Inlägg från: Amandaa92 |Visa alla inlägg
  • Amandaa92

Bf januari-16. Följas åt mot förlossningen! :):):D

Zandiii skrev 2016-01-06 12:37:49 följande:

Hej allesammans! Idag är det bf+4 för mig. Första barnet! Var hos bm igår och den lilla filuren hade krupit upp igen, från att ha varit fixerad/ruckbar var bebisen nu fullt rörlig! Så roligt, precis vad man vill eller hur! ????. Slemproppen gick för flera veckor sen, och jag har haft mycket sammandragningar sedan dess, men ingenting mer händer! Frustrerande! :(. Nu håller jag er sällskap här om det är okej! Kanske nån mer som gått över tiden?

Åh nej! Visste jag inte ens att de kunde :O jag som är så lättad att hon varit fixerad ett tag nu haha.

Jag har inte gått över, beräknad 17e jan. Men har hela tiden fått höra att jag nog kommer föda för tidigt. 1a januari började jag röra mig som vanligt + lite mer. Promenader, bära saker och så vidare. Från sängvila till det.

Så på något sätt känns det som om jag gått över ändå haha :)
  • Amandaa92
    MCLRBL skrev 2016-01-06 17:20:25 följande:

Oj ja då är det ju en bit! Åker man då så vill man ju gärna inte behöva bli hemskickad förstås.

Vi har typ 5min gångavstånd.. Haha. Bor precis vid sjukhuset.

Ja men verkligen. Försökte ställa in mig på typ det resonemanget i början med det är ju omöjligt. Går ju ändå o hoppas att det ska sätta igång NU! :b

Oh vad skönt att ha så nära!

Fast jag skulle nog varit in var och varannan dag då haha :D

Haha ja det är ju omöjligt att tänka så. Och redan i vecka 36-37 börjar man ju tänka att det kan ske när som helst.
  • Amandaa92
    Zandiii skrev 2016-01-06 17:51:08 följande:

Nä jag visste inte heller, men tydligen är det väldigt ovanligt och behöver inte betyda några komplikationer, sålänge huvudet är vänt neråt när/ om vattnet går. Men känns ändå som att man tog några steg bort från förlossningsdags! Buhu! Har du börjat få förvärkar? Är det ditt första också? Varför tror dem att du föder gör tidigt? Själv hade jag nästan två litet för mycket fostervatten samt massa sammandragningar som hade kunnat sätta igång fl, men ack!! Är sjukt besviken ??

Aha. Ja jag förstår att det ändå känns som ett steg tillbaka. Du får gå och stå mycket :D haha.

Ja jag har haft förvärkar sen vecka 25, blev få sjukskriven. Och i vecka 34 åkte jag in och fick bricanyl för att stoppa alla förvärkar, då hade tappen påverkats. Så de förberedde mig på att bebis kan komma för tidigt.

Det är mitt andra barn. Första blev jag igångsatt två dagar över tiden :)

Oj, det var mycket fostervatten. Då har du rätt stor mage då? Min "lilla" bebis är 30% "för stor", precis som storasyster var. Beräknas väga ca 4600 på BF. Mitt SF mått är strax över den övre kurvan haha.
  • Amandaa92
    Zandiii skrev 2016-01-06 20:30:17 följande:

Jag förstår inte vad dem menar med "%för stor" menar dem enbart vikten då? Min bebis var 7% för stor senast de kollade, de nämnde bara att den skulle hamna lite över normal vikten. Och ja magen är stor... Men senast jag var på kontroll så tyckte läkaren att det hade jämnat ut sig bra, har fortfarande lite för mycket fostervatten men det ska tydligen inte vara farligt för barnet! Usch nä.... Hur ska man utnyttja dagarna nu innan man klättrar på väggarna :(((! Var din förra förlossning bra tycker du? Hade du nåt smärtstillande?

du kan ju själv räkna om vi säger dom exempel (minns inte alls) väger i snitt 3500gram vid BF, så tar ju 0,07x3500=275gram. Alltså bara lite för stor. Gångrar du istället med 0,30% är vi istället uppe på en extravikt på ca 1000gram. Så 7% är helt helt normalt! :) skönt att de har så bra koll tycker jag.

