Artikelförfattarna oroar sig för att Sveriges statsbudget kommer visa 0,5% i underskott. Ok jag håller med om att det inte är bra med underskott men med tanke på att Sveriges befolkning ökat så kraftigt under förra året så tycker jag att det är försvarbart. Alternativet är offentliga besparingar (som kommer drabba de svagaste i samhället eller vård, skola, polisen, försvaret etc.) eller skattehöjningar och det tycker jag just nu är sämre alternativ.
Jag läste också att moderaternas skuggbudget som presenterades i förra veckan beräknas visa underskott så en alliansregering skulle inte leda till någon större skillnad sett till budgetunderskott.
Det är märkligt att artikelförfattarna inte kritiserar alliansregeringen för deras jobbskatteavdrag som varje år kostade staten 70 miljarder samtidigt som statens budget visade underskott år 2009, 2011, 2012, 2013 och 2014. Jag menar att om det nu är så viktigt med att statens budget visar går i balans eller visar överskott så borde alliansens oansvariga agerande lyftas fram i ljuset?
Artikelförfattarna påstår att Sverige sett till befolkningsökningen går mot nolltillväxt avseende BNP per person. Det stämmer inte. Enligt Konjunkturinstitutet beräknas Sverige ha positiv utveckling av BNP per capita varje år under perioden 2014-2020. Däremot har Sverige haft negativ utveckling av BNP per capita under den förra alliansregeringen (2008,2009 och 2012)
Det är löjligt att försöka skrämmas med att påstå att många personer som kommer att leva på bidrag i någon form år 2020. Faktum är att Sveriges befolkning har ökat med mer än en miljon de senaste 10 åren och sett till storleken på befolkningen så är andelen personer som lever på någon typ av bidrag relativt kontant. 2010 levde 9,75% av befolkningen på någon typ av bidrag. 10 år senare, år 2020, beräknas 9,25 av befolkningen att leva på någon typ av bidrag.
Artikelförfattarna är oroliga för att jobb försvinner från Sverige men faktum är att enligt konjunkturinstitutet så beräknas sysselsättningsgraden vara högre år 2020 än vad den var år 2014 och arbetslösheten beräknas vara lägre år 2020 än vad den var år 2014.
Avslutningsvis så pekar artikelförfattarna på att SCB har redovisar statistik som visar på en minskad orderingång i februari men artikelförfattarna har tydligen missat att den svenska industrin får allt fler order och optimismen stiger. Det visar inköpschefsindex för mars månad.
Behöver jag påpeka att avsändaren är Timbro?