• Thessiss

Tips om toaträning

Hej.

Jag har en dotter som är 5 år som inte har släppt blöjan än. Har den hela tiden.

Hon utreds via bup för misstänkt diagnos. Ev autism el liknande.

Höll på att få henne blöjfri när hon var 3.5 år men pga vissa orsaker fick hon bo heltid hos sin pappa tills nov förra året (vi separerade när hon var 1.5 år och hade henne vv vecka tills hon var ca 4 år)

Under tiden hon bodde heltid hos pappa så har han inte brytt sig om toaträning alls utan måste börja om från början.

Nu bor hon hos mig på heltid istället.

Någon som har tips på hur jag ska göra.

När jag försöker låta henne vara utan blöja så gråter och skriker hon och vägrar kissa på toa eller pottan. Hon kan hålla sig i flera timmar tills hon får på sig en blöja och då kissar hon inom 5 min :(

• Svar på tråden Tips om toaträning
  • pigglet

Med ett av barnen gick jag faktiskt den "omvägen". Lät henne vara utan blöja, i början kissade hon ner sig hela tiden. Efter ett par dagar började hon kunna hålla sig, precis som din dotter gör. Men just att släppa iväg kisset på pottan/toan gick inte.
    Så hon fick säga till när hon behövde kissa, fick en blöja och sedan tog jag direkt bort den igen. Då fick hon ju uppleva att vara blöjfri, träna på att hålla sig, träna att känna när hon behövde kissa och säga till. Precis VAR kisset sedan levereras är ju en ganska liten del i att bli blöjfri.

För henne löste det sig sedan snabbt och hon började kissa på pottan. Men det kan ju vara väldigt mycket svårare om man har tex autism. Så mitt tips är att låta henne vara utan blöja, sätt på en blöja bara för att kissa. Så får hon "vara stor" och träna på allt det andra.

• annananos

Har du frågat henne när hon tänker sluta med blöja?
    jag läste/hörde någonstans att någon vars barn också hade blöja dygnet runt där barnet va 4-5 år. dom hade köpt ett paket byxblöjor ställt det inne på toaletten och sedan visat barnet. här står blöjor som du kan ta på själv och när du är färdig så kommer vi och hjälper dig. men att man skulle uträtta sina behov inne på toaletten. 

Det är ju förståss svårt om din dotter behöver ha blöja hela tiden men efter som hon kan hålla sig så kanske det är en lösning. 

alternativ låt hon ha blöja hela tiden gör ingen stor sak av det och berätta att hon från och med nu får bestämma själv hur hon vill göra.

hur går det på natten? sover hon utan blöja då?

Svar på tråden Tips om toaträning