• Anna OC

Skitsnack och skvaller inom vården

Jag är en läkarstudent som kommit över halvvägs i utbildningen, men har nu tappat motivationen på grund av alla surkärringar man måste lyssna på och utsättas för. Inte patienter alltså, utan personal. 

När jag började utbildningen (ganska sent i livet) så var jag glad: jag får äntligen använda min kapacitet och göra gott. Möta människor, höra deras historier och, om inte bota, så i alla fall trösta.

Nu har jag arbetat som undersköterska på ett par ställen för att få erfarenhet, se hur det fungerar i vårdens vardag och för att försörja mig, och då har jag fått se och höra vad som händer på dessa arbetsplatser. Det är OFANTLIGT mycket skvaller och skitprat. Både om patienter och medarbetare. Sekretess? Gäller tydligen inte i fikarummet; där får man prata fritt om patienters privatliv och pinsamma åkommor. Samma gäller kollegors personlighet och sexualitet.

Personligen så tycker jag att det är förkastligt att prata om andra människor överhuvudtaget bakom deras rygg, både i gott och ont. Man kan ju omöjligen veta vad andra personer har för motiv och bakgrund till deras beteende. Detta borde väl alla förstå som arbetar med människor, och dessutom tvingas läsa etik under utbildningen. Det glömmer dock dom flesta när det plötsligt gäller att bli populär i fikarummet.

Vissa gottar sig i andras fel och brister - troligtvis i hopp om att det får dem själva se bättre ut. Sparkar man ner en annan så ser det ju ut som att man själv står högre.

Det är omöjligt att lära sig av sina misstag eftersom ingen kommer och berättar att du gjorde fel - däremot kommer alla att snacka skit om dig i fikarummet. "Hur kunde hon inte göra det?!" 

Ja, som sagt, vi är alla olika, och det trodde jag att folk inom vården skulle förstå. Men icke. Jag har arbetat med många olika saker under mitt liv, men aldrig blivit så bestört över hur människor bemöts, som inom vården. Och låga löner eller stressig arbetsmiljö förklarar inte fenomenet! Som privatperson drar jag mig för att söka vård nuförtiden, eftersom jag vet vad som sägs om patienterna i fikarummet.

Fy fan.

• Svar på tråden Skitsnack och skvaller inom vården
  • Una Flux

Nja. Sekretessen gäller inte i fikarummet. Det är just där man har möjlighet att ge luft till sina känslor. Det är just där man kan få samförstånd. Just för att utanför rummet gäller sekretessen. Jobba lite till så ska du få höra vad dina kolleger läkare säger. Det är inte bättre där. Vet du varför? För vi är människor. Med behov att snacka, skvallra, prata strunt och få stöd. De som pratat mest skit om sina kolleger är läkare. Riktigt fult utlämnande till mig som är sjuksköterska. Har jag pratat skit om mina kolleger? Visst! Men aldrig i grupp eller inför en annan arbetsgrupp. Du kanske vill få det till att undersköterskor är skvallerkärringar? Eller min kategori sjuksköterskor? Tro det du.

• Anonym (Sjuksköterska)

Tråkigt att höra att du har dålig erfarenhet av personal på vårdavdelningar! Jag känner faktiskt inte igen mig i det du skriver. Där jag arbetar snackas det inte skit om patienter! Självklart förekommer det att man beklagar sig i fikarummet om en patient eller anhörig är otrevlig eller ställer orimliga krav. Men skitsnack om patienter? Det skulle jag inte kalla det. Inte heller upplever jag att det snackas skit eller skvallras om annan personal. Om det nu inte är så att alla gör det om mig och att jag är lyckligt ovetande om de.. Men så hoppas jag att det inte är! :p

• Anna OC

Du kanske behöver läsa igen för att förstå vad jag skrev. Nej, jag skrev inte att det är sköterskor som är skvallerkärringar. Har hört lika mycket skitsnack både från läkare och sköterskor. Jag skrev inom sjukvården. Men trevligt att höra att du direkt drog slutsatsen att jag pekade på sköterskor. Det är din åsikt och tolkning, inte vad jag skrev eller tycker.

• Una Flux
    Anna OC skrev 2016-02-24 21:05:03 följande:

Du kanske behöver läsa igen för att förstå vad jag skrev. Nej, jag skrev inte att det är sköterskor som är skvallerkärringar. Har hört lika mycket skitsnack både från läkare och sköterskor. Jag skrev inom sjukvården. Men trevligt att höra att du direkt drog slutsatsen att jag pekade på sköterskor. Det är din åsikt och tolkning, inte vad jag skrev eller tycker.