Ellerhur! Det värsta jag visste när jag väntade första var när folk sa att man skulle passa på att njuta av lugnet, och sova osv. Det har man ju gjort hela livet, nu vill man ju ha sitt hjärta i famnen. Nu andra barnet kan jag känna mer att jag faktiskt passar på att njuta av ensamtiden på kvällen osv.

Ja den var bra. Gick snabbt dock, hann inte med annat än lustgas. Epiduralen fick jag lagt när jag skrek "bebisen kommer!!" Och dom sa bara " nej nej, så fort går det inte". Men mycket riktigt var jag 10cm öppen och tio minuter senare var dottern ute. Så jag hann inte känna av epiduralen mer än några minuter :)
  • Amandaa92
    Sannas Mamma skrev 2016-01-06 20:40:53 följande:

Åh vilket sammanträffande! :)

Ja visst lär vi säga hej isf :P

Jag ska träffa läkaren från Falun här i Ludvika imorn, börjar bli nervöst.

Ska du till Falun på fredag då eller bara till din mvc?

Nu har vi börjat boa lite hemma iaf, känns bra. Irriterande dock att man får så lite gjort pga värken :(  Börja bli lite pirrigt inför morgondagen med..Såå orolig att dom inte går med på att sätta igång mig på fredag som jag önskar.

Kroppen känns helt redo för slakt nu!

Har knappt haft nå sammandragningar alls idag så "mirakeldrycken" dissar jag nu. Brännande magknip men ingenting mer.

Kör på med ett par koppar hallonblad om dagen istället, det är ju iaf gott i jämförelse! :P

Hur gammal e din dotter? :)

Åh håller tummarna för dig imorgon! Skriv hur det gick sen.

Jag ska till Falun på fredag, för tillväxtultraljud. Men tänkte då passa på att "kräva" datum för igångsättning. Min barnmorska har redan skrivit till dom angående det. Så jag hoppas verkligen, även om det kanske intr blir på fredag, men åtminstone få ett datum.

Min dotter är 2,5 :)
  • Amandaa92
    mawliens skrev 2016-01-07 00:39:23 följande:

Oj har helt missat att du har skrivit :)

Åh men så skönt att du slipper vara sängliggandes nu, hoppas att bebis vill titta ut snart då :) Gör du något speciellt för att försöka få igång det? :)

Jag kan tänka mig det, med första barnet (som i mitt fall) har man ju ingen aning om vad som väntar. Jag har känt av någon slags molande värk nere i ryggen och magen nu sedan i eftermiddags men vet inte om det betyder något eller om det är kroppen som förbereder sig ..

Oj vilken stor tös :) Påverkade det förlossningen något? Tur att du inte gick längre över tiden då och hoppas inte du behöver vänta allt för länge med att få ut nästa bebis också :) Håller tummarna att du går en tid för igångsättning på fredag!

Mitt sfmått låg på 35 nu i vecka 37+3 och min BM säger att bebis i magen inte är allt för stor (hon har legat LITE under kurvan hela graviditeten men följt "sin egen" kurva) men svårt att veta vad man ska tro när man inte gjort något tillväxtultraljud känner jag.

Åh har du också så? I två dagar har jag haft molvärk och ryggvärk. Men idag har det verkligen eskalerat. Har inte heller någon aning om det "ska" vara så då jag blev igångsatt sist liksom :) men har haft så ont så jag blir illamående till och från, och då har jag rätt hög smärttröskel.

Känt något mer idag du?

Ja alltså tydligen kan stora barn snarare hjälpa till. Att det går snabbare och lättare. Gick ju fort för mig och inga problem. Hon hade lite trångt genom bäckenet, men det gick. Fick ett stygn bara pga att hon rev mig påvägen ut :D haha.

Ah ja, jag fick inte tillväxtultraljud med förra trots att jag låg på övre kurvan. Denna gång stod jag på mig, känns som alla tog en mer på allvar nu andra barnet.

Men så länge din bebis följt sin kurva är det ju jättebra, och strax under är ju skönt ändå. Skulle den ligga strax under den undre kurvan skulle man kanske vilja göra tillväxtultraljud.

