• Anonym (Förtvivlad)

Påbörjat abort idag, mår fruktansvärt

Som rubriken lyder påbörjade jag med. abort idag. Åkte upp till sjukhuset och fick första tabletten, på tisdag är det dags för de andra.

Jag mår fruktansvärt dåligt. Jag och min älskade sambo har suttit och gråtit och försökt trösta varandra men orden och tårarna räcker inte till just nu... Jag är livrädd för att det ska göra ont på den lill*, och försöker på något bisarrt sätt trösta den inifrån samtidigt som jag nästan kräks av dåligt samvete över att JAG orsakar det lilla livet så mkt lidande... Ja, jag kallar det för liv för hjärtat slår ju... Är i v 9+0. Allt känns nattsvart just nu...

• Svar på tråden Påbörjat abort idag, mår fruktansvärt
  • Anonym (Mia)

Ni har säkert goda anledningar till ert beslut. Ni verkar vara empatiska personer som inte gör detta lättvindigt och ogenomtänkt. Jag är över 50 år, är det något jag lärt mej i livet så är det att man inte alltid har så mycket val som man tror innan, eller som det ser ut som utifrån. Man gör de bästa valen utifrån de förutsättningar man har just då.

En annan dag i framtiden har ni andra förutsättningar och kan ta andra beslut. Du är också extra känslomässigt skör pga hormoner. Det låter fint att ni kan stödja varandra så gott det går. Kom ihåg att även om embryot är ett liv så kan det inte oroa sej eller tänka på vad som ska hända eller hur det kunde blivit. De tankarna och oron bär ni.

Ta hand om varandra!

• Anonym (?!)

Men varför gör du abort då om det är så fruktansvärt?!

• Anonym (nja)

Jag vet inte om jag tror på detta... för om man gör abort efter v 7 så brukar man göra en skrapning pga den stora blödningsrisken.....

• Anonym (H)
    Anonym (nja) skrev 2016-01-10 19:46:33 följande:

Jag vet inte om jag tror på detta... för om man gör abort efter v 7 så brukar man göra en skrapning pga den stora blödningsrisken.....

Man kan göra medicinsk abort fram till v.13, fast mellan 9-13 kan man också välja att få göra kirurgisk. Efter v.13 gör man två stegs abort (medicinsk på sjukhuset som kräver mer mediciner)
  • Fjäril kär

Att man väljer abort betyder inte att det är ett lätt beslut eller att man tar lätt på det. Självklart kan och gör det ont att behöva gå igenom en abort. Puckat och okunnigt att ens tro det.

Att det är rätt beslut betyder inte att man är känslolös. Självklart kan man ångra sig ha ångest och en massa panikkänslor för det som just sker i kroppen.

Kram ts! Du tar dig igenom det här!

• Fjäril kär

Hört talas om Google? Klicka in på vårdguiden.
  • Anonym (Men va fan!)

Va fan är ni för f*ttor rent ut sagt som sitter och kommenterar?? Ts skriver att hon mår dåligt och ni sitter och spär på Fi fan säger ja bara vidrigt! Ni har ingen aning om varför ts har gjort detta valet. Kram på dig ts du kommer att fixa detta. Kan inte skriva mycket för att trösta men kram på dig och din sambo i alla fall

• Anonym (Förtvivlad)

Så var det förut, men nu sa de till mig att de enbart gör medicinska aborter fram till vecka 12 eftersom det tydligen medför färre risker. Det var den förklaring jag fick av läkaren, sen om du väljer och tro på det skiter jag faktiskt i. Mår tillräckligt dåligt som det är.

Och till er som undrar varför jag/vi gör det här: det handlar inte om själviska anledningar, och vi har långt ifrån någon bekväm eller smidig livsstil just nu kan jag lova. Vi kämpar hårt varje dag, lägger all vår kraft på de fem barn vi redan har (jag har 2 från mitt tidigare äktenskap, han 3). De kräver ett enormt engagemang, och det är ganska kostsamt med 5 barn också, särskilt när ena föräldern är student. Det gör inte saken bättre att en ex-partner hela tiden gjort allt för att jävlas så att både jag och min sambo fått trösta ledsna barn pga detta på löpande band... Vi är varandras livs stora kärlek men har alltså inget gemensamt barn. Och i nuläget känner vi att all vår dagliga energi går till våra 5 barn, och att det nätt och jämt går ihop sig ekonomiskt just nu. Dessutom är vi extremt trångbodda, och som student är det ganska kört att ta ett bostadslån... Där är några av anledningarna, där poängen är att det känns själviskt att sätta ett stackars barn till en värld av kaos och i nuläget inte så bra ekonomiska förhållanden, och med föräldrar som hela tiden måste kriga för storasyskonen.
  • Anonym (Mia)