Må så vara. Då anser vi på ett sätt lika. Att skvaller finns överallt. Dock förstår jag inte din oförståelse kring att yppa frustration i fikarummet. Eller är det att du inte vill höra om kollegernas sexliv? För en annan som jobbar så nära andra människor är det inga problem att diskutera sin egna förstoppningsproblematik eller matsmältningsproblem över matbordet på jobbet. Generellt är personalen väldigt öppna om sina egna vanor. Anhöriga brukar bli testade i hemmet över matbordet med detaljer som är magstarkt. Men elaka Svea, eller sura Bengt kan jag inte berätta om. Det är just med mina kolleger jag ska och får göra det.
  • Anonym (läkare)

Hej!Efter 10 år som läkare kan jag

känna igen skitsnack om kollegor/ andra yrkeskategorier från vissa avdelningar/ kliniker men oftast inte, kan tecken till vara dålig ledning och osäkerhet i arbetsgruppen. Och har faktiskt nog aldrig hört någon bryta sekretessen om patienter! Däremot många avidentifierade roliga/ hemska/ udda anekdoter :) I specialiteter med extra känsliga patientmöten tex på gyn, där kan det bli mkt skämt under bältet i fikarummet men det är nog där spänningar pyser ut...!

• Anna OC
    Una Flux skrev 2016-02-24 21:14:11 följande:
    Må så vara. Då anser vi på ett sätt lika. Att skvaller finns överallt. Dock förstår jag inte din oförståelse kring att yppa frustration i fikarummet. Eller är det att du inte vill höra om kollegernas sexliv? För en annan som jobbar så nära andra människor är det inga problem att diskutera sin egna förstoppningsproblematik eller matsmältningsproblem över matbordet på jobbet. Generellt är personalen väldigt öppna om sina egna vanor. Anhöriga brukar bli testade i hemmet över matbordet med detaljer som är magstarkt. Men elaka Svea, eller sura Bengt kan jag inte berätta om. Det är just med mina kolleger jag ska och får göra det.
    Skvaller finns sannerligen överallt... Att prata om sitt eget sexliv eller sin egen förstoppning är har jag inget emot. Hellre det än att skvallra om någon annan. Och vad gäller elaka Svea eller sura Bengt så tycker jag man kan prata om händelsen eller vad dom sagt, inte om människan. Roliga historier är alltid roligt även om det vore pinsamt eller äckligt. Fast även då kan man avidentifiera personen i fråga. Skitsnack däremot (något som är menad få någon annan som inte finns i rummet se dålig ut), skapar bara dålig stämning. Dessutom, om man har problem med någon är det bättre att prata med den personen direkt. En sådan dålig frustration blir jag hellre av med på löpspåret än i fikarummet.
  • Una Flux
    Anna OC skrev 2016-02-24 21:38:00 följande:
    Skvaller finns sannerligen överallt... Att prata om sitt eget sexliv eller sin egen förstoppning är har jag inget emot. Hellre det än att skvallra om någon annan. Och vad gäller elaka Svea eller sura Bengt så tycker jag man kan prata om händelsen eller vad dom sagt, inte om människan. Roliga historier är alltid roligt även om det vore pinsamt eller äckligt. Fast även då kan man avidentifiera personen i fråga. Skitsnack däremot (något som är menad få någon annan som inte finns i rummet se dålig ut), skapar bara dålig stämning. Dessutom, om man har problem med någon är det bättre att prata med den personen direkt. En sådan dålig frustration blir jag hellre av med på löpspåret än i fikarummet.
    I bland tycker jag ändå att man måste kunna tala om människan Bengt eller Svea. Varför är de som de är? Hur har deras liv varit och är? Om man talar illa om en kollega i fikarummet är det illa. Inte ett bra arbetsklimat alls. Visst ska man ta det med personen i fråga, men det är inte alltid så lätt och en tydlig, stöttande, närvarande chef är av stor vikt. De som pratar ned andra mår inte bra. Varför gör dom det? I bland är svaret jobbet, inte alltid. Kanske har du trott att vårdpersonal är rakt igenom goda. Nej, det är de inte. Inte rakt igenom.
Svar på tråden Skitsnack och skvaller inom vården