Inlägg från: Anonym (Septum) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Septum)

Septum - skiljevägg i livmodern

Min läkare började också misstänka septum på basis av VUL vid fertilitetsutredning. Jag fick remiss till hysteroskopi på Sofiahemmet (bor i Sthlm), det är ett ingrepp där man går in i livmodern med en titthålskamera via slidan och om de ser att det finns ett septum så klipper de upp det direkt (vissa kallar det operation). På vissa sjukhus görs det i lokalbedövning, men här gör de det i lätt narkos. Pga narkosen kan man inte köra bil eller jobba samma dag, men nästa dag är det inget problem. Men efter att de har klippt upp septumet måste man ha spiral i en månad för att det inte ska växa ihop igen, och det känns ju sjukt segt när man bara vill bli gravid.

• Anonym (Septum)

Ja själva ingreppet gick jättesmidigt. Det var nångång i slutet på november. Sedan hade jag alltså spiral i 6 v eller vad det nu var, den kändes av lite emellanåt men inget farligt. Nu kör vi på igen. Vi har lyckats bli gravida 2 ggr (senaste blev tyvärr mf) med septum och allt så det borde lyckas en gång till... Haft 1 äl efter att jag tog ut spiralen, efter den kom mensen 2 dagar senare än den brukar så jag fick ju verkligen upp hoppet! Kanske var nåt ägg som höll på att fastna men inte gjorde det riktigt ändå. Hoppas det tar sig snart.

Tråkigt med väntetid och att du inte får veta vad som ska göras! Håller tummarna för er!

Svar på tråden Septum - skiljevägg i livmodern