Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?
Jag var i samma situation med andra barnet. Bor 13 mil ifrån närmast lämpliga barnvakt. Min första förlossning gick dessutom på 4 timmar från första tecknet så jag var orolig över att det skulle gå ännu fortare andra gången.
Vår plan var att min man skulle köra mig in och invänta min mamma (som har 2 timmars resväg om hon åker DIREKT) som skulle möta upp på sjukhuset och ta med vår son (då knappt 2 år) hem till oss. Jag pratade även med förskolan som sa att det var helt ok att lämna honom där om det skulle behövas.
Vi gjorde som så att min mamma kom hit till oss när jag gick in i v 38+0 (första barnet kom i v 37+3) och planen var att hon skulle stanna i ca en vecka, ifall bebis inte kommit då skulle hon åka hem igen och vi skulle utgå från "originalplanen". När jag var i v 39+0 sa hon att hon skulle åka hem dagen efter. Men som tur är drog värkarna igång vid 06.30-tiden, jag och min man åkte in direkt och 10.21 föddes lillasyster.
Storebror var hemma hos oss med sin mormor under dagen och min man åkte hem vid kl 17.
Jättesvårt att planera för det såklart, men om det går är det ingen dum idé att ha nån på plats hos er. Men hade det behövts hade jag absolut fött ensam medan min man var med sonen.
Hoppas det löser sig för er, jag förstår verkligen ditt huvudbry. Lycka till!