Jag ville illustrera ett trendfenomen, trendfenomenet återfanns i aktuellt diagram - trendfenoment kan återfinnas i vilket diagram som helst, jag valde det här diagrammet när jag sprang på det och sökte på specifikt dödsskjutningar en längre tid.