• Anonym (vet inte vad jag ska göra)

söker någon i samma situation

Jag har pga olika orsaker blivit erbjuden att operera bort livmodern, äggstocken och äggledare jag har kvar...gör jag det kan jag ju inte få barn. Har jag kvar dom så kan jag ev bli med barn med ivf. Hur fan väljer man? Till saken hör att jag är 26 år gammal och inte har några barn innan. Har också sjukt svåra smärtor och illamående vid ägglossning och inget jag blivit erbjuden hjälper...

Skulle hemskt gärna komma i kontakt med någon i liknande situation.

• Svar på tråden söker någon i samma situation
  • Anonym (Varför?)

Det är extremt ovanligt att operera bort alltihopa och speciellt i så unga år och utan att man har barn sen förr. Är det enda alternativet till vad som nu är fel verkligen? Har du endo. eller? Det hade jag som ung. Inga piller hjälpte, inte ens Ketogan på akuten. Op:ades och fick Synarela ett halvår och har aldrig haft ont sen dess. Glad

Tycker du ska fundera flera varv innan du gör nåt så drastiskt. Visserligen blir väl surrogatmamma tillåtet inom 10 år till, men du kanske vill försöka få barn innan du är 36.

Det finns ju piller som tar bort ägglossningen också som t.e.x Progynon-provat det med?

Anonym (Varför?) skrev 2016-02-03 18:26:11 följande:

Det är extremt ovanligt att operera bort alltihopa och speciellt i så unga år och utan att man har barn sen förr. Är det enda alternativet till vad som nu är fel verkligen? Har du endo. eller? Det hade jag som ung. Inga piller hjälpte, inte ens Ketogan på akuten. Op:ades och fick Synarela ett halvår och har aldrig haft ont sen dess.

Tycker du ska fundera flera varv innan du gör nåt så drastiskt. Visserligen blir väl surrogatmamma tillåtet inom 10 år till, men du kanske vill försöka få barn innan du är 36.

Det finns ju piller som tar bort ägglossningen också som t.e.x Progynon-provat det med?

Jo jag har endometrios och medfödda fel på livmodern och äggstocken/ledaren. Har provat allt känns det som och även progynon...
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (vet inte vad jag ska göra) skrev 2016-02-03 18:33:13 följande:
    Jo jag har endometrios och medfödda fel på livmodern och äggstocken/ledaren. Har provat allt känns det som och även progynon...
    Kanske inte bara endon som ger smärtor då? Jag menar om inte ens en lång kur med Synarela funkar. Tror läkarna du kan få barn då via IVF? Om chansen är låg kanske ändå surrogat är det bästa efter en op. Ingen lätt sits du!
    Anonym (Varför?) skrev 2016-02-03 18:36:21 följande:

Kanske inte bara endon som ger smärtor då? Jag menar om inte ens en lång kur med Synarela funkar. Tror läkarna du kan få barn då via IVF? Om chansen är låg kanske ändå surrogat är det bästa efter en op. Ingen lätt sits du!

Nej det är inte bara den... Det är ju det dom inte riktigt vet de säger att det kanske går. Därför jag har så svårt för att bestämma mig. Känns som att man kommer ångra sig oavsett vad man väljer :/
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (vet inte vad jag ska göra) skrev 2016-02-03 18:41:17 följande:
    Nej det är inte bara den... Det är ju det dom inte riktigt vet de säger att det kanske går. Därför jag har så svårt för att bestämma mig. Känns som att man kommer ångra sig oavsett vad man väljer :/
    Har du pratat med IVF-läkare också så det inte är bara vanliga gynläkare du träffat? Det är ju det minsta du borde innan beslut ifall du inte gjort det.
    Anonym (Varför?) skrev 2016-02-03 19:41:22 följande:

Har du pratat med IVF-läkare också så det inte är bara vanliga gynläkare du träffat? Det är ju det minsta du borde innan beslut ifall du inte gjort det.

Ja det har jag gjort och dom är också osäkra på om det verkligen går att göra en ivf då jag har medfödda skador men de säger att man kan göra ett försök....
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (vet inte vad jag ska göra) skrev 2016-02-03 20:10:30 följande:
    Ja det har jag gjort och dom är också osäkra på om det verkligen går att göra en ivf då jag har medfödda skador men de säger att man kan göra ett försök....
    Om de ger klartecken att prova tycker jag faktiskt du ska göra det. De hade aldrig sagt att det kanske går om de ansett att det inte går. Problemet är väl tiden tills du kan prova, som jag fattade var det inte aktuellt med barn just nu på studs... Finns det nån medicin som ens lindrar får du väl köra på den.
    Anonym (Varför?) skrev 2016-02-03 20:13:59 följande:

Om de ger klartecken att prova tycker jag faktiskt du ska göra det. De hade aldrig sagt att det kanske går om de ansett att det inte går. Problemet är väl tiden tills du kan prova, som jag fattade var det inte aktuellt med barn just nu på studs... Finns det nån medicin som ens lindrar får du väl köra på den.

Jo jag lutar väl åt det hållet också men ingen medicin jag provat har hjälpt ens lite grann så det känns lite sådär....
Svar på tråden söker någon i samma situation