• lillefröe

Ni som samsover..

Hej hej hej 

Har en liten dam här hemma som blir 7 månader nu i dagarna. Har periodvis haft henne sovandes i vår säng och i spjälsäng (mer hos oss). Men till sak.. hon verkar inte trivas att samsova? (är det möjligt?) Hon skriker i sömnen, rör sig och gråter otröstligt och vill inte alls att man tar i henne (spretar, trycker ifrån med armar och sparkas) och går inte att lugna alls om detta sker, vilket det gör flera gånger per natt. Går att söva om henne men bara kanske 10 minuter senare sker samma sak igen. Det blir långa och hårda nätter.. jag som trodde samsovning skulle vara enklare?! 

När hon sover i egen säng, så visst, vi får springa fram och tillbaka och det blir ett par gånger per natt... men inte alls lika otröstlig, inte alls samma problem. 

Men... jag VILL ju samsova! 

Mina frågor är: 

1. kan hon tycka att det är för trångt? Vår säng är bara 160 cm, men både jag och maken är rätt nätta. 

2. kan hon tycka att det är för varmt? Hon verkar inte speciellt varm när man känner på henne, utan lagom. 

3. hur ska vi lösa det här med samsovning? ska vi inte göra det alls? 

Jag har aldrig ammat, bara första mjölken.. så att frågan om det kan vara bröstet hon suktar efter blir besvarad. 

Tack för alla råd! 

• Svar på tråden Ni som samsover..
  • lillefröe

och ni som samsover.. hur bra sover era barn? är det mycket bök och gnök? 

Nu rör sig ju dottern i sömnen också, hur löser ni sådant? Sparkar osv? 

• lövet2

Alla ungar gillar inte att samsova. En av mina sov inte alls om han inte fick sova i egen säng. Jätteskumt tyckte jag, men det var bara att finna sig i det. Ensam i spjälsängen sov han som en dröm, så det fick bli så.

• Rocket Mania

Mina barn har sovit helt lugnt tillsammans med oss. Det finns absolut barn som sover bättre en bit från föräldrarna. Ni kanske kan ställa en spjälsäng dikt an till er säng så samsover ni fortfarande men dottern får ett eget utrymme.

• Rani

Åh, vad jag önskar att mina barn ville sova i sina egna sängar! Jag har hört om dem, de där barnen som gör det. Bliss! Ställ spjälsängen intill er säng så ni vaknar om bebisen vaknar och njut av att få sova utan armar och ben i sidan/ansiktet/magen.

• Santin

Har en dotter som hatade samsovning. Hon sover bäst i sin egna säng.

• Anonym (A)

Våran tremånaders har sovit själv sen hon var 3-4 veckor. Innan det sov hon i sitt babynest mellan oss i våran säng, babynest för att vi båda var rädda att rulla över av misstag. Men hon sov jättedåligt! Vaknade varannan-var tredje timme hela nätterna, och då åt hon ersättning inför nätterna kanske bör tilläggas. Sen la jag henne i sin bedside crib och hon sov hur fint som helst! Tog visserligen en stund för henne att somna i början, men sen sov hon. Så för henne funkade det uppenbarligen bäst att sova själv. Och tills hon blir större kan jag bara se det som en fördel att hon helst sover själv.

• lillefröe

hmmm jo det vore väl en välsignelse om mitt barn sov bra själv, men det gör hon tyvärr inte heller. En gång i timmen ska hon gärna ha uppmärksamhet. Pjuuuuh.. tänkte det kunde vara lättare om hon sov bredvid!  

Svar på tråden Ni som samsover..