• LillyL

Strul med sömn kring 16 månader?

Visserligen har lillan alltid haft sömnproblem men sista 3 veckorna är hemska. Hon vaknar mitt i natten "klarvaken" fast hon gnuggar sig i ögonen, (hon har sin spjälsäng brevid vår) och jag byter blöja, hämtar mjölk och försöker natta om. Omöjligt då hon ställer sig upp, börjar skratta och klappa händerna. Tar upp henne i vår säng och då lägger hon sig några minuter men sen sätter hon sig upp. Börjar prata o ska busa o skratta och vill inte alls sova. Prövar med att lägga henne men då blir hon förbannad och skriker o gråter.
    Hon håller på så här säkert över en  timme, vänder o vrider sig, sparkar med fötterna o håller på.
    Både hon och vi är helt slut och hon sover jätte länge på mornarna istället. Samma sak nu ikväll vid nattning, vi la henne vid 19.30 och håller på ännu. Hon ställer sig upp o ska skratta o busa.

Seriöst? Vad är detta<+

• Svar på tråden Strul med sömn kring 16 månader?
  • isolande

Dags att dra ner på dagsömn är min spontana tanke. Sova i eget rum så att hon inte "får igång dig" att byta blöja, mata, hämta grejer osv? Vid 16 månader skulle jag aldrig gjort allt detta, jag hade sagt "nu sover vi" och lagt ner barnet i sängen tills det somnade. Jag hade inte gått upp och gjort ett jota faktiskt.

• LillyL

Fast hon sover ju redan väldigt lite på dagarna, knappt en timma och det är knappt så hon orkar ta sig igenom dagen med den sömnen.

Det skulle inte fungera att inte ge henne mat eller blöja på natten, hon är van med att hon får en ny torr blöja kring 23 o mjölk samt när hon vaknar på natten. Att bara säga nu ska du sova och sen lägga sig själv fungerar inte, hon skulle bli hysterisk då och inte sluta gråta.
    För mig är det som att överge henne eller inte lyssna på henne när hon försöker förmedla någonting till oss.

• isolande
    LillyL skrev 2015-12-16 20:04:04 följande:

Fast hon sover ju redan väldigt lite på dagarna, knappt en timma och det är knappt så hon orkar ta sig igenom dagen med den sömnen.

Det skulle inte fungera att inte ge henne mat eller blöja på natten, hon är van med att hon får en ny torr blöja kring 23 o mjölk samt när hon vaknar på natten. Att bara säga nu ska du sova och sen lägga sig själv fungerar inte, hon skulle bli hysterisk då och inte sluta gråta.
    För mig är det som att överge henne eller inte lyssna på henne när hon försöker förmedla någonting till oss.

Men det hon förmedlar är ju att hon vill leka och att du ska göra det med henne? Det behöver du isf bemöta genom att visa att det inte är läge för, hon ska sova. Skillnad om hon skriker för att hon vill vara nära, inte kan somna utan dig osv. Nu verkar hon skrika i protest för att du inte leker med henne som hon vill?

Jag är ledsen men i mina öron behandlar du henne som en bebis fortfarande. Och det är väl ok men då får du ju liksom leva med att det fortsätter såhär. Är man 16 månader behöver man ingen mat på natten, och vill du inte ta bort den för att hon är van så gör inte det. Men klaga inte över att du inte får sova då.
  • LillyL

Hur tycker du jag ska bemöta henne då? 16 månader är för mig inte särskilt stort och jag anser att jag skadar henne mer om jag bara skulle låta henne ligga kvar.

Tyvärr så behöver hon lite mjölk och en torr blöja på natten för att somna så det ställer jag gärna upp på.

• isolande
    LillyL skrev 2015-12-16 23:17:23 följande:

Hur tycker du jag ska bemöta henne då? 16 månader är för mig inte särskilt stort och jag anser att jag skadar henne mer om jag bara skulle låta henne ligga kvar.

Tyvärr så behöver hon lite mjölk och en torr blöja på natten för att somna så det ställer jag gärna upp på.

Jag hade gjort som jag skrev ovan: ingenting, lagt ner henne och sagt att nu ska vi sova och inte gett med mig. Hade hon blivit hysterisk hade hon fått bli det och jag hade tröstat så gott det gick.

Tycker det är så konstigt med alla trådar om sömn där man är helt förbi av trötthet samtidigt som det absolut inte går att ändra på någonting. Nähä, men fortsätt som tidigare då och sov kasst då. De allra flesta barn går inte med på förändring som de själva inte driver utan protester. Och vill man inte ha protester får man låta barnet styra och livet blir inte så bekvämt alla gånger. Enkelt.
Svar på tråden Strul med sömn kring 16 månader?