Skitsnack och skvaller inom vården
Jag är en läkarstudent som kommit över halvvägs i utbildningen, men har nu tappat motivationen på grund av alla surkärringar man måste lyssna på och utsättas för. Inte patienter alltså, utan personal.
När jag började utbildningen (ganska sent i livet) så var jag glad: jag får äntligen använda min kapacitet och göra gott. Möta människor, höra deras historier och, om inte bota, så i alla fall trösta.
Nu har jag arbetat som undersköterska på ett par ställen för att få erfarenhet, se hur det fungerar i vårdens vardag och för att försörja mig, och då har jag fått se och höra vad som händer på dessa arbetsplatser. Det är OFANTLIGT mycket skvaller och skitprat. Både om patienter och medarbetare. Sekretess? Gäller tydligen inte i fikarummet; där får man prata fritt om patienters privatliv och pinsamma åkommor. Samma gäller kollegors personlighet och sexualitet.
Personligen så tycker jag att det är förkastligt att prata om andra människor överhuvudtaget bakom deras rygg, både i gott och ont. Man kan ju omöjligen veta vad andra personer har för motiv och bakgrund till deras beteende. Detta borde väl alla förstå som arbetar med människor, och dessutom tvingas läsa etik under utbildningen. Det glömmer dock dom flesta när det plötsligt gäller att bli populär i fikarummet.
Vissa gottar sig i andras fel och brister - troligtvis i hopp om att det får dem själva se bättre ut. Sparkar man ner en annan så ser det ju ut som att man själv står högre.
Det är omöjligt att lära sig av sina misstag eftersom ingen kommer och berättar att du gjorde fel - däremot kommer alla att snacka skit om dig i fikarummet. "Hur kunde hon inte göra det?!"
Ja, som sagt, vi är alla olika, och det trodde jag att folk inom vården skulle förstå. Men icke. Jag har arbetat med många olika saker under mitt liv, men aldrig blivit så bestört över hur människor bemöts, som inom vården. Och låga löner eller stressig arbetsmiljö förklarar inte fenomenet! Som privatperson drar jag mig för att söka vård nuförtiden, eftersom jag vet vad som sägs om patienterna i fikarummet.
Fy fan.