sömnvanor 5 månaders
Har en på 5 månader. Även en stor på 6 år. Detta gör att vi måste upp varje vardagsmorgon vid 6 för att hinna till skolan. Då brukar plutten somna i vagnen ca 1 h. Sen vaken någon timme igen och somnar till sedan vid amning. Måste väcka honom vid 11,30 för att hinna fixa innan vi ska hämta igen (han vaknar så fort jag lägger ner honom). Då är han nu oftast vaken under hämtningen blir trött igen vid 14 och låter honom sova till 16, då BVC sa att de flesta vaken timmarna ska vara innan han ska sova.
Nu till "problemet". BVC sa vid 4 mån att nu ska ni börja få in nattningsrutiner. Han ska inte somna av amning för det blir bara jobbigare stt vänja av det senare runt året. Vi gjorde innan att jag ammade framför Tvn och då somnade han vid 19-20. Sen när vi skulle göra oss klara vid 21 så vaknade han till. Efter det somnade han igen i min famn när vi skulle sova.
Dels så börjar jag och maken lite sakna vara någon timme själva men mest BVC som även nu vid 5 mån menade att nu ska rutinen in om ni vill att han ska sova i spjälsäng. Så i 2 v har jag (de flesta dagar) gått in och ammat vid 19. Lägger ner honom i spjälsäng vid 20. Men han sover Max 30min. Sen vaknar han ich är glad och pigg. Hur ska jag tänka? Kommer han sova längre i sin säng med tiden? Tips från er? Med stora ammade jag inte och då var det lättare att slussa över till egen säng. Nu vill lite helst ha tutten och sova i famnen. Dagrutinerna är ofta svära att ändra då vi har stora pojkens skoltider att passa.