• Anonym (Ledsen)

Misstänker att jag är gravid, behöver råd!

Hej.
    Jag behöver hjälp att reda ut mina tankar. Jag och min kille är båda 24 år, har varit ihop i ca 1,5 år och misstänker nu att jag är gravid. Vi försöker alltså inte att bli med barn. Jag har aldrig missat en mens på typ 14 år. Jag har använt p-piller i många år utan några problem, har haft andra killar innan och aldrig blivit gravid. Jag använder Neovletta 28 och tog min sista vita piller igår. Fortfarande ingen mens. Aldrig varit så torr i trosorna som jag har varit dom senaste dagarna. Sista mensen jag hade var för en månad sedan, i början av december. Kommer att testa mig hemma imorgon för att få svar.

Mitt problem handlar om hur jag ska hantera svaret. Jag och min kille har pratat öppet om detta och han vet om att det finns en chans att jag är gravid. Vi pratar om abort. Men samtidigt är det många tankar i mitt huvud. "Tänk om jag ångrar mig?" "Tänk om jag inte kan få barn senare?" "Hur många par är egentligen ihop och skaffar barn flera år senare när dom gjort en abort innan?"(har aldrig hört talas om det innan..).

Det är inte så att jag inte skulle kunna ta hand om ett barn, rent ekonomiskt. Jag har en universitetsutbildning, heltidsjobb samt fast bostad. Men jag känner mig inte redo. Det finns så mycket jag vill göra med mitt liv. Min mamma och min mormor fick barn tidigt så tanken avskräcker mig. Dom har båda sagt att dom ångrar att dom fick barn så tidigt (dock i tonåren) och relationen mellan oss tre är ganska dålig (ex ingen kontakt med mormor på flera år). Jag vill ha barn, men inte nu. I framtiden.

Så som sagt, hur många har hört talas om par som fortfarande är ihop efter en abort och som skaffat barn flera år senare utan problem? Om jag är gravid är jag 95% säker på att jag vill genomföra en abort (iallafall nu utan att veta helt säkert om jag är det eller inte) medan killen min är 100% säker på att han inte vill ha barn. Det är mitt val, det vet jag. Är i behov av rådgivning (för att inte få barn just nu).

Tack på förhand!

• Svar på tråden Misstänker att jag är gravid, behöver råd!
  • Anonym (Lill)

Menar du att du tror att de blir svårare att bli gravid bara för att man gjort abort?

Jag gjorde en abort med min nuvarande för fem år sedan, vi hade precis träffats då. vi är fortfarande tillsammans och ska ha barn i år som är planerat. Det tog två månader för mig att bli gravid!

Klart jag har ångrat mig ibland, tänkt tankar på hur de skulle vara om jag inte blir gravid sen i framtiden. Man måste komma ihåg att man aldrig vet hur framtiden kommer se ut, så mycket kan hända, de ända man kan styra över är just nu. Känns det inte rätt just nu är det förmodligen inte det?
    Men en abort är alltid ett svårt val. Det är ingenting roligt att gå igenom.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lill) skrev 2016-01-04 21:12:47 följande:

Menar du att du tror att de blir svårare att bli gravid bara för att man gjort abort?

Jag gjorde en abort med min nuvarande för fem år sedan, vi hade precis träffats då. vi är fortfarande tillsammans och ska ha barn i år som är planerat. Det tog två månader för mig att bli gravid!

Klart jag har ångrat mig ibland, tänkt tankar på hur de skulle vara om jag inte blir gravid sen i framtiden. Man måste komma ihåg att man aldrig vet hur framtiden kommer se ut, så mycket kan hända, de ända man kan styra över är just nu. Känns det inte rätt just nu är det förmodligen inte det?
    Men en abort är alltid ett svårt val. Det är ingenting roligt att gå igenom.

Tack för ditt svar!

Nej, jag var lite dum nog att googla lite och såg en massa skräckinlägg med personer som var emot abort som handlade om folk som skulle ha blivit infertila mm. :) Källkritisk ska man vara men ändå en liten fråga som kommer upp i huvudet.

Alltid synd att göra abort men det var trevligt att höra att ni fortfarande är ihop och är gravida igen! Det ger mig hopp att man kan klara sig som ett par trots en abort. Fint sagt det där om framtiden och att man bara kan styra över det som finns just nu.

Jo, om provet visar positivt imorgon ska jag även ta upp frågan hur det hände. Har inget minne av att jag skulle ha missat ett piller trots effektivt skydd i flera år. Har skyddat mig för att undvika att behöva genomgå en abort. :(
  • Anonym (Lill)

Det är så lätt att man läser massa skräckhistorier det gjorde ja med. Tänkte jätte mycket såna tankar innan ja blev gravid nu, att de kanske inte skulle fungera eller ta flera år etc.
    Men en abort är säker att göra idag. Vi har bra sjukvård i Sverige. Det måste man komma ihåg.

Jag hoppas att allt går bra för dig. Om du är gravid och funderar på abort eller något annat skriv igen.. :) lycka till! Kram

Svar på tråden Misstänker att jag är gravid, behöver råd!