• DKD

Mitt barn sover inte - behöver vi söka hjälp?

Hej,

Ibland känner jag mig helt uppgiven. Har en dotter som precis blivit 10 månader. Ända sedan födseln har non haft svårt att sova. Det har egentligen sett likadant ut med mindre förändringar. Vårt problem är att hon sover extremt dåligt på natten. Hon vaknar ibland varje timme och varje gång är det ett helvete att få henne att somna om. Vi har haft henne i vår säng i 8 månader, i egen säng i vårt rum en månad efter och i eget rum en månad. Inget hjälper. Ibland kan hon sova 2-3 timmar i streck men det är ovanligt. 

Jag har till och med fått ryggproblem pga alla timmar jag stått böjd över henner spjälsäng. Hon vägrar ta napp. Inget hjälper. På dagarna är hon ett normalt barn, glad å så. Dock är hon väldigt rastlös, det går exempelvis aldrig att mysa med henne eller bära henne liggandes. 

Det tär på hela familjen att behöva smyga på kvällarna för att inte väcka henne och det tär på mig och min sambo att aldrig få sova eller slappna av på kvällarna.

Är det något fel på henne? Jag vet att det finns barn som bara är så men jag har läst att det oftast är perioder om några dagar exempelvis en utvecklingsfas. Hon har ju varit så här jämt. Hon kommer inte alls upp i de sovtimmar hon behöver per dygn. Långt ifrån. 

/ Daniel

• Svar på tråden Mitt barn sover inte - behöver vi söka hjälp?
  • Bertram

Min son var sådär tills han var 2,5 då började han sova hela nätter

• Vickan I

Båda våra är/var så också. Storebror började sova bättre vid 2 år och hela nätter strax efter att han 2.5år.

Lillebror är 4 år nu och sover fortfarande som en kratta. Bättre än tidigare, men långt ifrån bra. Har sovit en hel natt två ggr i hela sitt liv och då var han båda ggr dunderjuk. Har fått prova bolltäcke och lite annat, men inget har hjälpt.

Hon är "bara" 10 mån. Tycker många barn sover dåligt som små när man hör. Det blir säkert bättre. Men tungt när det pågår.

• DKD

Tack för era svar. Jo precis hon är bara 10 månader. Jag förväntar mig absolut inte att hon ska sova en hel natt, är glad om hon "bara" vaknade 3 ggr och somnade lätt då. Men nej nej...

Hur var era barn på dagarna? Var dom rastlösa eller gick det att "gosa".

Hur lät ni dem sova på dagen? Fick de ta igen nattsömnen?

• Gravitation

Vår dotter på 18 månader vaknar oftast varannan timma, i perioder varje och sällan sover hon 3 timmar i sträck, alltid vart så.

Men jag nattammar fortarande, kan bero på det.

• CissiJissi

För mig var enda lösningen att nattamma+liggamma tills han växte ifrån sig det, hela första året var det den enda lösningen..

• Minza83

Vad gör ni om dagarna? Låter som att hon behöver stimuleras tillräckligt och bli ordentligt uttröttad! Hur sover hon på dagarna? Och hur länge?

• DKD

Hon stimuleras väl på dagarna. Hon sover ca 2 timmar på dagen fördelat på förmiddag och kortare på eftermiddag.

• lövet2

Det låter som om du förväntar dig ett visst antal sovtimmar per dygn för henne. Är det där problemet ligger?
    Annars ser jag inget konstigt alls i din beskrivning.

• Tezziz81

Hon kanske är hungrig? Prova att ge henne ordentligt med gröt innan läggning. .

• cosinus

Vad händer om hon bara får krypa runt? Jag hade med ena barnet en madrass på golvet i ett i övrigt helt tomt rum. Dörren stängd. Det kunde m a o inte hända något alls där inne som var farligt.

Barnet vaknade ibland på natten och jag lärde mig snabbt att aktiva insatser av mig bara gjorde saken värre så jag låg kvar och halvsov medan ungen ibland bara började runt i sängen och ibland kröp runt och till slut kom tillbaka och somnande om.

Och sov i separata rum ett tag. Ja du och mamman alltså. Helt värdelöst förstöra bådas sömn. Turas om ist eller byt efter halva natten eller vad som passar er.

• Grön elefant

Jag har en lättväckt bebis. Jag liggammar flera ggr/natt. Vet inte hur jag ska lyckas sluta nån gång....

• cosinus

En annan sak, min uppfattning/erfarenhet är att barn som inte kan somna själv heller inte kan somna om själv. Iaf har mina 4 funkat så.

Går utmärkt att lära en bebis somna själv utan den allmänt förhatliga 5-minutersmetoden. Kräver lite rutiner och lite tålamod men brukar även få nätterna drägligare.

• Grodis15

Så var min dotter fram till 10,5månader. Då slutade jag amma pga att hon ville amma typ 1gång i timmen nattetid efter ca 3 dagar var hon som förbytt. Nu sover hon ca 11 timmar nattetid med 3-4 små korta uppvak för att se att vi är där. Vi samsover oftast halva natten. Dagtid är hon som du beskriver, vill bara leka och fara runt, aldrig mysa :)

• Fru Ve

Låter inte alls som något fel, tyvärr är vissa barn extremt krångliga med sömnen. Min äldsta son var ungefär likadan i den åldern TS, han höll verkligen på att ta knäcken på oss.Vi försökte med "allt" men det enda som hjälpte var att han blev äldre och växte ifrån det. Ett råd från mig är att inte försöka begränsa dagsömnen alltför mycket i tron att det ska ge bättre nattsömn. Kanske om det gäller äldre barn som är 2-3 år men inte en 10-månaders. Försök acceptera att det är så här just nu. Om 3 månader kan det vara helt annorlunda! Och turas om, bestäm vilka kvällar ni lägger henne så kan den andra gå ut en stund eller ta lite egentid med annat.

• Humlan87

Min pojke är 2,5 år och vi väntar fortfarande på en hel natt utan uppvak... Inte för att förringa dina bekymmer ts, jag vet precis hur det är med smygandet och ryggontet, men det är helt normalt för barn att vara urdåliga på att sova. Oavsett om de är hyperaktiva små vesslor på dagarna eller trögmysiga små sengångare :- )

• Royalle

Min äldsta sov inte mer än en timma i sträck på natten till hon var 2,5. Då sov hon tre timmar i taget och det kändes underbart. På dagen sov hon ca 20 minuter.

Hon somnade inte på egen hand innan hon var sex, och det var först då hon sov hela nätter för det mesta, men inte alltid.

Svar på tråden Mitt barn sover inte - behöver vi söka hjälp?