• bearcat

Vill ha ett mindre akvarium som en start.

Har läst lite och tydligen så bör man ha ett på minst 100 liter? Vi har väl storlek 35*35*100 och röra oss med. Jag är HELT NY i detta forum och ber om överseende med detta. Troligen köper jag ett imorgon som en julklapp från mina föräldrar (är 42 år) och då vill jag gå in för detta med liv & lust.

Tänkte något i stil med:
    www.akvarieshopen.com/sv/akvarium-c-408/start-paket-c-1304/akvarium-starter-set-classic-54-liter-p-13246

Därmed inte sagt att detta gäller. Bara en jämförelse. 54 liter.

Utöver detta så antar jag att man behöver:
    - "Rengöringsmagnet", ursäkta med jag är ny här...
    - Fiskar kanske kan vara något men det kan jag ta när det stått uppe i en vecka med min lokala Zoo-butik. Lättskött i början! Innan jag vet vad jag håller på med! Hellre för få firrar än tvärtom! Kan INGET som sagt.

Akvariet kommer att stå under en svängd trappa och i princip inget dagsljus på detta. Om det spelar roll.

• Svar på tråden Vill ha ett mindre akvarium som en start.
  • Tow2Mater

Köp en bok om akvarieskötsel först, eller låna en på bibblan. Mitt första var 63 liter, funkade bra. (Men lite större är lättare att hålla rent). Dagsljus behövs absolut inte, du ska ha lysramp. Men skaffa inget innan du läst på.

• MonkeyBusiness

Det är lättare att hålla rätt balans i större akvarium, inget är lättare med ett mindre. Inget annat än själva transporten.

Du vet att jag har rätt. =)
  • CitronLime

Jag skulle rekommendera dig att gå till en djurbutik och prata med en kunnig personal där. Gärna en butik som har en ordentlig akvaristikhörna.

Det finns mycket man bör tänka på med akvarium. PH-nivå, nitrit, nitrathalter, koldioxid, bakterieflora m.m.
    Sen ska det även vara rätt belysning + miljö för fisken.
    Magnetrengörare är det minsta man behöver tänka på. Man brukar göra vattenbyte och rengöra akvariumet med en hävert. 

Ju mindre akvarium desto mer jobb blir det. 

• Lena

Har du plats köp 100 liter. Läs på massor om akvarium zoopet är ett bra ställe. Köp mycket växter och tre platys eller guppysar till att börja med. Inga fler fiskar på minst en månad.

• ReneSol

Större är mer förlåtande för nybörjare...

Svar på tråden Vill ha ett mindre akvarium som en start.