Mitt barn sover inte - behöver vi söka hjälp?
Hej,
Ibland känner jag mig helt uppgiven. Har en dotter som precis blivit 10 månader. Ända sedan födseln har non haft svårt att sova. Det har egentligen sett likadant ut med mindre förändringar. Vårt problem är att hon sover extremt dåligt på natten. Hon vaknar ibland varje timme och varje gång är det ett helvete att få henne att somna om. Vi har haft henne i vår säng i 8 månader, i egen säng i vårt rum en månad efter och i eget rum en månad. Inget hjälper. Ibland kan hon sova 2-3 timmar i streck men det är ovanligt.
Jag har till och med fått ryggproblem pga alla timmar jag stått böjd över henner spjälsäng. Hon vägrar ta napp. Inget hjälper. På dagarna är hon ett normalt barn, glad å så. Dock är hon väldigt rastlös, det går exempelvis aldrig att mysa med henne eller bära henne liggandes.
Det tär på hela familjen att behöva smyga på kvällarna för att inte väcka henne och det tär på mig och min sambo att aldrig få sova eller slappna av på kvällarna.
Är det något fel på henne? Jag vet att det finns barn som bara är så men jag har läst att det oftast är perioder om några dagar exempelvis en utvecklingsfas. Hon har ju varit så här jämt. Hon kommer inte alls upp i de sovtimmar hon behöver per dygn. Långt ifrån.
/ Daniel