• Bjoork

Gravid 1,5 månad efter förlossning

I början av november plussade jag på stickan, 1,5 månad efter jag precis hade genomgått en förlossning. Idag var jag på ett ultraljud för att kolla längden på graviditeten, är i v.9 . Vi har valt att behålla barnet, barnet som föddes i september kommer vara 10 månader när syskonet kommer.

Fler som har väldigt tätt mellan barnen? Som kan förklara hur ni upplevde eran graviditet, efteråt osv.. :) vill inte ha några negativa kommentarer!

• Svar på tråden Gravid 1,5 månad efter förlossning
  • Fjäril kär

Har inte varit där själv men kommer med glada tillrop. Vad häftigt! :)  Lycka till! 

• 89hn

Hej!

När min äldsta dotter var 6 veckor gammal blev jag gravid igen, märkte det först när jag var i vecka 9 och vi valde också att behålla det. Och nu i september föddes våran andra dotter, 10,5 månader efter min första. Sista tiden i graviditeten var väääääldigt tung då jag återigen fick foglossning och samtidigt var mammaledig med äldsta flickan som inte hade lärt sig gå vid den tiden.

Det jag tyckte var viktigt under graviditeten (förutom att vila mycket och ta hand om dottern) var att "förbereda" så mycket som möjligt innan barn nr2 skulle komma i och med att första barnet fortfrarande behöver hjälp med allt. Så vi började natta henne i eget rum så att hon vande sig vid att sova ensam, tanken var att hon skulle slippa bli störd när nya bebisen vaknar på natten och ska matas m.m. Vi gick mer över till att ge henne mat i bitar så att hon kunde äta själv (med händerna) ifall jag skulle vara tvungen att mata nya bebisen samtidigt.. Ja, sådana typer av saker som går att förbereda. Och allt har funkat kanon med det hittills!

Sen passade jag på att sova så mycket som möjligt.

När bebisen sen föddes som bestämde vi att min sambo skulle vara hemma tills dess att jag kände att man kunde se/få någon form av rutin på hur man skulle bete sig ensam med två så små barn. T.ex. hur man ska få ut barnen till bilen o.s.v. Sen har våran yngsta dotter tyvärr haft en mildare form av kolik vilket gjorde att sambon var hemma i hela 2 månader... Men nu har jag haft flickorna själv på dagarna i ca 4 veckor och allt rullar på bra. Den lilla gör inte så mycket väsen av sig ännu, utan ligger mest och kikar bredvid när jag leker med äldsta dottern.

Sen har jag två väldigt tacksamma barn som sover riktigt bra på nätterna. Den äldsta, som nu är 13 månader gammal, sover i princip hela natten (20-07) i sitt rum och den lilla sover ungefär samma tider med en matning på natten. Vi matar henne med ersättning, jag kände redan efter ett par dagar med strul med amningen att jag aldrig skulle få det att fungera och samtidigt ta hand om min andra dotter så det var ett enkelt val att ge upp amningen och istället ge ersättning. Nöjdare och mättare bebis och gladare och piggare mamma ????

Visst är det jobbigt, det ska jag inte sticka under stolen med! När man ska iväg är det ett projekt att bara planera hur man ska ta sig ut genom dörren med båda barnen och alla saker ???? men Gud vad jag älskar att vara tvåbarnsmamma, jag ångrar absolut inte att jag fick barn så tätt! Dessutom kommer barnen (förhoppningsvis) få mycket ut av varandra när de är lite äldre och kan leka tillsammans, då kan jag luta mig tillbaka och ta en kaffe i soffan och titta på istället ????

Svar på tråden Gravid 1,5 månad efter förlossning