• Blåsippan84

sömnvanor 5 månaders

Har en på 5 månader. Även en stor på 6 år. Detta gör att vi måste upp varje vardagsmorgon vid 6 för att hinna till skolan. Då brukar plutten somna i vagnen ca 1 h. Sen vaken någon timme igen och somnar till sedan vid amning. Måste väcka honom vid 11,30 för att hinna fixa innan vi ska hämta igen (han vaknar så fort jag lägger ner honom). Då är han nu oftast vaken under hämtningen blir trött igen vid 14 och låter honom sova till 16, då BVC sa att de flesta vaken timmarna ska vara innan han ska sova.

Nu till "problemet". BVC sa vid 4 mån att nu ska ni börja få in nattningsrutiner. Han ska inte somna av amning för det blir bara jobbigare stt vänja av det senare runt året. Vi gjorde innan att jag ammade framför Tvn och då somnade han vid 19-20. Sen när vi skulle göra oss klara vid 21 så vaknade han till. Efter det somnade han igen i min famn när vi skulle sova.

Dels så börjar jag och maken lite sakna vara någon timme själva men mest BVC som även nu vid 5 mån menade att nu ska rutinen in om ni vill att han ska sova i spjälsäng. Så i 2 v har jag (de flesta dagar) gått in och ammat vid 19. Lägger ner honom i spjälsäng vid 20. Men han sover Max 30min. Sen vaknar han ich är glad och pigg. Hur ska jag tänka? Kommer han sova längre i sin säng med tiden? Tips från er? Med stora ammade jag inte och då var det lättare att slussa över till egen säng. Nu vill lite helst ha tutten och sova i famnen. Dagrutinerna är ofta svära att ändra då vi har stora pojkens skoltider att passa.

• Svar på tråden sömnvanor 5 månaders
  • aleydis

Man brukar säga att man inte km börja med rutiner på det sättet före 6 mån för att barnet inte utvecklat det sättet att tänka än. Jag tycker att ni ska köra det som funkar för er!

• Rosa Fluff

Mitt tips är att inte lyssna på bvc. Gör vad NI tycker känns rätt. Sömnen går ju upp och ner hela tiden så min erfarenhet är att göra det så lätt som möjligt istället för att krångla till det.

• Blåsippan84

Tack:). Fattar inte varför hon pockar så på BVC. Och hör av andra att deras sover i sina sänder från 19 till midnatt och ibland ännu längre. Blev lite stressad då, hah. Han sover bra på nätterna dock mestadels på mig, och ibland saknar jag att sträcka ut mig ordentligt. Och ibland vill jag natta stora pojken som lägger sig 19,30. Då har det blivit ett par kvällar att jag går in och nattar liten sen och då är kl 21 när jag kommer ut ur mörkret;) och så vaknar han efter en halvtimme iaf.

• Ellie

"Han ska inte somna av amning för det blir bara jobbigare stt vänja av det senare runt året"?

Kanske det blir jobbigt då. Kanske inte. Kanske du slutar amma när han är 9 månader. Kanske du ammar tills han är 3 år. Kanske det fungerar alldeles utmärkt att somna till amning nu, samt lägga av med det när du inte vill längre? Det är inte enklare att krångla med rutiner och "så ska man göra" nu än senare.

Lyssna mindre på BVC. Kör på det som fungerar för tillfället, om det så är att bära och amma till sömns. Ändra bara om det inte fungerar för dig, eller för er som familj. Inte för vad BVC säger.

Vill ni att han skall sova i spjälsäng? I så fall är det ju rätt att försöka lägga honom där, men det är inte bråttom.
    Ni kommer få tid för er själva på kvällarna snart nog.

För oss var det nog omkring 5-6 månaders ålder som barn 2 började somna för natten vid 19-tiden (vaknar sedan vid 21 och vid 22, 24 osv, men bara för att äta några minuter). Hon är nu drygt 9 månader och somnar genom att jag bär henne och ammar samtidigt. Sedan lägger jag henne i vagnen och rullar den någon minut. Efter ca 20 min sover hon så djupt att jag kan lyfta över henne i spjälsängen som står med öppen långsida intill vår säng. Någon gång efter midnatt brukar hon komma krypandes till mig och vi sover intill varandra resten av natten. Med första barnet samsov vi till ca 3 års ålder. Ammade till sömns till drygt 2 års ålder. Det fungerade utmärkt för oss. Ni får hitta det som funkar för er. Lyssna mindre på hur man "ska" göra :)

• Natulcien

Ser att du skrivit "problemet" ned citationstecken..? Och det är väl så. Det är inget problem. BVC har skapat ett problem genom dåliga råd.
    Så länge det funkar att amma till sömns är det ju ett fantastiskt sätt att söva. Varför ändra på något som fungerar?

• Blåsippan84

Tack tjejer. Denna v har jag taggat ner lite. Hans somnar med mig när vi ammar vid Tvn och sen så somnar han igen efter en stunds vakenhet (vaknar och bajsar vid 20,30 nästan varje kväll), och då i spjälsäng. Visst ingen "egentid" med maken men kan prata med honom när vi sitter i soffan. Förra v blev det inte ens det då jag försökte natta direkt i spjälsäng, för det tog så mkt tid då han vaknade direkt.

• Annelie 76

Mina behövde inte rutiner förrän vid 8 månader. Eller, det är lite sanning med modifikation. Vi hade problem med andra barnet tills vi kom på att han naturligt hade samma läggtid som storebror.

Svar på tråden sömnvanor 5 månaders