Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2023-10-20 17:49:38 följande:
    Man måste vara politiskt indoktrinerad om man inte förstår vad Stegrud egentligen menade..
    Det måste man säkert vara och till skillnad från folk som behöver lägga till "egentligen menade" för att få sin tolkning i hamn.

Jag föreslår att vi kör den stilen i domstolarna också och hyr in dig - planetens allra minst indoktrinerade sinne - för att få veta vad vittnesmålen och så vidare egentligen menar.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-10-21 09:36:17 följande:
    Tror du att jag är ensam om min tolkning? Amanda är ledarskribent på landets största morgontidning. 
    Nej, det tror jag verkligen inte.

Tvärt om så tror jag att folkdomstolar har blivit till ett så vanligt och frekvent fenomen att folk i allmänhet har förlorat känslan av att rättsstaten - per se - är idealet som vi själva ska sträva emot.

Det finns inte ens chans att någon av alla dessa tolkningar skulle hålla i en funktionell domstol då de just är tolkningar. Och det har ingen betydelse om det är ledarskribenten på landets största morgontidning, Fantomen eller jag själv som gör tolkningen.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive

Jag ser att knappt något av det som händer och sker i landet uppdateras i tråden och jag har förståelse för det - klustret av samhällsproblem är så övermäktigt att i princip försvarsmekanismer tar vid.

Bara känslan av att bo i en krutdurk på grund av konflikter som inte ens hör hemma i Sverige är inte rolig.

• Digestive

Tusentals svenska elever undervisas av utländska lärare utan svensk lärarlegitimation. SVT kan nu avslöja att ingen myndighet kontrollerar de här lärarnas kompetens. 

Minst 44 000 grundskoleelever går i skolor som har tillstånd att undervisa delvis på engelska och som är undantagna kravet på att deras lärare ska ha svensk legitimation.

Lagen kräver dock att de utländska lärarna har utbildning som motsvarar en svensk. Men ingen myndighet kontrollerar om skolorna följer det villkoret.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/tusentals-elever-gar-pa-skolorna-saknas-kontroller-av-utlandska-lararnas-kompetens--xoclzj
  • Digestive

Sådant här är mer än lagom oroväckande:

https://sverigesradio.se/artikel/misstankta-terrorparet-fick-asyl-trots-att-migrationsverket-varnades

Paret greps 2021, misstänkt för att ha planerat mord på svenska judar, på uppdrag av Iran.

Migrationsverket gav det misstänkta agentparet asyl som afghaner, trots varningar om att mannen i själva verket var iranier som jobbade för det iranska Revolutionsgardet, avslöjar Ekot.

• Digestive
    KillBill skrev 2024-02-06 12:10:42 följande:
    Jag läser att Migrationsverket som står under den SD-styrda regeringens kontroll idag meddelat att man inte ens avser att utreda saken..
    Det är inget som står i aktuell artikel:

- Frågor som rör det enskilda ärendet, kommer jag inte svara på. Det omfattas av sekretess, säger Jesper Tengroth.

Har du läst om det något annanstans? - för det vore såklart anmärkningsvärt om vederbörande har brutit mot sekretess efter ett sådant utlåtande.
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-02-06 14:39:03 följande:
    Det framgår av rapporteringen i Sveriges radio. 

sverigesradio.se/artikel/migrationsverket-blev-lurat-utreder-inte-sitt-eget-agerande
    Det finns mycket som jag önskar att sittande regering gör i fallet Migrationsverket och att följa upp sådant här finns med på listan.

Vad gjorde den tidigare regeringen som satt vid makten när det här ärendet var aktuellt?
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-02-06 17:04:17 följande:
    De två iranierna utvisades när den förra S ledda regeringen satt vid makten. 
    Nu var det dock utredningar kring fallet som du anmärkte på.
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-02-06 17:43:25 följande:
    Migrationsverket har idag meddelat att man inte avser att utreda saken. 
    Och det samma tordes ha gällt under tidigare regering.

Aja, det är väl allmänt bra att även vänsterlutande känner att man kan ha större krav på den här regeringen än den tidigare.
  • Digestive

Någon som prenumererar på DN och kan lyfta fram mer ur artikeln?

DN avslöjar: Sverige brister stort i elberedskap och bryter mot EU-lag

Sverige bryter mot en EU-lag genom att sakna grundläggande elberedskap vid kriser och krig.

Det saknas fullständiga och godkända åtgärdsplaner för elnätskollapser - trots att dessa skulle vara på plats redan 2019.

https://www.dn.se/ekonomi/dn-avslojar-sverige-brister-stort-i-elberedskap-och-bryter-mot-eu-lag/

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna