• susannapanna

Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?

Vi bor i Sthlm, långt ifrån familj och släkt som finns i Dalarna, Östergötland osv. Nu är jag i vecka 27 med andra barnet och har börjat grunna på vem som kan passa storebror (2,5 år) när det är dags för förlossning...

Om det är på dagtid är det ju lättare (förskolan, vänner...) men vi har inte några vänner i närheten där vi har relationen att vi kan ringa dem mitt i natten. Det skulle kännas väldigt olustigt att plinga på hos grannen (som vi endast träffat i trapphuset) för att låta dem ta hand om sonen. 

Ett alternativ är ju att jag åker in själv, men det tycker egentligen både jag och mannen är ett mindre önskvärt alternativ. 

Hur gjorde ni andra i samma situation?!? Doula istället för partner? Ta med barnet till BB och lösa situationen därifrån?

• Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?
  • Anonym (C)

Men för att svara på dina funderingar. Vill du inte fråga kollega eller vän, så finns det väl inte så mycket mer du kan göra än att låta pappa och syskon stanna hemma. Det är allt jag kommer på.

• viseversa

Ni får redan nu börja skola in en barnvakt. Finns ju nanny.nu tex som har barnvakter. Hoppas ni hittar någon. Kul att ni ska få ett barn till.

• malle88
    Anonym (kattis) skrev 2016-02-11 20:43:03 följande:

Att ta med en 2,5 åring till ett sjukhus 4 på morgonen? Kanske inte det smidigaste. Dessutom kanske varken personal eller andra blivande mammor på förlossningen inte vill ha ett barn springandes där. I värsta tänkabara fall kan det också hända något, som man kanske inte vill ha med sin 2,5 åring på. Ska pappan ända inte vara på rummet kan han ju lika gärna vara hemma. Så känner JAG.Att bli igångsatt av den anledning är väl inte att rekomendera? Tror förövrigt inte att någon läkare skulle gå med på det. En igångsättning är alltid en risk, och är inte kroppen redo tar det garanterat längre tid än förskolan har öppet.

Jag förstår faktiskt inte problemet. Eller jo, jag förstår problemet, men det är klart det går att lösa, speciellt i en storstad (värre om man bor mitt ute i skogen) Man har näst intill nio månader på sig att etablera en realtion mellan någon/några och det äldre syskonet som behöver barnvakt. Fråga i god tid en vän, granne eller kollega som ni tror skulle vilja ställa upp, och som ni skulle vilja ha som barnvakt, umgås mycket, låt personen umgås ensam med sonen, kanske kan han tom sova över? Så klart blir det konstigt att ringa en kollega mitt i natten om man inte pratat om det, men har man i god tid gjort upp om det -inte ett dugg konstigt. I Stockholm lär det väl dessutom finnas professionella barnvakter? Hör er för i bekantskapskretsen, vill/kan inte de ställa upp så kanske de har en tonåring, föräldrar eller mor/far föräldrar som kan. Men som sagt, etablera kontakten innan.

Man ska inte måla fan på väggen, men tänk på att pappan kanske MÅSTE finnas vid förlossningen, inte bara för att det är mysigt, utan att fnnas där för barnet om du blir för svag, eller måste sövas vid urakut kejsarsnitt, eller om barnet behöver extra vård när den kommer ut. 

En igångsättning är väl sällan att rekommendera men jag vet att det har förekommit. Men först ska man hitta en doktor som går med på det. En förlossning kan ju ta både kort eller lång tid. Det vet man inte. Måste pappan får han väl åka och ta sonen och då får mamman föda själv.

Då tycker jag det vore bättre med en barnvakt :)
  • blommogram

Men vart bor dina anhöriga?..

...från dalarna är det ca 2-4 timmar till Stockholm beroende på varifrån dalarna man åker.

Så att ta med son och man till sjukhuset och sen att sonen blir hämtad av barnvakt där för att åka hem till er igen borde ju fungera. ....om du ringer direkt vid första värk känning.

Men en andra förlossning kan ju gå fort så kan ju vara knappt med tiden i den planen också.

Hoppas det löser sig.

• karet

Men förbered en kollega redan nu, kolla om du kan ringa hen mitt i natten. Prata med förskolan. Prata med grannen i förväg.

Du har ju all tid i världen typ.

• micromat

Jag skulle prata med någon granne. Har en grannkvinna som födde för några månader sedan. Erbjöd mig att ställa upp då dom inte har någon släkt här. Nu gick dom till en annan granne när det var dags. Men självklart hjälper man till.

• Anonym (kattis)
    malle88 skrev 2016-02-12 07:21:16 följande:
    En igångsättning är väl sällan att rekommendera men jag vet att det har förekommit. Men först ska man hitta en doktor som går med på det. En förlossning kan ju ta både kort eller lång tid. Det vet man inte. Måste pappan får han väl åka och ta sonen och då får mamman föda själv.

Då tycker jag det vore bättre med en barnvakt :)
    Har det förekommit igångsättning för att man ska föda under tiden förskolan är öppen? Vansinne i så fall! Ja, en förlossning kan ta både lång och kort tid, men en igångsättning när förlossningen inte är på gång, skulle jag säga nästan garanterat tar lång tid. Och måste man "leta efter en läkare" som vill göra det, säger det väl sig självt att det inte bör ske.
  • Anonym (3)
    Anonym (kattis) skrev 2016-02-12 08:16:29 följande:

Har det förekommit igångsättning för att man ska föda under tiden förskolan är öppen? Vansinne i så fall! Ja, en förlossning kan ta både lång och kort tid, men en igångsättning när förlossningen inte är på gång, skulle jag säga nästan garanterat tar lång tid. Och måste man "leta efter en läkare" som vill göra det, säger det väl sig självt att det inte bör ske.

Jag har haft tre igångsättningar av olika anledningar. En pga avtagande värkarbete och en totalt omogen. Har tagit mellan 2-5 timmar från värkstart. Så garanterat vet jag inte, utan en bedömning från fall till fall.
  • micromat
    Anonym (3) skrev 2016-02-12 09:28:24 följande:

Jag har haft tre igångsättningar av olika anledningar. En pga avtagande värkarbete och en totalt omogen. Har tagit mellan 2-5 timmar från värkstart. Så garanterat vet jag inte, utan en bedömning från fall till fall.

Min tog 14 timmar med igångsättning, då hade ändå vattnet gått samt jag hade haft lite värkar som avstannat. Så igångsättning känns som ett dåligt alternativ då man inte vet hur lång tid det tar.
  • malle88
    Anonym (kattis) skrev 2016-02-12 08:16:29 följande:

Ja det finns många anledningar till igångsättning och det avgörs från fall till fall. Väninna till mig blev igångsatt och det tog fem timmar så det kan gå hyfsat fort . Och att behöva leta rätt en vettig läkare får man ju göra i alla kontakter med sjukvården
Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?