• Mammatillelise

hon kan inte slappna av när hon ska sova!

Vi har ett "problem" med vår snart 7 månaders. Hon har sedan hon var väldigt liten haft lätt med att sova och har bara vaknat en gång varje natt för mat och inte mer. Hon äter ersättning och har alltid gjort. När hon blev 4 månader och lätt kunde rulla runt så gjorde hon det hela tiden. Nu när hon ska sova på kvällen så byter vi blöja, sätter på pyjamas, lägger henne i sängen och ger henne mat. Man ser på henne hur trött hon är och gnuggar ögon men hon kan inte slappna av. Hon ligger och rullar och bökar hela tiden och blir tillslut arg för att hon är övertrött. Hon har somnat själv en gång av trötthet när hon legat och bökat, annars får jag hålla i henne så hon inte ska rulla runt. Det som är grejen är att hon kräks så fort hon lägger sig på mage och ibland är det inte lite heller och jag tycker det är taskigt om hon ska ligga i en säng som luktar kräk då vi inte lan byta varje Gång hon gör det. På nätterna ligger hon också och bökar och det vaknar vi av och sen kan hon inte somna om. Någon som har liknade eller har tips på vad vi kan göra?

• Svar på tråden hon kan inte slappna av när hon ska sova!
  • Annelie 76

Ge inte mat i sängen. Ge henne den innan sänggående och se till att hon rapar, då minskar kräkrisken.
    Jag har aldrig kunnat lägga ner mina barn och fått dem somna i sängen just pga att de håller på och bökar och grejar. Jag har löst det genom att ligga i min säng med barnet på armen så det ligger still, sjunga lite och sen låtsas somna. Då tar det ett par minuter så somnar barnet också och jag kan lägga honom i sängen. Första barnet vaknade ofta och sover fortfarande dåligt, han är 4,5 år. Lilla sover bättre, vaknar ibland men sover oftare i sin säng hela natten, han är 1,5 år. Om de sover eller inte tror jag mer beror på personlighet än sövningsteknik. Vad än Bvc säger...

• Mammatillelise
    Annelie 76 skrev 2016-02-18 09:15:17 följande:

Ge inte mat i sängen. Ge henne den innan sänggående och se till att hon rapar, då minskar kräkrisken.
    Jag har aldrig kunnat lägga ner mina barn och fått dem somna i sängen just pga att de håller på och bökar och grejar. Jag har löst det genom att ligga i min säng med barnet på armen så det ligger still, sjunga lite och sen låtsas somna. Då tar det ett par minuter så somnar barnet också och jag kan lägga honom i sängen. Första barnet vaknade ofta och sover fortfarande dåligt, han är 4,5 år. Lilla sover bättre, vaknar ibland men sover oftare i sin säng hela natten, han är 1,5 år. Om de sover eller inte tror jag mer beror på personlighet än sövningsteknik. Vad än Bvc säger...

Vi har försökt ge innan och rapa men hon
    Kräks ändå :( ibland på nätterna när vi inte orkar springa upp hela tiden så lägger jag henne mellan oss, då bökar hon ett litet tag och sen somnar hon om, om hon inte e hungrig förstår. Ibland hjälper det med lite ersättning så somnar hon om men för det medta är hon inte hungrig när hon vaknar.
  • Mammatillelise
    Alexi skrev 2016-02-18 09:51:25 följande:

Kan hon inte somna i er famn efter mat då?

Jo absolut, hon somnar jätte bra i famnen, men vaknar direkt när jag lägger ner henne i sängen igen. Somnar hon i sin säng så tar det ungefär 30-45 min att lägga henne men då sover hon sen :)
Svar på tråden hon kan inte slappna av när hon ska sova!