Blir spännande och se vad våra små kommer väga när de kommer ut! :)
  • Amandaa92
    mawliens skrev 2016-01-08 08:59:09 följande:

Mycket riktigt var det något som var på gång :) Igår morse 7:30 började jag få ganska regelbundna värkar och 22:12 (15 dagar tidig) tittade vår lilla flicka ut :) Har du känt av något mer? Hoppas att ni får träffa ert lilla mirakel snart med :)

Åh stort grattis!!

Ja jag var in på koll idag och har öppnat mig 3cm. Hon frågade om jag ville vara kvar och bli igångsatt men nu blev jag jättenervös. Fick en hinnsvepning och ska tillbaka om någon timme så skulle jag bestämma hur jag vill göra. Men jag blev jätterädd nu haha.

Så jag tänker nog åka hem och avvakta i helgen också :/
  • Amandaa92
    SannasMamma skrev 2016-01-08 11:02:02 följande:

Amandaa92!! Jag ligger på antenatal nu, ska ta hål på hinnorna kl 1 på förlossningen Kör du med så tävlar vi vem som är snabbast

Kan nån va snäll å citera Amandaa92 så hon ser att jag skriver till henne? Kan inte logga in på mitt konto

Åh hej igen! Jag bestämde mig för att åka hem ! :( men jag skulle åka in direkt det blir jobbigt igen så skulle de ta hål på hinnorna för att hjälpa till lite, tänkte försöka hålla ut tills på måndag så jag och mannen hinner vila upp oss ordentligt under helgen :)

Synd att det inte blev samtidigt. Tänker på dig nu, hoppas allt går bra.

Kramar!
  • Amandaa92

Hej tjejer!

Hur går det för er alla?

Själv ligger jag med förvärkar värre än någonsin efter dagens hinnsvepning. Tror en del av slemproppen gått. Hoppas det händer lite mer under helgen, eller sätter igång helt av sig själv innan måndag.

• Amandaa92
    Sannas Mammaa skrev 2016-01-08 23:11:45 följande:

Kl 14.15 tog dom hål på hinnorna. Värkarna kom inte igång på riktigt förrän ca 16.15. Då sa det pang! 16.43 föddes min son Dio :) Nu är vi på BB å får inte åka hem förrän absolut tidigast söndag för att jag var i 36+5 bara. 3300gram och 50lång ändå!

Amandaa92 du får hojta om du kommer in så ses vi! Lycka till! Håller tummarna att d går lika smidigt för er :)

Stort grattis <3 gick ju superfort! Var det intensivt?

Mina värkar har lugnat sig. Ställer in mig på att jag åker in på måndag morgon. Hör av dig om du blir kvar tills dess så träffas jag gärna en sväng med våra bebisar! :)
  • Amandaa92
    mawliens skrev 2016-01-09 05:41:47 följande:

Tusen tack! :)

Jag antar att dina värkar inte kommit igång ännu? Eller har jag fel? Förstår att du blir nervös, att bli igångsatt är ju ett val och när man får val blir alltid besluten lite svårare än när saker sker av sig själva eller så. Hur blev det sen? Valde du att avvakta till helgen? :)

Nej, fortfarande oregelbundna :/ men skönt att veta att de gör "nytta" iallafall. Och att jag ändå får hjälp med att ta hål på hinnorna om jag inte orkar mer hemma. Men jag har verkligen knappt känt att jag öppnat mig 3cm, de här värkarna/förvärkarna jag har tycker jag är så lätthanterliga, drygt att ha ont hela tiden bara. Så jag är rädd att jag "missar" om det skulle sätta igång och att jag åker in för sent :(

På måndag morgon åker jag in om inget satt igång ännu. Det får vara någon sorts gräns :)

Hur mår ni? Bebisbubbla? <3
  • Amandaa92

Idag kl 14 tog de hål på hinnorna, 16 hade jag fortfarande inga värkar så fick värkstimulerande dropp. 18.08 är vår andra älskade dotter född :)

53cm lång och 4900gram tung!

helt utan smärtlindring, och jag är redan uppe och "skuttar", inga stygn eller komplikationer. Världens bästa förlossning.

Svar på tråden Bf januari-16. Följas åt mot förlossningen! :):):D