• LadyViolet

3,5 mån bebis sömnkrångel tips?

Vi har en liten kille på snart 4 månader vars sömn börjar bli rätt jobbig. Han somnar inte vid bröstet då han äter sig mätt rätt fort utan sen får jag gå runt med honom i sjal tills han somnar. Problemet är sen att jag inte kan lägga ner honom, men jag kan inte heller gå och sätta mig och kolla på TV eller läsa eller nåt för då vaknar han. Han somnar runt 20 och nu har jag gjort så att jag har gått och lagt mig i sängen med honom, men problemet är att jag inte kan somna så tidigt så jag får jätteont av att ligga helt stilla. Likaså får jag ont av att gå runt med honom i timmar. Har provat att natta honom i vagnen på kvällen och för ett tag sedan gick det hyfsat men nu blir han jätteledsen när jag försöker göra det, och dessutom vaknar han efter 30-40 min och är ledsen.

Tyvärr funkar det inte lika bra när hans pappa tar honom i sjal och vi vill undvika skrik och gråt. Känner att det börjar bli riktigt jobbigt nu.

Någon som har något tips? Eller någon som haft samma problem som kan berätta när det blir bättre

• Svar på tråden 3,5 mån bebis sömnkrångel tips?
  • Elliva

Det blir ju varm och skönt i sjalen, så nästan garantera vaknar en bebis när man lägger ner den i en kall säng. Försök att ha en filt om honom när han somnar, och lägg SAKTA ner honom OCH filten, så blir det inte lika stor skillnad, och se till att han har babynest, kuddar eller annat runt omkring så det känns ombonat som att ligga i sjal)

Man kan också prova att ha en varm vetevärmare bredvid honom (finns ju speciella för barn, typ nallar) när han somnar och lägga ner den samtidigt som honom, så det fortfarande är varm och skönt. Lycka till!

• Lilla Gs mamma

Vi har precis samma problem. Vår tremånaders somnar fint i famnen, men det går inte att lägga honom ned! Minsta förändring i läge känner han av direkt och oavsett hur gott han sover när vi lägger ned honom så vaknar han och är ledsen. Är han gnällig på kvällen kan man inte sitta med honom heller, då är det bara att stå och gå som fungerar. Såvida han inte får bröstet...

Ska testa detta med filten, men fler tips mottages med tacksamhet.

Svar på tråden 3,5 mån bebis sömnkrångel tips?