• Gojtan

Dör alla fiskarter efter att de yngstat av sig?

Hejsan!

Vi har förvisso planer på att skaffa akvarium men jag blev rent allmänt nyfiken på om alla fiskar dör efter att de lagt sin rom? Lax dör ju på stört och jag kan inte komma på någon art som inte gör det. Ingen i min närhet verkar kunna svaret på frågan. Och som vanligt när man klurat ett tag så blir man väldigt nyfiken! Google har hjälpt mig föga! Någon som vet? :D

• Svar på tråden Dör alla fiskarter efter att de yngstat av sig?
  • Aikido

Var har du fått det ifrån? Vår (Östersjö/Atlant) lax dör inte efter lek.

• Scoops

Va?
    Fiskar dör inte efter att de lagt sin rom.. skum info du fått. Vart hittade du den?

• Ramborg

Jag har bara haft guppyfiskar, men dom dör iaf inte när dom ynglar av sig. Så såna kan du köpa.

Fast dom äter iofs upp ynglen om dom kommer åt.

42.
  • Drottningen70

Va? Fiskar dör inte när de lagt ägg.

• Gojtan

Ja vi är nog några okunniga personer med bara laxen som "vandrar" i åtanke. Skratt! Kul! Att de inte fungerar som insekter som vad jag förstår, näst efter vissa myrdrottningar, aldrig lever längre än att de lagt sina ägg. Annan information än detta är så klart spännande om nu någon har annan information! :)

• Gojtan
    Aikido skrev 2015-12-29 21:20:00 följande:

Var har du fått det ifrån? Vår (Östersjö/Atlant) lax dör inte efter lek.

Jag vet inte vilken lax det är. Är långt ifrån så kunnig. :) Det är en lax som vandrar in i mindre bäckar och insjöar, tror jag. De vandrar tillbaka dit där de själva föddes, leker, lägger sin rom och mjölke och dör sen. Eller? :)
  • Gojtan
    Scoops skrev 2015-12-29 21:20:03 följande:

Va?

Fiskar dör inte efter att de lagt sin rom.. skum info du fått. Vart hittade du den?

Enbart info baserad på det lilla jag trodde jag kunde. Ha ha! Lax som vandrar tillbaka dit där de föddes, leker och sen dör. Exempelvis. :)
  • Gojtan
    Ramborg skrev 2015-12-29 21:36:38 följande:

Jag har bara haft guppyfiskar, men dom dör iaf inte när dom ynglar av sig. Så såna kan du köpa.

Fast dom äter iofs upp ynglen om dom kommer åt.

He he! Ja inte helt perfekt med så glupska föräldrar kanske. :) Good to know! Tack!
  • Scoops
    Gojtan skrev 2015-12-29 21:52:03 följande:
    Enbart info baserad på det lilla jag trodde jag kunde. Ha ha! Lax som vandrar tillbaka dit där de föddes, leker och sen dör. Exempelvis. :)
    Alla laxar dör inte efter lek, bara de gamla/sjuka/svaga Drömmer
  • Aikido
    Gojtan skrev 2015-12-29 21:50:30 följande:
    Jag vet inte vilken lax det är. Är långt ifrån så kunnig. :) Det är en lax som vandrar in i mindre bäckar och insjöar, tror jag. De vandrar tillbaka dit där de själva föddes, leker, lägger sin rom och mjölke och dör sen. Eller? :)
    Ok. När "våra" vandrar och parar sig blir många så pass försvagade att de dör. Men inte alla.

Det finns någon nordamerikansk art där både hane och hona dör efter parning.
  • Gojtan
    Scoops skrev 2015-12-29 21:54:10 följande:

Alla laxar dör inte efter lek, bara de gamla/sjuka/svaga 

Jag har ingen aning om hur vetenskaplig och korrekt eller trovärdig denna sida är, men här förklarar någon (på knagglig svenska) hur det går till:

www.give2all.org/10/2012/05/laxfisk-livscykel.html

(första länken som poppa upp när man googla på "fiskens livscykel)
  • Gojtan
    Aikido skrev 2015-12-29 22:02:42 följande:

Ok. När "våra" vandrar och parar sig blir många så pass försvagade att de dör. Men inte alla.

Det finns någon nordamerikansk art där både hane och hona dör efter parning.

Aha..det kanske var den nordamerikanska varianten jag hört något om då. :)
Svar på tråden Dör alla fiskarter efter att de yngstat av sig?