@Enamel; detta är känsliga rummet, sparka inte på den som ligger. Jag har också haft missfall av ett planerat barn men förstår att det finns lika många olika situationer som det finns graviditeter.

• Anonym (D)
    Anonym (Mia) skrev 2016-01-10 20:10:12 följande:

@Enamel; detta är känsliga rummet, sparka inte på den som ligger. Jag har också haft missfall av ett planerat barn men förstår att det finns lika många olika situationer som det finns graviditeter.

Det var säkerligen inte menat som att sparka på någon som redan ligger!
  • Anonym (jag)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2016-01-10 18:45:42 följande:

Som rubriken lyder påbörjade jag med. abort idag. Åkte upp till sjukhuset och fick första tabletten, på tisdag är det dags för de andra.

Jag mår fruktansvärt dåligt. Jag och min älskade sambo har suttit och gråtit och försökt trösta varandra men orden och tårarna räcker inte till just nu... Jag är livrädd för att det ska göra ont på den lill*, och försöker på något bisarrt sätt trösta den inifrån samtidigt som jag nästan kräks av dåligt samvete över att JAG orsakar det lilla livet så mkt lidande... Ja, jag kallar det för liv för hjärtat slår ju... Är i v 9+0. Allt känns nattsvart just nu...

Synd om dig att du mår dåligt fysiskt och psykiskt.

Finns det ännu någon möjlighet att avbryta och att något framöver skulle kunna förändras, kanske med någon eller flera andras hjälp, och att abort inte kommer att vara enda tänkbara alternativet även om det har sett ut så ?
  • Anonym (Jj)
    Anonym (Men va fan!) skrev 2016-01-10 20:02:53 följande:

Va fan är ni för f*ttor rent ut sagt som sitter och kommenterar?? Ts skriver att hon mår dåligt och ni sitter och spär på Fi fan säger ja bara vidrigt! Ni har ingen aning om varför ts har gjort detta valet. Kram på dig ts du kommer att fixa detta. Kan inte skriva mycket för att trösta men kram på dig och din sambo i alla fall

Vad är du för fjortis som använder ordet fitta som skällsord? Skäms.

Till ts, jag har själv gjort en abort i samma vecka som du och vet hur tufft det är. Den enda trösten jag kan ge är att smärtan i hjärtat så småningom kommer ge med sig. Tids nog kommer du gå vidare.
  • Anonym (H)
    Anonym (jag) skrev 2016-01-11 16:37:07 följande:

Synd om dig att du mår dåligt fysiskt och psykiskt.

Finns det ännu någon möjlighet att avbryta och att något framöver skulle kunna förändras, kanske med någon eller flera andras hjälp, och att abort inte kommer att vara enda tänkbara alternativet även om det har sett ut så ?

Efter första pillret är det väldigt liten chans att avbryta aborten, det går, men risken för missfall/kroppen genomgår aborten spontant är väldigt hög och om fostret lever hela graviditeten ut så finns det större risker för missbildningar
  • Anonym (D)
    Anonym (Jj) skrev 2016-01-11 16:59:42 följande:

Vad är du för fjortis som använder ordet fitta som skällsord? Skäms.

Till ts, jag har själv gjort en abort i samma vecka som du och vet hur tufft det är. Den enda trösten jag kan ge är att smärtan i hjärtat så småningom kommer ge med sig. Tids nog kommer du gå vidare.

Håller med om det där du skrev angående skällsord.
  • silhuett

Efter vad jag har läst så utvecklas den delen av hjärnan som gör att man kan uppfatta smärta inte förrän i vecka 19. Just den delen ska du inte ha ångest över!

Svar på tråden Påbörjat abort idag, mår fruktansvärt